Traktorer och processorer

Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

29 inlägg 6261 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534409
busholle skrev:
Är jag inte helt fel ute så delar den lådan med baklastarna. Är nog inte helt omöjligt att det kan finnas någon industiboxer med fram-backlåda också.

Tror! att att baklastare byggda på 350 inte har nåt gemensamt med 473 och att och 350 har fler växlar iom att den har hög o låg med[/quote]

På de tidiga baklastarna bytte man ut hög och lågen mot en fram och backlåda. Man bytte alltså funktionen i det separata växelhuset som boxrarna hade. Något säger mig att den lådan hittade ut i någon industriboxer.[/quote]
Tänker du på typ 218td?
Läst många annonser med har inte sett nån som skrivit nåt fram/backlåda i 350/600 men de kanske finns

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

holmesö  
#534415 IH 624 agriomatic. Den gjordes mellan 1965=1972 och hade kopplingsfri fram=back. Spaken satt dock lite dumt till, på höger sida så lastarspaken fick släppas när man bytte riktning.

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534467
molnia skrev:Om jag förstår rätt från konedata.net
Så var same också väldigt tidiga med det. Från 83 till 86 tillverkades det tre modeller med betekning 55, 65,75 som hade likvärdig mängd växlar framot som bakåt.
Någon som kan förstå den finska texten?
https://konedata.net/traktorit/same/sam ... 5-1983-86/

Du högerklickar och väljer Översätt till Svenska.

Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

valtra mega  
#534468
Slurfi skrev:
molnia skrev:Om jag förstår rätt från konedata.net
Så var same också väldigt tidiga med det. Från 83 till 86 tillverkades det tre modeller med betekning 55, 65,75 som hade likvärdig mängd växlar framot som bakåt.
Någon som kan förstå den finska texten?
https://konedata.net/traktorit/same/sam ... 5-1983-86/

Du högerklickar och väljer Översätt till Svenska.

Samen blev rätt modern på svenska hade bakväxel och hydralisk strömbrytare

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534500
valtra mega skrev:
Slurfi skrev:
molnia skrev:Om jag förstår rätt från konedata.net
Så var same också väldigt tidiga med det. Från 83 till 86 tillverkades det tre modeller med betekning 55, 65,75 som hade likvärdig mängd växlar framot som bakåt.
Någon som kan förstå den finska texten?
https://konedata.net/traktorit/same/sam ... 5-1983-86/

Du högerklickar och väljer Översätt till Svenska.

Samen blev rätt modern på svenska hade bakväxel och hydralisk strömbrytare

Bra finesser!

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

Aqualize  
#534685 Valmet:
Mega 8100, 8300 & 8600 (där de två senare är MF) har mekanisk fram-back som kom 1990.
6000-seriens modeller kom ut 1991 och har samma princip som 8100.

HiTech för både 6000 och 8000-serierna kom ut 1998. Den har ju elhydraulisk (datorstyrd).
Växellådorna i dessa måste väl vara lite annorlunda, var det dubbla kopplingar så olika delar driver fram respektive bakåt. För det är väl inte någon hydraulisk påverkan på en växelförare?

Och minstingarna, A-serien 2002 som sagt och vid A3 (2011) blev det elhydraulisk (HiTech). Men dessa ska du inte ha tycker jag när du vant dig med utrymmet i 705:an.

Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

Åkesson  
#534734 Hej.

Volvo Bm , Gm 614 med motor från boxern har frambacklåda. 1-5 med fram back på alla växlar.
hur detta i praktiken är löst kommer jag inte ihåg. även H10 med vanlig koppling har ju samma upplägg.

Angående 473 så var de ju en speciell tillsatslåda som bara fanns på 473 samt 471. Därav de är så sällsynta.

Angående Same så hade de frambacklåda tidigt. Dock hade man inte lika många växlar åt båda håll föränns Explorer serien kom i mitten på -80. Vet vi hade en 80 hk med 32 fram / back.

Tidigare hade man en spak med mekanisk hög låg samt back i samma spak. så i praktiken fick man 4 växlar framåt +split på varje växel och 4 växlar bakåt. (sen var de ju lite olika men tex same Laser serien hade gruppväxellåda på 3 grupper) så blev då 24 växlar framåt och 12 bakåt. liknande tidigare. Dock inte lika många grupper.


