Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven skogsvagn

54 inlägg 22377 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534074 Vältra A72. Patruuna 10 ton med drivning. Köpt uppsats P1 med 38 cc pump . Slangsats s3 för grövre slangar och 50 liters tank. Den utrustningen ger ca 50 liter per minut vid ca 1200 varv på traktorn, som ger lagom fart vid körning i terräng, och harmonierar med låga 2 an på traktorn .ungefär 2,5 km per timme.

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#534084
olli skrev:Vältra A72. Patruuna 10 ton med drivning. Köpt uppsats P1 med 38 cc pump . Slangsats s3 för grövre slangar och 50 liters tank. Den utrustningen ger ca 50 liter per minut vid ca 1200 varv på traktorn, som ger lagom fart vid körning i terräng, och harmonierar med låga 2 an på traktorn .ungefär 2,5 km per timme.


540 eller 1000 krafttag?

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534094 Jag kör drivningen på 540 uttaget.
Med 540 E blir vagnen för snabb.
Tycker också att kranen går bäst på 540 uttaget vid ca 1200 varv på traktorn. Kan också köra kranen på 540 E, men får då minska varvet på traktorn till drygt 1000 varv för att jag ska hinna med. Här skogshuggare med bakre gaspedal.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534095 Rättning. Skogshytt med bakre gaspedal.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534096 Kan tillägga att jag kör vagnstyrningen och winschen på traktorns hydraulik, för att få ett lugnare tempo och inte störa drivningen under drift. Ventilen till winschen utgör också en strypning av oljeflödet som inte är önskvärd.

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534114
olli skrev:Jag hade samma problem.
Jag köpte ett färdigt paket med pump, växellåda, tank och slangar från Weimer. Har funkat perfekt.


Varför valde du en extra pump? Provade du med traktorns hydraulik först och konstaterade att det var för dåligt?

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534115 Ja. Gick alldeles för sakta. Dessutom stör andra funktioner drivningen, som tex vagnstyrningen och även traktorns behov av oljeflöde.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#534147 Hjälper Weimer till med dimensionering av pump, tank etc?

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

JohannesG  
#534150 Weimer är kunniga inom området så de hjälper dig gärna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).