Skogsvagn (Huggarvagnar)

KTS huggarvagn 7,5 ton

13 inlägg 8162 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#534492 Jag har köpt mig en bättre begagnad KTS 7,5 ton huggarvagn med 5,3 m kran årsmodell 2005 med grävtillsats radiostyrd winsch extra banke och 2 spaks ventilpaket.
Jag köpte den redan i Juli direkt från KTS vilket blev en smidig och bra affär.
Nu är det ju så att det hela har mognat fram så sakteliga med frågor och Kontakter med Morgan Nordin här på skogsforum. Morgan är ju maskinagronom och har vad jag förstår konstruerat en hel del såsom kran och kanske även hela vagnen.
Allt ger ett gediget och förtroendefullt intryck, här i Norrbotten rullar inte så många huggarvagnar av KTS fabrikat så det var värdefullt att de var på Noliamässan för drygt 2 år sedan i Piteå, där var mitt besök i KTS monter det viktigaste. Där jag även träffade KTS VD Arne Larsson. ( Det var han som jag gjorde upp affären med i somras.)
Att jag då på Noliamässan skrev upp mig på deras kontaktlista är jag mycket glad för ty jag fick mig hemsänt ett gediget broschyrmaterial, prislista, ett häfte med bilder, och ett häfte med dryga 100 talet punkter med förklaringar varför och så huggarvagnen är konstruerad som den är. Jag tycker den broschyren är ett pedagogiskt mästerstycke i sig, misstänker att det är Morgan som ligger bakom den med?
Min 7,5 tons vagn har stora likheter med dagens 8,5 tons vagn såsom kraftigt centrumrör 180x180 mm med mera.
Jag gjorde affären när tillfälle gavs fast det är först nu som jag är i färd med att komplettera traktorn min för uppgiften, bland annat montering av 6/2 ventil håller på med dragning av elkabel till den nu.
Skall väl komplettera med lite fler bilder, men ha tålamod allt är nytt för mig då jag nyligen har lämnat tiden med Starkran.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

husqvarna_med_sthil  
#534537 Välkommen över tröskeln, livet blir sig aldrig likt igen 😀 Jag körde en virekran och lastade på en timmervagn med frontlastaren men sedan köptes en likadan vagn som du har från Kts. Har haft och använt den i några år och det har fungerat bra men man får lära sig att vara med i matchen när vagnen är tom men det lär man sig snart. Grattis till inköpet !

Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#534539
husqvarna_med_sthil skrev:Välkommen över tröskeln, livet blir sig aldrig likt igen 😀 Jag körde en virekran och lastade på en timmervagn med frontlastaren men sedan köptes en likadan vagn som du har från Kts. Har haft och använt den i några år och det har fungerat bra men man får lära sig att vara med i matchen när vagnen är tom men det lär man sig snart. Grattis till inköpet !

Tackar, jo lastat med pallgafflar har jag även testat.
Vad vagnen beträffar så är min ej lika din vill minnas att du köpte 7 tons ekipaget som tillverkas nu. 7,5 tonnarn säljs ej längre min kran på 5,3 m har även fäste för jordbrukslyften så den kan bäras av traktorn vilket är bra när man använder tillsatsen med grävagregatet. Min huggarvagn och kran har mer likheter med dagens 8,5 tonnare.

   TS
Avatar Fallback

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

husqvarna_med_sthil  
#534560 japp det stämmer, 7 ton och 5,3 kran har jag. Tack för info !

Avatar Fallback

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

339  
#534635 KTS är nog inte så tokiga! Borde hålla minst samma kvalitet som Farma?

Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566163
rokon skrev:Jag har köpt mig en bättre begagnad KTS 7,5 ton huggarvagn med 5,3 m kran årsmodell 2005 med grävtillsats radiostyrd winsch extra banke och 2 spaks ventilpaket.
Jag köpte den redan i Juli direkt från KTS vilket blev en smidig och bra affär.
Nu är det ju så att det hela har mognat fram så sakteliga med frågor och Kontakter med Morgan Nordin här på skogsforum. Morgan är ju maskinagronom och har vad jag förstår konstruerat en hel del såsom kran och kanske även hela vagnen.
Allt ger ett gediget och förtroendefullt intryck, här i Norrbotten rullar inte så många huggarvagnar av KTS fabrikat så det var värdefullt att de var på Noliamässan för drygt 2 år sedan i Piteå, där var mitt besök i KTS monter det viktigaste. Där jag även träffade KTS VD Arne Larsson. ( Det var han som jag gjorde upp affären med i somras.)
Att jag då på Noliamässan skrev upp mig på deras kontaktlista är jag mycket glad för ty jag fick mig hemsänt ett gediget broschyrmaterial, prislista, ett häfte med bilder, och ett häfte med dryga 100 talet punkter med förklaringar varför och så huggarvagnen är konstruerad som den är. Jag tycker den broschyren är ett pedagogiskt mästerstycke i sig, misstänker att det är Morgan som ligger bakom den med?
Min 7,5 tons vagn har stora likheter med dagens 8,5 tons vagn såsom kraftigt centrumrör 180x180 mm med mera.
Jag gjorde affären när tillfälle gavs fast det är först nu som jag är i färd med att komplettera traktorn min för uppgiften, bland annat montering av 6/2 ventil håller på med dragning av elkabel till den nu.
Skall väl komplettera med lite fler bilder, men ha tålamod allt är nytt för mig då jag nyligen har lämnat tiden med Starkran.

"

Höll på att glömma en liten korrigering på vem jag trodde låg bakom KTS fina broschyr; jag skrev
Jag tycker den broschyren är ett pedagogiskt mästerstycke i sig, misstänker att det är Morgan som ligger bakom den med?

Fick i höstas denna kommentar av KTS Vd Arne Larsson;
Bara att förtydliga så har jag fotograferat med Hasselblad kamera, skrivit all text och redigerat allt till 100%"

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566165 Till skillnad Från KTS broschyr där alla bilderna ar tagna med Hasselbladskamera så får ni hålla tillgodo med de bilder jag lägger upp här, de är tagna med min till åren komna mobil Cat B15Q. Dessutom dröjde det längre än vad jag tänkt för mig att lägga upp bilderna, men jag hade glömt hur man gjorde, men löste det i ett annat inlägg för några dagar sedan.
Så här ter sig underverket ut när jag fått hem vagnen, nu skall det "äntligen bli ordning här på gården" För att citera en som nyss köpt sig en ny Zetor.

2- spaks reglage
KTS vagn med 5,3 meters kran förbered för med medföljande grävtillsatsen.
Hydraulisk winch med radiostyrning
En extra banke.

Dessutom köpte jag till ett "spröt" för att hålla reglaget tills vagnen är kopplad, ej monterat ännu,
samt en låda för grejor att fästa på grinden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566168 Fick ju börja med att montera en grej med flera hydrauluttag för att få en smidig lösning på vagnsstyrningen, diskussionen om det togs med KTS i samband med affären så att jag köpte rätt grejor för detta direkt av dem.


En vippbrytare för att styra över oljan till uttagen för vagnsstyrningen monteras till vänster i det lediga uttagen på instrumentpanelen.


Jag agerar självlärd kirurg när jag drar elledningen från vippbrytaren vidare under den styva gummimattan på traktorgolvet vidare bak till elanslutningen vid hydrauluttaget för vagnsstyrningen,
det fungerar sedan så att jag slår på strömmen för vagnsstyrningen med vippbrytaren då går ingen olja till reglagen för kranen och jag kan då styra med en av traktorns spakar på golvet till höger om stolen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566207
1557672829_img_20181129_164917.jpg
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
Nu kommer lite Novemberbilder från den första tillkopplingen av huggarvagnen börja med att kolla bilderna nerifrån och upp i inlägget, då turordningen blir lite knäpp annars
1557672829_img_20181129_164917.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566210
1557674338_img_20181202_133000.jpg
Första vedlasset hemkört i december innan snökanonen startat. Nytt för säsongen är att jag även har investerat i piggkätting till framhjulen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566216
1557675104_img_20190110_085348.jpg
När det blev kallare så fick traktorn vila sig i den nybyggda lilla rundbågehallen av järn och plåt, egentligen den modellen som säljes som vindskydd för kreatur, kom som byggsats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566218
1557675713_img_20190331_154115.jpg
1557675750_img_20190331_160512.jpg
I mars månad blev det mildare, dags att koppla på huggarvagnen igen, gick enklare nu andra gången då sprötet nu också var rätt inställt.
Vad kul att nu få ge sig ut igen!

(obs träribban där är en enkel lösning för att få rätt distans till glasrutan mot den på bakfönstrets monterade vindrutetorkaren som sedan stöder mot träet. Allt för att komma igång snabbt utan bryderier hur bakrutekilen skall göras.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: KTS huggarvagn 7,5 ton

rokon  
#566498 Fortsättning av bildserien för Mars månad 2019

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).