Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129081 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

munched55  
#525065 Jag letar en Svensk "Double Bit" yxa men inte en kast yxa som ett par bruk gör idag. Helst en så kallade "cruiser". Jag vet Säter Banko double bits fanns för i tiden. Jag är ny här och vet inte precis hur man börjar ett nytt tråd. Beklagar off topic inlägg. Kontact mig med tips. Tackar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Dannny  
#529098
MagnusEr skrev:Lysande svar angående konade eller ej. Tidigare ägaren till dödsboet var skärgårdsbo från början så kanske att den avvikande formen på en av yxorna ändå är för båtbygge som någon föreslog.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Hema  
#529115 Liknar den inte Hjärtum?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#529163 Påminner om Hjärtum, men den modellen är hämtad i Norge. Och både Wetterling och Säter gjorde yxor av Hjärtum modell som det stod i reklamen.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#529169 Bild på några olika Hjärtum, är ett större urtag för fingrarna på dom.

1539886491_2d21fc72-383c-40c6-9ffc-4a263ad50033.jpeg


1539886491_d254562a-5848-45ac-8485-ac838494f486.jpeg


Bild på Wetterling. Säter och Gränsfors hade snarlika med.
1539886491_c8a7c1e6-8a5c-40b1-b545-afeca720e30e.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Hans.N  
#532154 Köpte en stuga i sommar och där fanns de smått och gott

1. En yxa är gba corona. När är den gjord /år och vad dka den användas till.

2.Sen den som jag försöker få fram information är se bilder med nr 2. Vilket bruk? Årtal? Och vem.

3. Är en urafors. Kan man se vem som gjort den och vilket år ungefär se bilder nr 3. Denna syns det väl att den är handgjord

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

mossbergarn  
#532391
1541614358_img_20181107_190217.jpg


Lånar tråden lite

Denna yxa räddade jag ur ett skrotlass Kunde va kul att veta tillverkare

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Kustom-k  
#534528 Någon som vet något om yxan och stämpeln?

Bild

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#534574 Ser ut som en nord-amerikansk tomahawk. Kolla efter hårstrån. :shock:

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#534879 [quote="Kustom-k"]Någon som vet något om yxan och stämpeln?/quote]

Charmig yxa, verkligen. Den skulle jag vilja ha.
Kan det vara en slags kvistningsyxa? Hmm... 900 gram - den kanske är för lätt för det.
Skeppsyxa/timmermansyxa...? Vikten samt nackens och eggens vinkel gentemot skaftet tycker jag talar för att
yxan är till för att hugga av klenare dimensioner av träd eller grenar och inte klyva ved eller fälla grövre träd, fast jag är knappast någon expert.
Den breda, nästan fyrkantiga nacken känns lagom till att slå i spik, dubb eller dymlingar, spetsa och slå ner pålar i marken med. En yxa jag skulle ha stor nytta av. Jag kan köpa den av dig så slipper du tänka mer på den. :wink:
Stämpeln är fin men är kanske inte svensk. Yxans ursprungsland kanske är Danmark... England...?
Runt, rakt skaft känns konstigt på en bruksyxa, dock vanligt på både gamla och moderna stridsyxor.
Här är lite fler bilder...
1542855712_yxa3.jpg

1542855712_yxa2.jpg

1542855712_yxa4.jpg

1542855712_yxa1.jpg

1542855711_yxa5.jpg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Kustom-k  
#534889 Ja jag fastnade direkt för den här yxan när jag fann den på tradera.
Tänkt att ha den som fritidsyxa. Vikten är något mindre än 900. Har tagit bort det runda skaftet så ska väga den utan innan jag gör klart det nya.
Även tänkt att kapa ur den för att få den ännu lättare. Göra den lite mer som en skäggyxa ungefär. Men då inkräktar jag på stämpeln vilket inte känns något bra.
Får nog helt enkelt leta på en till =)

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#534912 Ok. Ska du ta bort vikt kan du slipa ner 5 mm av nacken och/eller ta bort 1-1,5 cm av eggen, alltså slipa till en egg.
Men det blir mycket jobb för den viktminskningen. Jag skulle inte ge mig på det.
Ett tips: Värm järnet runt skafthålet och gör hålet mer ovalt, ju mer desto bättre, för när du sätter yxan ordentligt i ett träd eller i en fiende och rycker loss den så kommer skaftet att börja glappa omgående. Ju vassare yxa desto hårdare får du rycka. Det är bara 3-3,5 cm järn som omsluter skaftet, det är ganska lite tycker jag. Är skafthålet ovalt när det blir glapp går den ändå att använda, är hålet runt kan yxhuvudet börja snurra som en vindflöjel. Det kan bli farligt.
Eller sälj den till mig så slipper du allt jobb med den. :wink: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Kustom-k  
#534928 Ha ha ingen försäljning av denna pjäs =)
Sen får jag hugga försiktigt då för runt ska det vara. Tänkt förstärka upp skaftet under yxan så att säga, vilket borde minska glapp.
Får se hur det går. Ska ha tag i något bra ämne att börja med också.
Men OM jag får för mig att sälja har du första tjing =)

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#534930 Tack för det!

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Kustom-k  
#535001 Den väger för övrigt 730 utan skaffa nu. =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).