Motorsåg och handhållet

Alkylatbränsle

80 inlägg 14236 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533720
bengt.a skrev:
totte skrev:
Bild


Notera att det här som refereras till är från 2011. Det kan eller bör ha ha hänt något sen dess, tror inte det hade varumärket Starta på den tiden. Annars är det helt rätt att utombordsolja inte passar för luftkylda motorer, dess egenskaper är anpassade för en lägre och jämnare temperatur.

Var vänliga diskutera saken utan personliga påhopp från något håll.

Det är så att jag fått reda på rasade sågar när jag nämnt detta sista dagarna, körda på alkylat från Jula


Hur stor är chansen att det är 4T som dom hällt i dessa rasade sågar?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533721
bengt.a skrev:Det är så att jag fått reda på rasade sågar när jag nämnt detta sista dagarna, körda på alkylat från Jula


Hur stor är chansen att det är 4T som dom hällt i dessa rasade sågar?

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533722
Zixten skrev:
bengt.a skrev:
totte skrev:
Bild


Notera att det här som refereras till är från 2011. Det kan eller bör ha ha hänt något sen dess, tror inte det hade varumärket Starta på den tiden. Annars är det helt rätt att utombordsolja inte passar för luftkylda motorer, dess egenskaper är anpassade för en lägre och jämnare temperatur.

Var vänliga diskutera saken utan personliga påhopp från något håll.

Det är så att jag fått reda på rasade sågar när jag nämnt detta sista dagarna, körda på alkylat från Jula


Hur stor är chansen att det är 4T som dom hällt i dessa rasade sågar?
De jag har hört om, ingen

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533724
bengt.a skrev:
Zixten skrev:
bengt.a skrev:Det är så att jag fått reda på rasade sågar när jag nämnt detta sista dagarna, körda på alkylat från Jula


Hur stor är chansen att det är 4T som dom hällt i dessa rasade sågar?
De jag har hört om, ingen


Vet om en som jobbar med service av motorer av olika slag, han säger att det är ofta som det påstås vara rätt blandning i tanken, men när han kollar så blir han tveksam till att det verkligen stämmer.

Han påstår att det är rätt ofta som han får igång motorn efter att han hällt ut bensinen som är i tanken och hällt i ny "riktig" bensin som han vet vad det är för något...

Så att ägaren av motorn säger att det är rätt blandning i skall man kanske inte lita på alltid...
(nu är det nog mest MC & mopeder han jobbar med, men det bör vara samma sak med bergsäkra motorsågsanvändare som råkat hälla i fel soppa men inte vill erkänna misstaget...)

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533725 Vi har kört med startas bränsle i ett antal år, vi har haft röjsågar som både skurit med Aspen tidigare och nu när vi kör med starta...

Tror dock ej att det är fel på bränslet utan pga andra orsaker så som för lite underhåll och rengöring av sågarna, lr att vissa aldrig släpper gasen :roll: men följer tråden med intresse.... är smidigt om man kan skylla på bränslet :)

Vi har förbrukar ett antal kubikmeter starta 2takts bränsle under säsongen...

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533733
Zixten skrev:
bengt.a skrev:
Zixten skrev:[quote="bengt.a"]
Det är så att jag fått reda på rasade sågar när jag nämnt detta sista dagarna, körda på alkylat från Jula


Hur stor är chansen att det är 4T som dom hällt i dessa rasade sågar?
De jag har hört om, ingen


Vet om en som jobbar med service av motorer av olika slag, han säger att det är ofta som det påstås vara rätt blandning i tanken, men när han kollar så blir han tveksam till att det verkligen stämmer.

Han påstår att det är rätt ofta som han får igång motorn efter att han hällt ut bensinen som är i tanken och hällt i ny "riktig" bensin som han vet vad det är för något...

