Motorsåg och handhållet

Kedja/svärd

62 inlägg 9584 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531341
Ape skrev:2 stycken på raken då som är åt samma håll, skrev lite oklart kanske



Det blir så på alla kedjelängder med drivlänksantal som inte är jämnt delbart med 4.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#531365 Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Lindveden  
#531368
anersimyra skrev:Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd
Beror nog lite på va du har för delning på kedjan också. Jag själv har STIHL sågar med 15tum och kör både med STIHL svärd och oregon svärd,men där är drivlänk antal 56dl 3/8 delning på kedjan oavsett om man kör med STIHLs eller Oregons kedja

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#531369
Lindveden skrev:
anersimyra skrev:Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd
Beror nog lite på va du har för delning på kedjan också. Jag själv har STIHL sågar med 15tum och kör både med STIHL svärd och oregon svärd,men där är drivlänk antal 56dl 3/8 delning på kedjan oavsett om man kör med STIHLs eller Oregons kedja

Ok, jag talar om 0,325.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531390
anersimyra skrev:Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd

Jag kan inte minnas det har varit ojämnt antal drivlänkar i .325
62 eller 64 med oregons svärd.
Tror det var 64 sist jag monterade oregon på en stihl. Har inte klippt 62 på väldigt länge..

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#531428
Mange skrev:
anersimyra skrev:Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd

Jag kan inte minnas det har varit ojämnt antal drivlänkar i .325
62 eller 64 med oregons svärd.
Tror det var 64 sist jag monterade oregon på en stihl. Har inte klippt 62 på väldigt länge..

Jag beställde ett 15” tsumura av Sven och var på väg att köpa kedja med 64 dl, men den hade blivit för lång på det kortare svärdet, varför Oregon i 15” till Stihl inte fungerar med 64 dl vet jag inte, men kan det kanske bero på att spännlängden är kortare på stihlsågar varför 63 dl är nödvändigt.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#531430
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:Ett oregon i 15” är 38 cm långt och ger då en kedja med 63 dl om det skall passa Stihl. Stihl och tsumurasvärd är 37 cm i 15” och ger då 62 dl, med ett oregon blir alltså antalet udda.. :-bd

Jag kan inte minnas det har varit ojämnt antal drivlänkar i .325
62 eller 64 med oregons svärd.
Tror det var 64 sist jag monterade oregon på en stihl. Har inte klippt 62 på väldigt länge..

Jag beställde ett 15” tsumura av Sven och var på väg att köpa kedja med 64 dl, men den hade blivit för lång på det kortare svärdet, varför Oregon i 15” till Stihl inte fungerar med 64 dl vet jag inte, men kan det kanske bero på att spännlängden är kortare på stihlsågar varför 63 dl är nödvändigt då och 62dl blir för kort:???:

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#531443 Nu har jag kollat upp lite gamla trådar och ser där att ett 15” oregon till Stihl kräver en kedja med 63 dl i 0,325.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534079 Lånar tråden. Köpte en Husqvarna 357XPG för ett tag sen som jag tänker ha till fällning och rotkapning om det blir vindfällen.

Den ska utrustas med 18" svärd och kedja och nytt drivhjul, men frågan är vad jag ska ha? Det kommer att bli Oregon i alla fall. Men efter att ha läst dom flesta trådar och inlägg om kedjor och svärd så har det inte blivit lättare att välja.

Ska man ha Speedcut 0.325" 1,3 och kanske gå upp en kugg på drivhjulet, eller 0.325" 1,5 och 21BPX eller 21LPX eller prova med 3/8 och 73LPX eller 73EXL eller 73DPX?

Fördel Speedcut, låg vikt.
0.325 1,5 har jag filutrustning till.
3/8 har jag aldrig provat.

Kom med förslag!

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Hema  
#534086 Originaldrev på sågen är ju för 0,325. Verkar som om X-cut ska komma som 1,5 framöver, men du kanske inte vill vänta. Forumägare Fredrik Reuter kör 3/8 på sin 357:a. Jag hade nog försökt välja något 1,5mm alternativ, för något bättre oljetillförsel.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

johan eriksson  
#534105 Hade nog valt 1,5mm .325, samt inte gått upp en kugg, en kugg extra motsvarar nästan 2” längre svärd.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534113 Nä, 8 kugg var väl i så fall tänkt med smalspåriga Speedcut, då funkar det nog.
Tips på. 325 1,5 kedja?

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

johan eriksson  
#534138 Blir nog lite i häftigaste laget även med speed cut om du ska köra 18”.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534176 Jag håller med Johan om att 8kugg är nog ingen bra idé med 18", även om det kanske skulle gå blir risken för stor.
Jag hade nog struntat i speedcut och haft 16" (Power Match) med 21LPX mejseltand i 1,5.
Flera huggare som hade det här då de fällde o rotkapade med 357. Perfekt kombo för dem då.
16" klarar man såg långt med. Den extra tummen gör massor med nytta.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#534186 Är kvaliten av vikt så finns ju alltid det här svärdet att välja på. Det är förstås endast i längden 15” och relativt tungt, men hållbarheten är minst sagt åt det bättre hållet.. :-bd https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... s-gar.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).