Motorsåg och handhållet

Hur servar ni eran motorsåg?

14 inlägg 3358 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur servar ni eran motorsåg?

MDin  
#533972 Jag kör bara, å borstar rent hjälpligt när jag byter kedja. Jag har tidigare bara kört så länge sågen fungerar. När jag ser ert prydliga underhåll på era sågar blir jag lite avundsjuk på de rena fina sågar ni har.
Vid åren kommen har jag tagit fasta på erat underhåll, men hur gör ni??? Högtryckssprutan eller? Har plockat in min senaste Stihl 441 och ska göra rent den.
Mina Hqv är ”väl använda” men den här vill jag ha lite snyggare och vill ha den som era. Tyvärr kör jag så det ryker även med bilar. min Volvo är tre år och den har jag tvättat tre gånger, fruns som är två år har jag inte tvättat än. Har nu bestämt mig att det ska bli ändring. Bilarna fixar jag men behöver tips på sågarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

anersimyra  
#533974 Luftfiltret får sig en rengörning med jämna mellanrum, nytt stift varannan månad, annars petas skiten ur kåpan vid kedjebyte.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

TheJo  
#533978 Brukar blåsa av dem kompressorn. Tillräckligt rent för mig.

Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

tallen100  
#533982 Ägna bilarna lite tätare tvätt i första hand, sågarna klarar sej med det som anersimyra skriver :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533989 Ta av deksel på sagene og legg dei i lunka vatn ei stund. Deretter bruke du ein oppvaskkost å gjere dei reine med. Sjølve sagkroppen bles ein rein med trykkluft. Dette er bra bilvoks https://www.billigbilpleie.no/pi/Soft-9 ... untryId=34

Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

MDin  
#533995
anersimyra skrev:Luftfiltret får sig en rengörning med jämna mellanrum, nytt stift varannan månad, annars petas skiten ur kåpan vid kedjebyte.. :-bd
Det är väl så jag har gjort i alla år, fast stiftet tar jag en gång om året. Det fastnar en hel del skit i kådan så maskinerna är mer svarta än orange.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

MDin  
#533997
can skrev:Ta av deksel på sagene og legg dei i lunka vatn ei stund. Deretter bruke du ein oppvaskkost å gjere dei reine med. Sjølve sagkroppen bles ein rein med trykkluft. Dette er bra bilvoks https://www.billigbilpleie.no/pi/Soft-9 ... untryId=34
Tack för tips Can. Men köper jag en sådan hamnar den på hyllan så jag hoppas andra gillar att putsa upp sin bil med waxet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

MDin  
#533998
tallen100 skrev:Ägna bilarna lite tätare tvätt i första hand, sågarna klarar sej med det som anersimyra skriver :-bd
Jag är inte så stolt över mitt ”bilslarv” Det blir inte av bara, här saltas inte vägarna så en svart bil blir vit. Var till Falun i mars och kom hem med en vit bil, då blir man ju tvungen att ta ta i det. Vanligtvis förtränger jag just bilvården. Tvättade bilen i början av -80 talet och var tvungen att övertyga dåvarande hustru Att jag Inte skulle byta bil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

anersimyra  
#534006 Helvete..BILTVÄTT..det hade jag glömt..det blev sista spiken i kistan mot dagens planerade gäddfiske.. 😤

Avatar Fallback

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

Ent  
#534392 Varför byter man stift, förutom av den uppenbara anledningen att det inte längre fungerar? Märker man nån successiv försämring av prestanda under resans gång, innan misständning eller att det blir svårt att få igång?

Biltvätten, numera saltas byvägen så det är helt meningslöst. Såg en lång kö av suvar till tvättanläggningen i går kväll. I bästa fall blev de synbart renare tills de körde hem. Vid nästa tur på E4 blir bilen lika saltlakad och skitig som innan tvätten...

Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

JensSkoog  
#534416 Biltvätt :-o :-o
Kommer dom inte färdigt tvättat från fabriken :d :d

Men sågar får man jobba lite med.
En sak är hur dom ser ut. Viktigare är det att broms, tändspole och
kylribber inte är så skitiga att det skapar problem, och självklart att
luftfilter släpper genom luft som det ska :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

totte  
#534426
JensSkoog skrev:Biltvätt :-o :-o
Kommer dom inte färdigt tvättat från fabriken :d :d


Visst gör dom! =))

Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

dhaglund  
#534558 1. I fält kan jag vid behov använda en pensel för att borsta rent motorsågen eller luftfilter. Normalt sett bara om det fastnat en massa spån vid tanklocken.
2. Hemma använder jag tryckluft för att blåsa rent sågen och luftfilter.
3. Om jag tar hand om en gammal såg som inte blivit skött på flera år tar jag min Kärcher ångtvätt (inte högtryckstvätt) för att göra rent den ordentligt. Ångan löser smutsen bra. Sedan kompressionstest och eventuellt trycktest.

Användarvisningsbild

Re: Hur servar ni eran motorsåg?

totte  
#534565 Skall sågen hålla i längden och för hård användning även i varmt väder så är rengöring av kylflänsarna det viktigaste. Är kylningen dålig blir toleransen mot feljustering också mycket mindre. För mager justering orsakar överhettning, är kylningen dålig inträffar det förstås betydligt lättare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).