Traktorn i skogen

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

61 inlägg 19903 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534053 @Seb macahan jo vi har olika förutsättningar men åxå inom mina egna marker finns skillnader.
Ett extra hjulpar fram hade varit bra även när det är riktigt mjukt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Robertberg  
#534060 Angående fångstkrokar och fasta öglor.

På Mfen har vi fångstkrokar och på Valtran vanliga.
Jag tycker det är mycket enklare att koppla redskap till Valtran, men det är nog främst tack vare att hydraularmarna är teleskopiska. Då kan man med teleskopens hjälp koppla redskap även om man står lite snett tillbackat eller om redskapet lutar jämfört med traktorn.
I Mfen har vi ett koben liggandes till hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

svampbob  
#534063 Har man råd eller vågar ta sig råd så köp riktiga grejer det blir så mycket roligare och man får mycket mera gjort.

jag har råkat på flera skogsägare det senaste året som har laddat för att börja sköta skogen på allvar när dom fyllde 65. Sedan kom sjukdom och livet i mellan och dom får aldrig chansen att ta itu med sin skog. jag försöker få något gjort medan jag ännu orkar. Visst ryser jag ibland när jag tänker på hur mycket pengar jag har i skogsleksaker men ändå tog jag igår in pris för att byta upp mig till en ny skördare.

Så skaffa er vettiga grejer medan ni har tid och ork kvar.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Brorsan  
#534076 Vi har ju alla olika förutsättningar i våra företag och hur hög grad vi använder våra maskiner.
Själv har jag grävlastaren som används mest, i entreprenadverksamheten. Valtra A95:n till div sysslor och skotaren som används minst. Min plan är att byta bort skotaren mot en huggarvagn. Problemet då blir ställtiderna för skifte av redskap. En till traktor skulle för min del betyda 2 traktorer som står en stor del av tiden med sina kapitalkostnader.
Hade jag inte haft grävlastaren så var det en annan sak.
Resonemanget för min egen del är att ha en någorlunda modern traktor som används lite mer. då måste det vara enkelt och snabbt att byta mellan olika redskap, Seb resonerar ju på liknande sätt.
Jag skulle nog inte tänka mig att bara ha en maskin, sen om det skulle vara Traktor + traktor/ lastmaskin/ grävlastare/ grävmaskin/ teleskoplastare eller något annat är ju en fråga om hur mycket jag skulle använda den andra maskinen.
Dessutom vill jag ju ha en bekväm arbetsplats med smidig hydraulik och kör transmission för att slippa belastningsskador under längre arbetspass. Dom gamla 60-70:talsmaskinerna jag började mitt arbetsliv med skulle jag inte vilja sätta mig i längre. Hellre en modern maskin en två gamla häckar.
Återigen det är en fråga som man själv måste analysera från sina egna förutsättningar.
Olle

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534121 Föredrar Valmets teleskop på dragarmarna före fångstkrokar, det lilla jag kört med krokar så har jag tyckt att det varit mer än besvärligt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

molnia  
#534128
Seb macahan skrev:
molnia skrev:
källshult skrev:Molina du nämner fångsthakar på lyftarmarna. Det finns ju a ram som man har i lyftarmarna är smidig när man koppla redskap. det har dom som har niab 5-15 b är ett sånt fäste

Jo det är riktigt att ett sådant fäste är bra men då behöver alla redskap modifieras, vi har inte ett enda med en sådan A-ramsfäste. Fångstkakar o nått så när standard redskap så kan man låsa lyftarmarna i sidled så blir kopplingen mkt enkel. Men de flesta redskapen för lyftarmar är för den lille traktprn o där är det lite lättare och baxa redskapen rätt än de större, vägsladd, snöslunga, snöblad mm.


Du behöver inte alls modifiera alla redskap. A-ramen är en mellan koppling. Så till de större redskapen kan du använda ramen och när du ska på med mindre så ställer du bara ifrån dig ramen.....


Jo modifiera är fel ordval av mig. Helt riktigt. Men det är en större investering med a-ram till alla redskap än fångsthakar på enbart traktor men det utesluter ju inte att gå på a-ram systemet senare för det.

Vi har nog teleskopiska lyftarmar på vår valmet men mekanismen har kärvat ihop så vi kan inte dra ut dem.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

molnia  
#534130 Saknade en traktor till idag men vi löste det med lite finess...
1542484005_20181117_093649.jpg
1542484011_20181117_093823.jpg
1542484044_20181117_114756.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#534149 Både fångsthakar och och utdragbara öglor har sina för respektive nackdelar. Kommer man bara exakt rätt är hakar inte dumt. Men de utdragbara tillåter betydligt större felmarginal. Prova du först att få ordning på de du har och se hur det fungerar. Utan att kunna dra ut dom förstår jag att det måste vara jobbigt.