Så att ägaren av motorn säger att det är rätt blandning i skall man kanske inte lita på alltid...
(nu är det nog mest MC & mopeder han jobbar med, men det bör vara samma sak med bergsäkra motorsågsanvändare som råkat hälla i fel soppa men inte vill erkänna misstaget...)[/quote]Tror inte att en som kört och servat sina mc i snart 60 år och är lite pedant skulle nedlåta sig till ett sånt misstag.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533768 Jo, visst finns det tveksamheter och gissiningar. Men även solklara fall utan detta.
Finns en del olika fabrikat av bränsle som om man tittar lite närmare bortom marknadsföring och säljsnack inte borde få gå i en såg.

Mest miljövänliga jag ser är de kommer med rent vatten i tanken. Fullt drickbart..
Händer oftare än man kan tro..

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

massa-ved  
#533870
Sne4 skrev:Japp. Jag tror en stor del av de senaste sidornas dravel bottnar i det jag såg först när jag googlade på jula och starta och bara såg fel sorts soppa.

Det är inte bara en sorts 2-taktsalkylat de säljer tydligen. En ska fungera bra, den som enbart stå tc-w3 på godkännandena ska inte användas däremot, förutom i de applikationer den är avsedd för.


Starta introducerades på svenska marknaden 2004 och Jula var en dom första återförsäljarna. Eftersom Lantmännen är involverade i Aspen är det vissa maskinhandlare och foderhandlare som säljer Starta man vill ju inte sälja en konkurrents märke. Det finns bara en 2-t alkylat med syntetolja TC+ TC-W3. Oljan har varit den samma sen starten. Det kanske hade vart bättre att inte skriva TC-W3 klassningen på dunken när man utelämnar TC+ klassningen. Säkerhetsdatabladet som Jula har på sin sida stämmer inte namnet och telnr. på kontaktperson om jag inte minns fel var han produktchef på Sollebrunns oljeservice. Kan vara så att han följde med till Hagman Nordic när de tog över Starta. Det är bättre ni kontaktar Hagman Nordics kundtjänst än håller på med en massa spekulationer, om det är nåt som är oklart. OBS jag är INTE återförsäljare för STARTA men jag har köpt deras produkter sen ett antal år.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Camaro1969  
#533898
Blivande snickare skrev:
Mange skrev:Det är många gånger man tippar ut kundens "Aspen" och slår i Aspen sen går de igen.
När man river de är det inte ovanligt de är torra innuti.
https://startaprodukter.se/produkter/akrylatbensin/
http://startaprodukter.se/wp-content/uploads/P00101.pdf

Lite kul att det i deras länk kallas akrylat ^#(^


Inte så konstigt att ja me trodde den hette så:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Camaro1969  
#533899 Har idag testat julas alkylat, det blev 2 tankar i den gamla jonsered röjsågen...

Tyckte det funkade bra, inbillar mig dock att accelerationen vart lite segare..

Men avgaserna va mycket mer behagliga, så man vart inte så dåsig..

Så jag är positivt inställd att fortsätta:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

massa-ved  
#533928
Camaro1969 skrev:Har idag testat julas alkylat, det blev 2 tankar i den gamla jonsered röjsågen...

Tyckte det funkade bra, inbillar mig dock att accelerationen vart lite segare..

Men avgaserna va mycket mer behagliga, så man vart inte så dåsig..

Så jag är positivt inställd att fortsätta:)


Det luktar i stort sett inte mer än när man kör med 4-T i gräsklipparen eller jordfräsen. Mange har skrivit om det förut det är inte alkylaten utan oljan som luktar. Kollade OKQ8 Ultima 2-T rekommenderas till motorsågar,trimmers och UTOMBORDARE mfl. alltså TC-W3 klass klarar deras. Hur många sågar har skurit pga att de körts med Ultima :???: På deras hemsida verkar inte finnas nån uppgift oljans klasser kanske bäst så 8) Preem skriver för landbaserade 2-T motorer. Statoil/ Cirkel K rekommenderar att köpa 4-T och blanda själv med TC-W3 olja till utombordare. Ni som kört med både OKQ8 och Aspen är det nån skillnad på lukten på avgaserna?