Tex Deutz 6006 68- (säkert många fler) har lite samma upplägg. Huvudväxellåda med 3 eller 4 växlar samt en kombinerad fram, back, hög, mellan, låglåda i samma spak med back och mellan registret rakt mot varandra med ungefär samma utväxling. Var även synkad på de flesta växlarna. Rätt modernt 68.

Detta är vad jag kan komma på direkt i minnet, men bör finnas tidigare modeller.

Eller gällde frågan koplingsfri fram back,? Då blir de ju betydligt nyare traktorer vi behöver kolla på.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

molnia  
#534754 Härligt att läsa alla kunniga personers svar. Främst var jag nyfiken på när de olika märkena kom med fram/backväxel då jag ser det lite som en brist på valmet 705 min far har. Att byta bort den för en annan traktor är högst osanolikt men blev nyfiken på hur andra märken har valt med växellådorna. Har man kunskaper om kopplingsfr fram back och årtal på märken , får man gärna delge det men det var inte där mina funderingar började.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534786 De är just de med hög/låg/back i en spak som jag åtyckte var de sämsta med 805a, kör man 4 låg o lägger i backen går de jättefort o tvärt om 1hög och lägger i backen så går riktigt sakta.

Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

torpöbo  
#534788 Case ih maxum 51-serien har kopllingsfri fram o back.

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

JohannesG  
#534792 Nu vet jag inte riktigt hur växlarna ligger på X05. På Mercan som också har hög låg back i samma spak fungerar det okej tycker jag. Går något fortare på backen, ungefär ett halvsteg. I lågregistret fungerar det ganska bra framåt bakåt förutom högsta växeln, tycker det blir för mycket slirande på kopplingen. Men 1-3 fungerar okej som om det vore fram/back. När jag kör i högregistret och mycket vändningar brukar jag försöka använda uppdelningen till min fördel. Högväxeln jag slutade på känns onödigt hög att starta på så medans jag backar slår jag ner splitten, då växlar traktorn själv ner ett halvsteg när jag stannar, trampar ner kopplingen och lägger i hög. (viktigt att stå helt still, dumt att slita synkringar i onödan) Sedan är det bara att lägga upp splitten trampa kopplingen en gång så är jag tillbaka på samma växel.

Något jag aldrig begripit är dock varför backen ska vara snabbare än framåt i lågregistret? Vill man köra fortare eller snabbare har man ju (i mitt fall) 8 växlar att välja på. Varför då dreva backen högre?

Användarvisningsbild

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534796 Backen är ofta högre drevat se tex på bandtraktorer så är de ofta snabbare bakåt än framåt för då tomkör man ju

Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534827
JohannesG skrev:Nu vet jag inte riktigt hur växlarna ligger på X05. På Mercan som också har hög låg back i samma spak fungerar det okej tycker jag. Går något fortare på backen, ungefär ett halvsteg. I lågregistret fungerar det ganska bra framåt bakåt förutom högsta växeln, tycker det blir för mycket slirande på kopplingen. Men 1-3 fungerar okej som om det vore fram/back. När jag kör i högregistret och mycket vändningar brukar jag försöka använda uppdelningen till min fördel. Högväxeln jag slutade på känns onödigt hög att starta på så medans jag backar slår jag ner splitten, då växlar traktorn själv ner ett halvsteg när jag stannar, trampar ner kopplingen och lägger i hög. (viktigt att stå helt still, dumt att slita synkringar i onödan) Sedan är det bara att lägga upp splitten trampa kopplingen en gång så är jag tillbaka på samma växel.

Något jag aldrig begripit är dock varför backen ska vara snabbare än framåt i lågregistret? Vill man köra fortare eller snabbare har man ju (i mitt fall) 8 växlar att välja på. Varför då dreva backen högre?


Grejen är att lägsta backen ligger ligger något högre än 2an på lågen .
Innan jag bytte snabbväxeln till den nerväxlande så var lägsta back 119:1 och på bm650 jag hade tidigare var de 190:1 så de var lite knepigt i början

Avatar Fallback

Re: Traktormärkens första modell med fram/backväxel.

massa-ved  
#534875 Versatile hade kopplingsfri fram-back -77 3 vxl låda med hydrostat Såldes nog inte så många i Sverige eller kanske ingen. Det var 10 år före de blev Ford Versatile. Inte så vanliga de heller, försäljaren bjöd oss på tårta när han hade sålt den första, blev också den enda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).