Båda kräver nästan (beror på storlek på redskap och felmarginal) att man går ut två gånger. Utdragbara ska kopplas och sedan skjuta in armarna, därefter kan toppstång, PTO, slangar m.m anslutas.
Hakar behöver man först gå ut och sätta på kulorna, om man inte har på varje maskin, samt säkerställa att avståndet mellan armarna är korrekt för att bara kroka på. Ofta kan hakarna halka så man ändå måste justera manuellt ute, men då står man i alla fall rätt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534157 Jag har hakar med elefantöron och efter lite tillvänjning är det faktiskt ganska bra.
Dock saknar jag ibland de teleskopiska lyftarmarna men det är inte så stor skillnad ändå.
Det vore dock oerhört fint med nåt enklare sätt att få på kraftaxeln, helst på snöslungan när allt
är fruset och extra besvärligt.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534204 Du behöver inte alls modifiera alla redskap. A-ramen är en mellan koppling. Så till de större redskapen kan du använda ramen och när du ska på med mindre så ställer du bara ifrån dig ramen.....[/quote]

Jo modifiera är fel ordval av mig. Helt riktigt. Men det är en större investering med a-ram till alla redskap än fångsthakar på enbart traktor men det utesluter ju inte att gå på a-ram systemet senare för det.

Vi har nog teleskopiska lyftarmar på vår valmet men mekanismen har kärvat ihop så vi kan inte dra ut dem.[/quote]

Dax att pilla isär mekanismen och göra rent samt smörja upp. Ha A-ram enbart till de mest använda redskapen.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#534343 Skotat två lass ikväll i lätt snöfall. Jag tänker att det finns två världar i det här. I den ena vill man ha en bekvämare tillvaro som kanske inte ger så mycket mera i produktion och i den andra världen vill jag ha mera kapacitet. I den första världen vore förstås en nyare modernare traktor en trevlig sak men med samma vagn kör jag ju förmodligen bara ytligt mera även om det är bekvämare, bättre frigång och framkomlighet gör sitt förstås. I den andra världen är jag vid en stegmatare men de blir tunga att bära på min traktor och ett kranmonterat aggregat blir besvärligt det också och även om oljekapaciteten går att få dit så blir en kranmontering på Zetorn ett äventyr och besvärlig när jag inte kan vrida på stolen ( en sak att lägga på eller av ett lass sittande på knä i stolen)... allt går emot denna utveckling med nuvarande traktor. Jag blir kvar vid manuell huggning, en begagnad skördare kan vara möjligt i inköp men det verkar vara mycket skruvning och mycket elektronik i dessa och jag har ingen verklig verkstad förutom ett kallgarage för Zetorn och där får jag inte in en skördare. Jag kan heller inte överblicka vad för kostnader som kommer med en så pass teknisk maskin som en skördare som börjar bli till åren och det gör att jag ryggar undan. Förmodligen klarar jag det inte kunskapsmässigt själv heller och det späder ju på kostnaderna direkt.

En till traktor skulle dock öka kapaciteten på så sätt att jag kan ha den ena kopplad till vagnen hela tiden. Det blir lättare att dra iväg till skogs en eftermiddag efter jobbet och börjar det snöa ymnigt finns en traktor redo att tas med det omgående utan byten, bara hoppa in, vrida igång och skotta.

När jag pratar om kapacitet så är det lite som så att det mera frågan om att kunna ta det lite "lugnare" och hinna med ändå, inte nödvändigtvis att ha mera att lägga vid avlägg. Samtidigt vill jag ha utveckling som tar mitt intresse framåt. En traktor håller dessutom värdet hyfsat som det ser ut och en traktor som kanske orkar lite mera vid väg skulle tillåta mig att i högre grad köra ut veden till mina kunder likväl, Zetorn blir seg efter vägen med lass, antalet hästkrafter märks vid dessa tillfällen.
Funderingen är i vilken riktning man ska gå, utrusta Zetorn max med vad som möjligt är, skaffa en till något modernare traktor, begagnad skotare, begagnad skördare, minigrävare eller bygga ut den egna träförädlingen med utrustning runt det...

Kanske skulle det absolut smartaste vara att påbörja ett varmgarage till befintlig utrustning istället och lägga sitt krut där. Inte dumt att ha ett utrymme som kan värmas upp och skruvas i men jag är osäker på var priset hamnar på ett sådant bygge. Dessutom är det en investering man aldrig kan backa ur såsom med tex en maskin som alltid går att sälja igen om det kostade mera än vad det smakade. Kanske ska man ta det lite lugnt en stund, lägga tid på att fixa sina körvägar extra noga under sommaren och andra förberedelser som gör livet enklare med den utrustning man har.

