Skogsmiljö och Trädlära

Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna!

39 inlägg 8212 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna!

Fredrik Reuter  
#534280 Det är nog få som missat den enorma skogsbranden som nu härjar i Kalifornien i USA. När den var som värst så spreds skogsbranden av en hastighet av 80 fotbollsplaner per minut.

President Trump har fått mycket kritik för att ha negligerat skogsbranden men för några dagar sedan åkte han till brandområdet. Frågan är om det blev så mycket bättre.

Fritt översatt om Trumps kommentar om bränderna:

"- Man måste ta hand om marken, alltså marken i skogen. Jag träffade Finlands president och han sade att Finland är annorlunda, Finland är en skogsnation. I Finland lägger de stor möda på att kratta, städa och göra andra saker i skogen. Och titta, de har inte några problem med skogsbränder."

Här kan du läsa mer (på engelska):

https://www.newsweek.com/donald-trump-s ... se-1220911

Bild

Bild från Newsweek/Getty Images.

Tja, vad säger man om detta?

I tråden En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna finns det kanske lite mer gångbar fakta...?



   TS
Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Palakangas  
#534283 Aha! Californien och Östra Riksdelen har samma klimat?
Varför inte, Litauen är ju lika med Hällefors.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Blivande snickare  
#534284 Ja det är ju en lite kul bild han ger :D
Han träffade ju vår president för en tid sen å dom lär ska ha diskuterat bland annat skogsskötsel.

Fast faktum är nog att nån tolktomte översatt lite fel. Det finska ordet för "att gallra" och "att kratta" är ganska nära varandra.
Haravoida, att kratta och harventaa, att gallra.
Alltså får Trump snart skrika "you're fired" igen åt nån stackare :D

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534285 Fast det klart! Städas det ordentligt i skogen, så blir det troligtvis mindre avverkningsförbud...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Bosse1  
#534290 https://www.brighteon.com/5968441207001

Våga titta eller självsensurera :d :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Brorsan  
#534297
Fredrik Reuter skrev: När den var som värst så spreds skogsbranden av en hastighet av 80 fotbollsplaner per minut.


Hör väl inte till tråden men dom sa väl så på TV
Det finns ju ett par bra uttryck för hastighet: m/s och km/tim som jag kan förhålla mig till.
Jag har aldrig spelat och tittar aldrig på fotboll.
"Hur fort går din bil?" "Den går i 760 fotbollsplaner i timmen".
Jag blir så förb..... på media som alltid pratar om fotbollsplaner.
Du får väl flytta inlägget till gnälltråden @Fredrik Reuter
Olle

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Palakangas  
#534300
Brorsan skrev:
Fredrik Reuter skrev: När den var som värst så spreds skogsbranden av en hastighet av 80 fotbollsplaner per minut.


Hör väl inte till tråden men dom sa väl så på TV
Det finns ju ett par bra uttryck för hastighet: m/s och km/tim som jag kan förhålla mig till.
Jag har aldrig spelat och tittar aldrig på fotboll.
"Hur fort går din bil?" "Den går i 760 fotbollsplaner i timmen".
Jag blir så förb..... på media som alltid pratar om fotbollsplaner.
Du får väl flytta inlägget till gnälltråden @Fredrik Reuter
Olle


När vi hade skogsbrand i Hassela 2008 var det kruttort i markerna. Toppbranden den gick en kilometer på en halvtimme, vilket ansågs mycket. Tyckte även jag som "släppte ut katten" och åkte i väg.

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Fredrik Reuter  
#534303 Haha, det är lugnt Brorsan.
Det är väl enkelt och samtidigt effektivt att ange "i fotbollsplaner".
De hade kunnat skriva 48km/h men det är väl inte lika spektakulärt, om än, hemska siffror för skogsbrand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Palakangas  
#534304
Bosse1 skrev:https://www.brighteon.com/5968441207001

Våga titta eller självsensurera :d :mrgreen:

??

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Hema  
#534307 80-fotbollsplaner blir väl 40*(100*100)=400.000m2 = 0,4km2
0,4km2/min => 24km2/h. Det är mer utbredning i yta kontra vanlig hastighet i en riktning. En dimension till. Så just i detta fall och för att ge tittarna/lyssnarna ett greppbart begrepp för yta. Så idag med alla fotbollsgalna svenskar, så är det väl ganska passade?

Är marken torr (delvis på att man låter mandelproducenterna tömma grundvattnet), brinner det bra som bekant.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Bosse1  
#534309
Palakangas skrev:
Bosse1 skrev:https://www.brighteon.com/5968441207001

Våga titta eller självsensurera :d :mrgreen:

??


??

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Brorsan  
#534313 Då blir det ju ännu konstigare om man refererar till en yta och dom skriver hastighet??? :?: :?: :surp: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipn p skogsbränder

Humlas  
#534359 Ja troligen gallra som blivit kratta.

Men när vi går mot ett torrare och varmare klimat så måste vi förbereda skogen, där har Trump en poäng.

Men blir nog svårt att få med myndigheterna att vi måste har mindre död ved i skogen, mer välstädat helt enkelt.

60-70 tals idealet om en välgallrad, välröjd och välstädat skog kommer tillbaka?

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

jola0029  
#534688 Att grota, dvs ta bort ris från marken och städa upp heter tydligen på engelska ”rake”.
Svårare än så var det inte. Men inte ens skogsforum kan låta bli att parafrasera det som sas till något nytt.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

bgl  
#534694 Klokt skrivet @jola 00291
Att parafrasera både skriftliga och muntliga utsagor på ett medvetet glidande eller bara okunnigt sätt har spritts allt mer. Förr var det mest politiker i trängt läge som tillgrep metoden, nu finns den överallt, bl.a. i kommentarer på nätet men kanske oftast hos s.k. krönikörer i kvällstidningar. Att vantolka etablerade begrepp till sin egen agenda syns dagligen.
Exempelvis, hur många har inte skrivit att svenska bönder har nödslaktat djur pga sommarens torka, nu senast idag av Özz Nunjen. Nödslakt är ett exakt begrepp som på inget sätt har samband med flera djurhållares påtvingade behov att reducera djurantalet under kontrollerade former.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).