Motorsåg och handhållet

Motorsåg för 1 hand

7 inlägg 1965 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg för 1 hand

Fastighetsskötarn  
#534256 Hej, behöver beskära ett stort barrträd (pin parasolle) i södra Frankrike med hjälp av motorsåg och hög stege. Kan någon rekommendera om det finns någon mindre motorsåg som man helst skall kunna hantera med en (1) hand och som inte väger alltför mycket?? Tacksam för tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för 1 hand

Lindveden  
#534259
Fastighetsskötarn skrev:Hej, behöver beskära ett stort barrträd (pin parasolle) i södra Frankrike med hjälp av motorsåg och hög stege. Kan någon rekommendera om det finns någon mindre motorsåg som man helst skall kunna hantera med en (1) hand och som inte väger alltför mycket?? Tacksam för tips.
Stihl har några modeller för trädbeskärning. Tror det finns 3 modeller. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dessa modeller utan använder större modeller i vardagen

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för 1 hand

tallen100  
#534261 En topphandsåg är väl smidigast till sånt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för 1 hand

Skogen i boden  
#534272 Stihl ms 150 funkar bra med 1 hand

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för 1 hand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534278 Husqvarnas trevliga batterisåg finns även i en topphandsvariant. Finns en trevlig youtube-serie om "livet i tretoppen", där just denna sågmodell används.

Sedan är väl kombinationen stege och motorsåg allmänt fy skäms...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för 1 hand

JensSkoog  
#534295 Om du måste använda stege, så skulle jag nog gå för en batterisåg, men varför inte använda en stångsåg som når bra långt och som inte bjuder på tidningsöverskrifter som: "Mann föll från stege med motorsåg" :-ss

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för 1 hand

Tosca  
#534391 Jag beskar fruktträd och tog ned en tall med stångsåg, Stihls KM-maskin, dock använde jag bomskylift men uppskattade att kunna såga på avstånd med stångsågen även från den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).