Motorsåg och handhållet

Stihl 261 felkonstruerad.

55 inlägg 16663 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534629 Imponerande, går sikkert dobbelt så fort som eg klare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534632 Stihlsågen har hittils fått en betydligt mildare hantering än någon av mina övriga sågar. Men tänker man efter kan stihlkonstruktionen inte hålla, just det hörnet utsätts ju för belastning mest hela tiden när man kvistar, undantaget när sågen ligger på svärdskåpan.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

fs480  
#534656 Kör 261 och 362 sen 10 år men har aldrig varit med om att det har spruckit där vid oljelocket. Ibland kärvar oljelocket när man ska skruva dit det men brukar gå till sig om man vrider motsols och sen skruvar åt

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534659 Som sagt, där andra märken är förstärkta med grova längsgående ribbor väljer Stihl en sköld i tunn magnesium, och magnesium är ju både segt och böjbart.. =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534690 Hmm ja otur för dig ... verkar som om det har hänt dig också :/ lite otur kanske ? :/

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534750 Arbetsmomentet som knäcker Stihl.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534758 Kvistar lika dant och aldrig varit med om det där :/ tråkigt att det händer då det är en jävligt bra såg :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534760
Lumberjack95 skrev:Kvistar lika dant och aldrig varit med om det där :/ tråkigt att det händer då det är en jävligt bra såg :)

Sågen är helt klart riktigt bra förutom att den spricker mer och mer. Men jag ska skära bort ” skyddet ” så inte sprickan går ner i själva tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534761 Låter som en bra idé

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534762 Men jag tycker nog att det är märkligt att fler inte fått problem med sprickor på det stället. Jag visade sågen för några nu pensionerade yrkeshuggare som var rörande överens om att konstruktionen ” aldrig kan hålla ” då just det hörnet är såpass utsatt för stötar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

halvproffs  
#534765
Hugin skrev:Däremot problem, att locket inte stänger emellanåt efter påfyllning av olja. Lärt mig att vara noga med att inte fylla oljetanken helt full, då detta riskerar att locket inte låser korrekt, samt att noga kolla att lockets låstappar är i rätt läge vid aptering efter tankning. Så - visst ligger det problem i Stihls fyndiga lösning med oljetanklösningen, och det verkar röra sig om mer än ett ... ?

Jag har tom bytt oljelock för jag trodde det var något fel på det. Vilken korkad lösning tycker jag mot husqvarnas perfekta bygellock.
Tur att det bara är rapsplja som jag hällt ut på huggarbyxorna. Säkert flera liter 😈

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

torbjorn_2150  
#534766 Har samma såg, men kör inte alls lika hårt som du ser ut att göra, så inga problem hittills.
Du har naturligtvis rätt att det är en öm punkt. Stihl borde få se dina bilder, och du få kompensation för att visat på en möjlighet till förbättring.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

anersimyra  
#534773 Jag skrev om problemet på stihls svenska facebooksida, men de valde uppenbarligen att inte publicera inlägget utan verkar mer intresserade av att skriva om sitt engagemang inom timbersportsleken.. 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534782 Jobbat ihop med gubbar som huggit åt stora enso och han ena har den första stihl 261 och nya 261 och aldrig varit med om det :) handhavande fel tror jag :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 felkonstruerad.

Lumberjack95  
#534783
IMG_0783.JPG




Denna är dagligt använd i 5 år inte ens spricka :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).