tor 08 nov 2018, 23:21#532571
Vad kostade en ny 855:a då? Du kan nog nästan få det den kostade ny. Problemet är ju inte beg. priser. Utan att ny priserna stiger för varje år.
Men du ska utan problem hitta en 4wd lastar traktor för 200k. Bukplåt får du nog eftermontera. Vändbar förarplats, hittar du för 250k men den har då gått 8-12000tim. Har den inte gjort det och du ser den på blocket är den antingen alldeles för dyr eller var du först o ringa på annonsen. De som läggs ut är borta snabbt om priset och timmarna är rätt.
Sen kan man inte jämföra "kampanj maskiner" som tex Valtra a75 med 6000-serie. A75-95 är budget maskiner som är basic på det mesta. Det räcker med o gå upp till A93 så är priserna något helt annat än de kampanjpris som du sett. En traktor med vändbar förarplats är Valtra 6000 och dess motsvarighet idag är Valtra N-serie och de billigaste av dem kostar nog 6-700tsk idag utan någon lastare och twintrac, ren maskin. Ska du ha lite utrustning och inte minsta motorn är du snabbt uppe i 1-1.5milj. Därför betalar folk gladeligen 250-350 för en 6000serie med dubbelkommando. Det stora huvubryt för min del är traktorns "faktiska värde" overheadkostnaden på dagens maskiner är nog betydligt högre än vad vi vill veta (säljare, marknadsföring, bolagsvins, småchefer, och styrelsearvoden men det gäller samhället i stort). En Valtra säljare här hemma hade flera år en årsinkomst på 1-1,5milj brutto. Det blir en bra slant på varje såld traktor.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem