ons 21 nov 2018, 14:10#534734
Hej.
Volvo Bm , Gm 614 med motor från boxern har frambacklåda. 1-5 med fram back på alla växlar.
hur detta i praktiken är löst kommer jag inte ihåg. även H10 med vanlig koppling har ju samma upplägg.
Angående 473 så var de ju en speciell tillsatslåda som bara fanns på 473 samt 471. Därav de är så sällsynta.
Angående Same så hade de frambacklåda tidigt. Dock hade man inte lika många växlar åt båda håll föränns Explorer serien kom i mitten på -80. Vet vi hade en 80 hk med 32 fram / back.
Tidigare hade man en spak med mekanisk hög låg samt back i samma spak. så i praktiken fick man 4 växlar framåt +split på varje växel och 4 växlar bakåt. (sen var de ju lite olika men tex same Laser serien hade gruppväxellåda på 3 grupper) så blev då 24 växlar framåt och 12 bakåt. liknande tidigare. Dock inte lika många grupper.
Tex Deutz 6006 68- (säkert många fler) har lite samma upplägg. Huvudväxellåda med 3 eller 4 växlar samt en kombinerad fram, back, hög, mellan, låglåda i samma spak med back och mellan registret rakt mot varandra med ungefär samma utväxling. Var även synkad på de flesta växlarna. Rätt modernt 68.
Detta är vad jag kan komma på direkt i minnet, men bör finnas tidigare modeller.
Eller gällde frågan koplingsfri fram back,? Då blir de ju betydligt nyare traktorer vi behöver kolla på.
Mvh Stefan