Avverkning (slutavverkning)

Skördare och skotare på timpris

23 inlägg 26517 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534544 45 kr kubiken för skördaren i 0,30 kanske inte är så långt från sanningen

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

axwell  
#534549
Valmet 890 skrev:45 kr kubiken för skördaren i 0,30 kanske inte är så långt från sanningen


Bra, då har jag lite att gå på. Antar att ca. 45/0,30 gäller större avtal mot starka motparter.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#534553 Du bör vara medveten om att kubikpriset blir högre desto mindre skördare du nyttjar dig av även om skördaren tar lägre pris/timme.
UNDER 50 kr/m3 lär du aldrig får någon att köra för :mrgreen:
Total avverkningskostnad (upparbetning och bortforsling), räkna med MINST 90 kr/kubik.
Allt lägre är vänskapspris, där entreprenören får stå för vänskapen :grin:
En H 21 kostar allt mellan 1250 kr till 1400kr/tim medan en H 8 kanske ligger på 850 kr/tim. I en KLEN slutavverkning klarar H 21 mer än dubbelt på samma tid.
Finns inget så olönsamt som att nyttja dinkytoysmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534557 Min lista säger: Skördare 1250:- tim. Medelstam 0,30 55kr/ m3f
Storskotare 945 kr/ tim Gallringsskotare 825kr/ tim
Nu var ju inte posten jättestor så bästa ekonomin är säkert att ta den som är närmast oavsett vem.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

axwell  
#534568
jannee skrev:Du bör vara medveten om att kubikpriset blir högre desto mindre skördare du nyttjar dig av även om skördaren tar lägre pris/timme.
UNDER 50 kr/m3 lär du aldrig får någon att köra för :mrgreen:


Nej, det har jag heller inte räknat med, nu har jag fått "prismatrisen" stämmer riktigt bra
jannee skrev:Finns inget så olönsamt som att nyttja dinkytoysmaskiner.

.

Komatsu 901 bör väl ligga i skiktet över "dinkytoys"och därför vara fullt tillräcklig i den här klena skogen med fel trädslag.

Skogsola skrev:Min lista säger: Skördare 1250:- tim. Medelstam 0,30 55kr/ m3f
Storskotare 945 kr/ tim Gallringsskotare 825kr/ tim
Nu var ju inte posten jättestor så bästa ekonomin är säkert att ta den som är närmast oavsett vem.


Tanken är att få till en samlad avverkning från 4-5 fastighetsägare, främst för att få bättre priser från köparen av leveransvirke.
Om det går att enas kring detta, kan jag få betydligt kortare skotningsavstånd. Alla berörda har egna jordbrukstraktorer (Valmet 705 med timmervagnar tex) så någon skotare blir det nog inte bland oss ålderspensionärer. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#534602 901;an är en utmärkt gallringsskördare men slutavverkning kommer den till korta. Klarar säkert av granarna men björkarna bör du allt fälla och förkvista.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

axwell  
#534641
jannee skrev:901;an är en utmärkt gallringsskördare men slutavverkning kommer den till korta. Klarar säkert av granarna men björkarna bör du allt fälla och förkvista.


Jag är helt på det klara med på hur du tänker.

Därför sa jag när han föreslog sina tjänster "vid tillfälle gå igenom skogsdungen och kolla först om din maskin även klarar dom gamla björkarna".
"Inga problem" blev svaret nån vecka senare.

I samband med att han överlämnade prislistan tog jag upp frågan på nytt.

Nästan samma svar som att: "man bara styr aggregatet så att det följer den tjockare stammen".

Han har så lång erfarenhet av skördare/skotare att han måste ha koll på vad som kan ge problem.
Därför får jag lägga ner mina tvivel och hålla tand för tunga.

Rapport om hur det gick kommer förhoppningsvis före årsskiftet om den här kylan håller i sig, -5 just nu.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#534648 Självklart klarar maskinen alla träd den kan greppa men hur blir resultatet, men inte minst tidsåtgången.
Jag har själv tidigare använt mig av en H 14 men efter att nyttjat en H 21 kommer det aldrig mer in en gallringsskördare i mina slutavverkningar.
När 4 till 5 % av träden ändå måste fällas manuellt inser man att man valt fel storlek på maskinen. :oops:
Jag har även frångått att förfälla - för gammal och bekväm
Rätt maskin till rätt jobb är min devis.
Kommer ändå säkert att gå bra för dig, du slipper ju även flyttningskostnaden och den betyder en hel del när det gäller små uppdrag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).