Funderingar finns iaf :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Vardon  
#534345 Jag tycker det låter som du ska förbereda dig på att lämna zetorn. Det låter som du är där tankarna. Och då är det liksom inte värt att fortsätta.

Jag lägger hellre 300 000 och blir nöjd än 50 000 och är missnöjd.

Hur stor är zetorn i hästkrafter eller har den nån beteckning?

Göra det bekvämt för sig är viktigt. Jag har en hypro och nog är jag väl snabbare med den men eftersom brossla så orkar jag längre dagar och det gör nog mest för högarna egentligen.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Brorsan  
#534347 Jag tycker som Vardon en nyare bekvämare traktor och behåll Zetorn. Då har du två taktorer och ta den nyare där du använder den mest. Se till så du kan snurra stolen på ett smidigt sätt och sitta bekvämt så tjänar du mycket tid och sparar kroppen. Leta efter en med plant golv.
Mekning i ett kallgarage har jag gjort i många år. Har en verkstad som är för låg för nuvarande maskiner så nu står jag ute igen.
Olle

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#534372
Vardon skrev:Jag tycker det låter som du ska förbereda dig på att lämna zetorn. Det låter som du är där tankarna. Och då är det liksom inte värt att fortsätta.

Jag lägger hellre 300 000 och blir nöjd än 50 000 och är missnöjd.

Hur stor är zetorn i hästkrafter eller har den nån beteckning?

Göra det bekvämt för sig är viktigt. Jag har en hypro och nog är jag väl snabbare med den men eftersom brossla så orkar jag längre dagar och det gör nog mest för högarna egentligen.


Ja det är nog som du säger och som det känns. Hur roligt det än är i skogen så är det ändock en begränsad tid under höst/vinter som jag är där. Övrig tid är det snöskottning, vedning och andra jobb mera hemmavid där en traktor gör sig bäst.

Zetor 5245 heter min modell, eftermonterad lastare vreten år 2014. Min morfar köpte traktorn ny 1985 för omkring hundra tusen efter det han själv skrivit i en av sina dagböcker. Han hade passerat en bit förbi 50 då. Den har 2900 tim på mätaren. 42 eller 45 hp. Sällan några styrkeproblem i skogen där det går sakta på lågväxel utan det är efter vägen det märks brist på kraft. Han är lite låg och smal, det är iofs fördelar med detta ibland men oftast så kanar jag på mage om jag försöker gränsla spåren efter andra maskiner på skogen. Det är svårt att få till någon riktig värme i hytten då värmepaketet sitter uppe i taket och även om det blir halvhyfsat när det fungerar som det ska så blir det inte som vare sig i bilkupén eller i andra traktorer jag varit i. Att hjula traktorn de 5 km jag har till början av skiftet är ingen höjdare heller, hög volym i hytten och allmänt hoppigt och eländigt, komfort låg och det blir gruvsamt och man lämnar traktorn på skogen istället, för att slippa onödig resa.

Jag sköter snöröjning på två gårdar totalt 300 meter väg samt två gårdsplaner så det är ingen omfattande snöröjning även om till trots detta lilla blev ansträngt senaste vintern. Dock anser jag det viktigt att hålla vägarna och gårdplanerna i egen regi. Har inte för avsikt att ta på mig någon skottning åt andra annat än när/om det uppstår rena akutfall som skedde i vintras men det stannar vid det. Däremot att kunna leverera både vedsäckar till stugägarna och långved till andra vedproducenter blir ingen trevlig historia med Zetorn men något jag vill kunna göra nu när jag faktiskt börjar få en krets av villa och stugägare som vill ha ved.

Ska nog ta och på allvar börja söka mig en till traktor framöver vår/sommar. Det är mycket pengar och jag behöver nog lufta det här med resterande familj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Vardon  
#534376 Ja då är den nog i klenaste laget för stegmatare / hypro300 etc.

Då hade nog jag satsat på att få något större, en eller två traktorer får nog plånboken avgöra. Visst är det knöligt med lastare i skogen men det motiverar en att göra rakare vägare :).

Men det är nog hur jag gjort i din situation. Jag räknar nog personligen att köpa en till traktor ska bara ta modet till mig och våga köpa något och våga ta hem den...

Skördare och skotare i all ära, återigen blir det plånboken som styr, och även om du skaffar båda kommer du fortfarande vilja ha en större och bekvämare traktor för ingen av dem riktigt ersätter en traktor. Även om skotaren har schaktblad vill du nog inte skotta snö med den....

Däremot hade jag försökt få till en vettig lösning för montage av ventilpaket för att åtminstone göra det lätt för mig.

Och som sagt, blir du missnöjd lär du alltid kunna sälja traktorn och fortsätta igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).