Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma eller weimer eller kesla grip?

26 inlägg 10125 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534139 Kan tänka mig det, och det är min förhoppning. Det enda jag ännu ser negativt med denna är att Farma är 40kg tyngre, tycker ju redan att 3060 är en svag kran. Men 40kg märks förhoppningsvis inte så mycket. Hade det inte varit för vikten hade jag valt 0.24.

I övrigt har den även betydligt bättre spetskraft, bör göra gott vid lastning av ensilagebalar, kanske slipper snitta upp plasten för att få bra tag.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534657 Körde några ensilagebalar idag och kan så långt säga att den klämmer bättre. Behövde inte snitta upp plasten för bättre friktion. Fjolårets blöta andraskörd följde snällt med upp utan att vilja glida okontrollerat ur gripen.


Någon som vet max flöde genom rotatorn (FR7)? Gripen är långsammare än mowin, inte konstigt med tanke på att det är större kolv. Men i teorin borde den ändå gå fortare än det gör baserat på det flöde jag har. 30-35l/min.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

stegmaster  
#534678 Vet inte maks flöde, med rec, oilflow er 20l/min.
Dock kanske denna uppgift er för själva rotatorens sväng, och inte för gripen, men skulle gissa det er samma til gripen då det er ganska trånga kanaler på dessa små rotatorer, er vel annars 1/4" hela vägen.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534701 Har 3/8" slang hela vägen, så känns som om rotatorn bidrar med största strypningen även om 9m 3/8" stryper en del det med. Har för mig jag läst något om strypning i rotor någon gång. Men det kanske var någon som ville sätta dit strypning, kommer inte riktigt ihåg.

@Morgan Nordin har väl full koll på detta skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534709 Johannes,
du har ju nu en symmetrisk grip med större cylinder vilket är 2 skillnader jfr din gamla. FR7 är väl ingen raket på flöde till grip (rotationen är strypt) men det finns nya versioner som kalra mycket flöde och och t o m 2 olika funktioner eftersom aggregat av olika slag istället för grip blir mer och mer vanliga. Exv hävda Baltrotor att man kan köra igenom 152 lpm (!) genom en av deras GR46 modeller och bara ha ett tryckfall på 7 bar.
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534715 Ja det är flera skillnader, men än så länge är jag helnöjd, bortsett från att de missat en svets, men det är åtgärdat.
Är det någon skillnad på CR300A, klarar den mer flöde till grip? Köpte en sådan också för projektet.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534763 @Morgan Nordin kanske man bör skriva också 😉

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#539977 Riktigt nöjd med nya gripen. Upplevs inte märkbart mindre än förra. samlar virket bra jämfört med originalet. Lite film från användning av gripen:

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539983
Morgan Nordin skrev:Exv hävda Baltrotor att man kan köra igenom 152 lpm (!) genom en av deras GR46 modeller och bara ha ett tryckfall på 7 bar.
MVH
Morgan

Låter väldigt mycket med tanke på att de är 1/4” nippel nere på 59mmtappen eller finns de andra versioner på Gr46 som klarar högre flöden än min?

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

källshult  
#539992
gnisten83 skrev:
Morgan Nordin skrev:Exv hävda Baltrotor att man kan köra igenom 152 lpm (!) genom en av deras GR46 modeller och bara ha ett tryckfall på 7 bar.
MVH
Morgan

Låter väldigt mycket med tanke på att de är 1/4” nippel nere på 59mmtappen eller finns de andra versioner på Gr46 som klarar högre flöden än min?

Det är väl 3/8" nippel det har jag på min rotator

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540001 Sitter övergång från 1/4-3/8 på min för de är 3/8slang ner till gripen men bara 1/4hål i tappen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).