Traktorn i skogen

Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

25 inlägg 10143 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534203
TheJo skrev:Har funderat på lite samma sak efter många timmars scrollande på Blocket osv.

Tycker det är mycket bättre utbud i Norge. Men de har ju lite annan typ av jordbruk.
Känns inte som att det säljs så många "gårdstraktorer" i Sverige, utom ett gäng till hästgårdar.
Är väl mest större traktorer, för maskinstationer och entreprenad.

Nu är jag mer inställd på en enklare 4wd utan lastare, endast till skogskärran.

Går att hitta rätt traktor till rätt pris i Norge, var obs på att hytt m.m är godkänt i Sverige

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

timber  
#534217 Köpte en Valmet 505 årsmodell-87 med 5800 tim . Bra däck och kedjor runt om för 80K i Norge

Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

molnia  
#534250 Har inte någon erfarenhet av dessa men det är fram/backväxel vilket är tacksamt.

en annons på Blocket: Traktor New Holland L95 med Ålö 650 lastare https://www.blocket.se/vi/82414852.htm

Avatar Fallback

Re: Har jag orimligav förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#534268 Bra tips tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Hema  
#534288 Hur kommer det sig att prisbilden på traktorer i Norge enligt vissa är lägre där än här? Rimmar lite knas, när allt annat är dyrare. 🙄

Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Göt  
#534339 norska kronan ligger på 1.07 just idag, undrar hur det blir med moms och tull när man importerar :-b

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Cat554  
#534418
Hema skrev:Hur kommer det sig att prisbilden på traktorer i Norge enligt vissa är lägre där än här? Rimmar lite knas, när allt annat är dyrare. 🙄

Tror det kommer av at nordmenn er livredde for å kjøpe en traktor som har gått over 2000 timer

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Cat554  
#534419
Göt skrev:norska kronan ligger på 1.07 just idag, undrar hur det blir med moms och tull när man importerar :-b

Da betaler du ikke norsk moms, men betaler den svenske på grensen. Tull er det ikke.
Noen selgere forlanger norske momsen betalt, så får du den refundert mot tullpapperet om du henter den selv. Bruker du transportfirma er det ikke vanlig.

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

339  
#534454 Kolla efter en New Holland TL. Jag har själv en TL70A -06:a som jag är mycket nöjd med. Man får mycket traktor och stor fin hytt för pengarna om man avser köra med skogsvagn. Jag har vändbar stol, bakrutekil och sänkt fotlåda. Sitter riktigt bra bakvänd trots mina 190 cm. En Valtra med samma utrymme i hytten blir rejält mycket dyrare. TL:en är även smidig med liten vändradie.

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535098
Hema skrev:Hur kommer det sig a8tt prisbilden på traktorer i Norge enligt vissa är lägre där än här? Rimmar lite knas, när allt annat är dyrare. 🙄

Det norska jordbruket är subventionerat av staten, och så är det tillfället som styr, 2011 köpte jag en Valmet 655 -91 för 90' norska, en traktor med fräscha däck och inte en buckla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).