Motorsåg och handhållet

Stihl 261 felkonstruerad.

55 inlägg 16657 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

torbjorn_2150  
#534790 O när jag tittar på min mindre Stihlsåg är det ännu värre, eller kanske inte! Där är oljetanken av plast, och har på samma sätt denna sarg runt påfyllningen.
T

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Erre  
#534795 Bra film anersimyra. :-bd
Det första som får kontakt med stammen är ju det där "skyddet" när man flyttar över sågen.

Känns som lite feltänk.
Tanken med den från början var nog bara att den ska skona locket.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534804
Lumberjack95 skrev:Jobbat ihop med gubbar som huggit åt stora enso och han ena har den första stihl 261 och nya 261 och aldrig varit med om det :) handhavande fel tror jag :)

Handhavandet ser du som sagt på filmen, och då vi tydligen är två som kvistar på samma sätt så är vi då två om handhavandefelet.. :d men hur som helst, jag är hundra säker på att jag inte slagit i en sten eller liknande, och inte heller tappat sågen, möjligen fanns en försvagning redan vid leverans då hanteringen du såg i filmen genererade en ny spricka på insidan av den första.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534807 Ja då är det nått fel

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534824
Erre skrev:Bra film anersimyra. :-bd
Det första som får kontakt med stammen är ju det där "skyddet" när man flyttar över sågen.

Känns som lite feltänk.
Tanken med den från början var nog bara att den ska skona locket.

Jag såg några bilder på nätet där skyddet var bortkapat, sen hittade jag ett par tillbehör, ett som skyddar bensintanken, och en bockad plåt som går upp och täcker hela vevhuset i framkant på sågarna. Men nu har jag sökt under ett par timmar utan att hitta några uppgifter om att det skulle vara ett utbrett problem. Antingen är det ett fabrikationsfel, eller så har jag haft otur och slagit i en liten hård kviststump precis i kanten och i mitten på skyddet.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Erre  
#534830 Ok.
Hoppas du får till en lösning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Fredrik Reuter  
#534937 Hej,

Besök idag hos Lars-Erik (han som testade 70cc sågar åt oss), hittade denna 261:a bak i skuffen...

Snart blir det motorsågsfilm också förresten, det kommer bli intressant!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534943
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Besök idag hos Lars-Erik (han som testade 70cc sågar åt oss), hittade denna 261:a bak i skuffen...

Snart blir det motorsågsfilm också förresten, det kommer bli intressant!



Låter bra! :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534950
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Besök idag hos Lars-Erik (han som testade 70cc sågar åt oss), hittade denna 261:a bak i skuffen...

Snart blir det motorsågsfilm också förresten, det kommer bli intressant!

Ja men se där.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Fredrik Reuter  
#534951 Fast på denna var den hel... :roll: :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

tallen100  
#534952 Men så har väl inte anersimyra använt den heller :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534954
Fredrik Reuter skrev:Fast på denna var den hel... :roll: :wink:

Här är förstås inte ens klisterlappen påverkad.. :d Jag gjorde förresten en ” utökad ” undersökning i dag angående när skyddet kan tänkas få en smäll, och vid ” rätt ” diameter på stammen och vid en viss vinkel på sågen så slår skyddet obönhörligen i längst ut på kanten. Här har Stihl helt klart en svaghet i konstruktionen som de lätt borde kunnat förutse. Dessvärre tycks de dock lägga fokus på de där timmersportlekarna som deras hemsida är full av, de har ännu inte efter tre dagar vare sig svarat eller kommenterat bilden på min såg som jag skickade till dem på deras FB sida, däremot har det förstås publicerats en hel del om deras timmersportlekar.. :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Erre  
#534974 Tror att när @Jensskoog har tomtat färdig så åker han direkt ner till sin fabrik å styr upp detta.
:wink: :d

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534976
Erre skrev:Tror att när @Jensskoog har tomtat färdig så åker han direkt ner till sin fabrik å styr upp detta.
:wink: :d

Ho ho ho..för det.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Hema  
#534986
Fredrik Reuter skrev:Fast på denna var den hel... :roll: :wink:

Kul, men inlägget hade väl passat bättre i MS500i-tråden? 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).