Föryngring

Förädlad plant kontra självsådda.?

44 inlägg 18691 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#533992 Jo det gör ju det. Jag ska med spänt intresse följa ett hygge jag tog upp förra vintern, 1ha ren gran 75 år omgärdat av 60 årigt. Här finns inte mer än några tallar och så granen då på flera hundra meter. Tänkt låta det ligga i vila 3 år p.g.a. röta. Hoppas på naturligt uppslag men här är jag skeptisk. Jag kanske ändrar mig till våren, hygget brände ju sönder fullständigt i somras, undrar hur det påverkar fröbanken?
Mvh Börje.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Eld1  
#534166 Har provat några år med din fundering i tråden och håller med att det förädlade plantan inte uppfyller sin mer kostnad på sikt
Det är ju trevligt i början när den växer så d knakar men efter 25år är den självsådda plantan ikapp med en mycke bättre kvalite
Jag väntar minst 3 år innan jag släpper in markberedan o sen kommer det massor uppslag
Har olika boniteter på marken o det funkar överlag bra

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#534167 För ca 30 år sedan planterade jag 1 ha med sticklingar från Trekantens plantskola (numera Sveaskog). Dessa sticklingar såg för djävliga ut under sina kommande 15 år därefter började de successivt kvistrensa sig.
I dag är både längden och grovleken i detta bestånd betydligt bättre än tidigare satta plantor. Det utlovades då att dessa sticklingar skulle växa 15 % bättre än vanliga plantor och det har de mer än väl gjort.
M.a.o. förädlat materiel betalar sig många gånger om, 30 till 40 % dyrare planta är en piss i havet om du räknar in alla övriga kostnader du har i sammanband med en föryngring.
Spara då i stället in på ANTALET plantor, varför plantera plantor som du senare kommer att gallra bort och ändå bara går jämt upp eller t.o.m. till en kostnad.
Vänd dig om och se en titt på bönderna, vilka bönder använder sig INTE av förädlat utsäde?
Deras skördar ökar, ska inte vi skogsägare också öka våra skördar?

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Eld1  
#534172 När forskare kör dna test på bestånd så visar det sig att endast 10% av plant matrialet finns kvar efter första gallring
Varför ska man då köra med förädlat?
Upplever att förädlad granplanta inte får med sig rotsystemet då man ser många fällda träd mitt i första gallring som vart hårt röjt från början.
Tyvärr lägger stora delar av skogsbranschen all ägg i samma påse
Framtiden får utvisa svaret men alltid roligt o klura lite

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Mellberg  
#534173 Varför avstå 20 - 40 % högre produktion och kortare omloppstider? Skogsägare som är pålästa väljer de bäst plantorna till sina hyggen. Klimatförändringarna gör att skillnaden på sikt kommer att bli ännu större, till självsåddens nackdel.

På lättföryngrade tallmarker kan dock självföryngring under fröträd vara ett fullgott alternativ. Contortan är också ett möjligt val om man vill satsa på gallringsfritt och korta omloppstider.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Eld1  
#534180 Jodu har allt läst på om allt det du säger men får inte det svaret i praktiken, får ingen ökning som ni påstår, men som många påtalar ska va så bra, till vilken nytta?
Alla ägg i samma påse? Igen

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Lars Lundqvist SLU  
#534189
Mellberg skrev:Varför avstå 20 - 40 % högre produktion och kortare omloppstider?

Kom bara ihåg att även om man har nåt som ger 40% högre totalproduktion nör medeltillväxten kulinerar (det är så man räknar när man försker uppskatta produktionsskillnader) så innebär inte det att omloppstiden blir 40% kortare, utan kanske 10 år kortare. Så det blir alltså kanske 90 år istället för 100 år. Och det förutsätter att ni sköter skogen optimalt under hela omloppstiden, tillräckligt stort stamantal, inte gallrar alltför hårt, inte får skador, osv.

Att jämföra plantering med naturlig föryngring på ett rättvist sätt är svårt. Den som har tur och får igång en naturlig föryngring av tall omedelbart efter slutavverkningen har möjlighet att röja fram de allra bästa och mest snabbväxande träden. Man kan jobba med ett högre stamantal från början och först så småningom nå ner till samma stamantal som planteringen. Naturlig föryngring drabbas normalt mindre av snytbaggar. Det finns flera skillnader.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#534200 Någon förespråkade hyggesvila och då b.l.a för att eventuellt minska rötan.
Det är nog något man kan förbise, vill du undvika skogsröta är nog inget än att byta trädslag = till löv.
Undvik hyggesvila, nyttja istället kväveöverskottet till att få fart på plantorna, plantera stora behandlade barrot direkt i grönriset. Jobbigt men det är nog ändå det optimala.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#534210 Nä undvika röta blir nog svårt men man kan ju alltid hoppas. Jag hade ett enormt kottår året innan avverkning, mycket spänd på eventuellt jätteuppslag av självsådd. Enligt en gammal plan så var det plantor av Bulgarisk eller däromkring provinsens planterat år ca 1945-50 som har växt otroligt bra. Med facit i hand angående röta kan jag dock konstatera att det skulle avverkats 5-10 år tidigare, dagens priser säger ju nåt annat. Men jag undrar om fröna tog skada i somras? Ett sånt hygge insprängt i ett annat något yngre bestånd kan inte beskrivas på nåt annat sätt än att det var som en öken.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Mellberg  
#534245 Hyggesvila och även grönrisplantering är för att undvika snytbaggens skadeverkningar.

Kalhygge och hyggesrensning är för att decimera eller om möjligt döda förekommande skadliga marksvampar.

Rottickan är vår vanligaste rötsvamp.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534251 Att utrota röta är nog svårt, då rottickan kan överleva på gamla stubbar i åtminstone 40 år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#534254 Forskningen har kommit en viss bit på vägen att finna resistenta plantor. Tror nog att Lars vet mer om detta.
Läste för något år sedan i någon skogstidning om ett genombrott gällande resistenta plantor mot den vanligt förekommande rottickan. Om det sedan var fakta eller förhoppningar återstår att se.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#534266 Nästa sommar blir spännande på många sätt. En sån sommar till? Hur ser det ut då? Har den här enorma torkan kanske varit positiv i områden med mycket röta, inget vatten ingen svamp. Kommer jag att klara av barkborren?
Eftersom det i mitt fall här blir tal om 2 generationen gran av en då förädlad sort så tänker jag vänta och se.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Mellberg  
#534286 Barkborren angriper varken plant eller ungskog. Markberedning och plantering innebär minimering av rotticka-angrepp och när det är dags för en ev gallring är rötangreppen ytters få. :-bd

Det handlar om skogshygien helt enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).