Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma eller weimer eller kesla grip?

26 inlägg 10118 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma eller weimer eller kesla grip?

Mossebo  
#512343 Min grip börjar bli utsliten.
Vad föreslår ni jag ska byta till?
Kranen är en Kesla 203T
Ett alternativ är ju att renovera den gamla med nya axlar och bussningar. Den är rak å fin i övrigt men det glappar ganska mycke här å där. Å igår gick en axel av så nu börjar ju tankarna rulla.
Kranen är ifrån -05 Likaså gripen. Vet inte om nya kesla ser lika dana ut?
Ett alternativ är ju å köpa en ny weimer grip eller farma grip istället.
Vad har ni för råd till mig. Kör ca ut 150-200m3 om året med den. Mestadels grovt då jag har en lite Bison som oxå måste jobba lite :-)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

halvproffs  
#512347 Tycker att det är lite konstigt att den är slut efter så lite användning. Man ska vara noga och smörja. Min förra kran Nokka fanns det inget glapp efter 18 år och dubbla mängden framkört.
Vreten kranen jag har nu är 10år och finns inget glapp men den har ett litet läckage vid anslutningen mot cylindern(svetsen läker)
Enklast att köpa en ny grip isf ist för att renovera som nog är tidsödande och svårt.

Skulle vara intressant att höra vad andra Keslaägare har för åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Mossebo  
#512349 Jag har inte ägt den mer än några år. Så den har säkerligen gått hårt före mig :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

halvproffs  
#512354 Då kom ju saken i en annan dager. Kesla är ju bra grejer så jag tyckte det var konstigt att den redan var slut. Köp en ny Keslagrip tycker jag om resten är i bra skick.

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

källefall8  
#512363 Jag hade satsat på en symmetrisk grip. Kesla har väl sin pro-serie och alla Farmagripar tror jag är symmetriska numera.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Pete  
#512378 Har farmas 0,24 grip och jag tycker den funkar bra

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

stegmaster  
#512401 Från Kesla er det vel bara prog 20 som passer med din kran.
Dom större blir ju onödigt stora och tunga.
Om jag skulle rekommandera att köpa en Kesla grip er jag mer osäker på, då det varit mycket trassel med den jag har. (prog 25)
Dock håller den ihop bra nu, efter div, byte av en bult som ofta gick av.
Fick en stärkare bult vid sista byte, samt att jag följde Morgan Nordins anvisnigar om har bulten ska vändas, så har kört lenge nu utan några flere brott.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Mossebo  
#512679 Farma 0,20 grip beställd :-) Verkar som de är ok nuförtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Benny Nilsson  
#512698
Mossebo skrev:Farma 0,20 grip beställd :-) Verkar som de är ok nuförtiden.



Blev en sån för mig också, tycker den ser ut att rulla virket bra. Har inte kört så mycket med den än.

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

olli  
#512808 Skulle vara intressant att höra recensioner från användare av Farmas 20 grip, samt även ungefärligt inköpspris.

Avatar Fallback

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

Benny Nilsson  
#512885
olli skrev:Skulle vara intressant att höra recensioner från användare av Farmas 20 grip, samt även ungefärligt inköpspris.


Har för mig att listpriset var 6800.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534103 Fick hem en farma 0,20 grip härom dagen. Hittade en lite märklig sak. Har svetsaren somnat? För inte kan det finnas någon tanke med att det är halvsvetsat? I övrigt ser jag inga missar.

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

stegmaster  
#534107 Var säkert slutt på tråden, sen blev det aldrig nåt av. :wink:
Nja, så ska det ju inte vara, men tror knappast du får nåt problem med detta.
Hoppas du blir nöjd med den. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

JohannesG  
#534122 Så kan det nog vara. Eller att någon ropade RAST! Tar inte lång tid att slipa bort lite färg med minislipen och sedan färdigställa svetsningen.

I övrigt ser den bra ut. Hoppas på bättre geometri än originalgripen, blir gärna plockepin nu. Plus att jag behövde en extra grip för ett projekt. (Vad får ni tids nog veta)

Användarvisningsbild

Re: Farma eller weimer eller kesla grip?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534133 Jag har gamla Farma 020 gripen och den är riktigt bra. Det enda som du kommer störa dig på är att du inte har bytt ut Mowi gripen för länge sen 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).