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

axwell  
#533947
massa-ved skrev:Det luktar i stort sett inte mer än när man kör med 4-T i gräsklipparen eller jordfräsen. Mange har skrivit om det förut det är inte alkylaten utan oljan som luktar. Kollade OKQ8 Ultima 2-T rekommenderas till motorsågar,trimmers och UTOMBORDARE mfl. alltså TC-W3 klass klarar deras. Hur många sågar har skurit pga att de körts med Ultima :???: På deras hemsida verkar inte finnas nån uppgift oljans klasser kanske bäst så 8)


Var har du kollat ? Här anger dom godkännandet för ingående 2T-oljan.
https://www.okq8.se/foretag/smorjmedel/

 Minimal aromathalt - nedsotade motorer och
svällda packningar undviks.
 Inga alkener, inga oxygenater och ingen
cancerframkallande bensen.
 Oxidationsstabil - bildar ej slam eller
avlagringar samt är lagringsstabil.
 Knappt mätbar svavelhalt - ger låg belastning
på miljön
 Lägre ångtryck ger reducerad avdunstningen
medför bättre miljö och lägre hälsorisker.
 Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare
motor.
 Rätt avpassad destillationskurva ger lätt
start sommar och vinter.
KVALITETSNIVÅ
 Uppfyller Svensk Standard SS 15 54 61 (alkylatbensin).
 Den inblandade tvåtaktsoljan uppfyller
kvalitetskraven API TC, NMMA TC-W3, Husqvarna 266
TYPDATA
Specifikation
Analysdata
Densitet, 15°C, kg/m3 680 - 720 690
Knackningsvärde,
Oktantal, RON min 93 ca 95
Oktantal, MON min 90 92
Destillation,
E70, volym % 15 - 42 25
E100, volym % 46 - 72 48
E180, volym % min 90 >98
Slutkokpunkt, °C max 200 150
Blyhalt, mg/l max 2 < 0,025
Svavelhalt, mg/kg max 10 < 1
Bensenhalt, volym % max 0,1 < 0,01
Olefinhalt, volym % max 1 < 0,1
N-hexan, volym % max 0,5 < 0,1
Ångtryck, kPa 55-65 60 - 64

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

massa-ved  
#533962
axwell skrev:
massa-ved skrev:Det luktar i stort sett inte mer än när man kör med 4-T i gräsklipparen eller jordfräsen. Mange har skrivit om det förut det är inte alkylaten utan oljan som luktar. Kollade OKQ8 Ultima 2-T rekommenderas till motorsågar,trimmers och UTOMBORDARE mfl. alltså TC-W3 klass klarar deras. Hur många sågar har skurit pga att de körts med Ultima :???: På deras hemsida verkar inte finnas nån uppgift oljans klasser kanske bäst så 8)


Var har du kollat ? Här anger dom godkännandet för ingående 2T-oljan.
https://www.okq8.se/foretag/smorjmedel/


Jag tittade på alkylat i kategorin bilprodukter där fanns inga produktblad och det verkar inte stå nåt på dunken som syns i bild. Du letade bättre än vad jag gjorde.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

martini  
#533965 vem tillverkar hva s bensin o vem lillverkar stihls bensin?

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Göt  
#533980 Det luktar i stort sett inte mer än när man kör med 4-T i gräsklipparen eller jordfräsen. Mange har skrivit om det förut det är inte alkylaten utan oljan som luktar. Kollade OKQ8 Ultima 2-T rekommenderas till motorsågar,trimmers och UTOMBORDARE mfl. alltså TC-W3 klass klarar deras. Hur många sågar har skurit pga att de körts med Ultima :???: På deras hemsida verkar inte finnas nån uppgift oljans klasser kanske bäst så 8) Preem skriver för landbaserade 2-T motorer. Statoil/ Cirkel K rekommenderar att köpa 4-T och blanda själv med TC-W3 olja till utombordare. Ni som kört med både OKQ8 och Aspen är det nån skillnad på lukten på avgaserna?[/quote]

Har använt Aspen OKs Ultima och Stihls Motomix. Nån skillnad har jag inte upplevt kanske lite mer klipp i sågen med Ultima....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).