Motorsåg och handhållet

Nybörjare kapa vedträn

24 inlägg 8636 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534925
Ldsaren skrev:Kansken en kraftig girkapsåg ca 1800 watt
Kan du ha till mycket annat sen.
Finns billiga nu
Är väl kanske det säkra i detta fall ?
Kolla så den räcker till i gapet bara till dina trän.



Vi började kolla på sådana men kom fram till (?) att de inte funkade - eller att det sliter så mycket på sågen att inköpet inte blir värt..?
Tror du den fortfarande funkar till annat efter iaf 20 kubik vedträn?
Många verkar vara lite små för o ta hela vedträn #:-s

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

80-90  
#534926 Bygg en ställning där du lägger uppi veden å sen kapar du den på mitten med motorsåg det funkar .

Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

axwell  
#534971
80-90 skrev:ag, 13:26
Bygg en ställning där du lägger uppi veden å sen kapar du den på mitten med motorsåg det funkar .


Ungefär så och bygg den så att dom översta vedträna ligger på max 1 meters höjd, med botten runt 50 cm över marken.
På så sätt kan du lägga dit 10-20 långa vedträn per omgång.

Eftersom dom redan är kluvna är risken mindre att dom snurrar iväg men använd hela skyddsutrustning och glöm inte att stänga visiret på hjälmen.

Risken för det reduceras ytterligare om högerhandtaget(där gasregl. sitter) hålls lägre än toppen på svärdet.
Tvärtom ökar risken betydligt.

Var i landet håller ni till ?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Göt  
#534978 är nog något liknande de här dom menar har aldrig provat. Vad jag förstår så kapar @jensskog och @Totte ved med motorsåg kanske de har några tips

Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

MDin  
#534992 Om jag får tycka, så elda stående ved. Ta motorsågutbildningen innan du ger dig på att såga småstumpar. Risken är nog så stor att få en fet rubrik i tidningen om en olycka. Motorsågar är inget att leka med som nybörjare.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Grålle52  
#535009 Hur långa är bitarna eg?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

totte  
#535056 Om du inte har användning för motorsågen till något annat än att stå och kapa ved så är en hygglig elsåg inget dumt alternativ. En sån kan du få för under tvåtusen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Davvi  
#535060 Fixa eluttaget och köpa in vedkap är sannolikt både billigare och säkrare än motorsågsalternativet med skyddsutrustning å allt.
En annan lösning är ju bågsåg och lämpligt bock, bara kapa upp några famnar ved i taget.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

JensSkoog  
#535264 Med motorsåg kapar jag all min ved, och för försäljning, i sågbockar jag har gjort i järn.
Funkar hyfsad, och om det är klendimentionar, slår jag en stramrem om, så ligger det stödigt.
1543051250_sAgbock_2.jpg

1543051250_sagkrakk_(3).jpg

Den här kan jag ta i bitar och ta med i bilen.
1543051250_img_1455.jpg

Den här sitter på "Ingmarsklyven"
1543051251_fururask_aoge_21_11_16_(5).jpg

Den här är avsedd för klenved som inte klyvs. Det jag kapar går ner i slepvagnen och kan säckas från den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).