Föryngring

Förädlad plant kontra självsådda.?

44 inlägg 18693 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#533675 Planterad gran och självföryngrad björk.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#533704 Jag tycker det verkar som om snytbaggen inte tar de självsådda? Kan det vara så?
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#533713 Jag vet inte. Har nästan ingen erfarenhet av angrepp av snytbaggar eller barkborrar som tur är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533728 Snytbaggarna har väl lämnat hygget när den självföryngrade plantan är så pass stor att den är attraktiv för snytbaggen.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#533755 Ja så är det nog. men jag ska undersöka det här närmare nästa sommar.
Är det självföryngrad björk som vuxit så otroligt?
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#533794 Jajamän! Inga granar har kunnat konkurrera med björken i tillväxt. Både höjd och bhd är betydligt större. Granen är i snitt ca 10cm och björken är nog 17 cm i snitt. Nu blir det ett blandbestånd med lite sälg,rönn och asp inblandat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

morco  
#533801 När jag läser detta slås jag av synen av min senaste föryngring, ett område på runt en tredjedels hektar planterat 2014 står granen och stampar och björken sprutar ur backen rak och fin. Tidigare stod en fin barrblandskog och all grov björk sparades som hänsyn.

Jag funderar nästan på att röja bort all gran och sköta det som björk, är det ok att återbeskoga med björk om det tidigare var granskog? Jag behöver ju inte ta bort granen ännu då den bara står och stampar under björken och den kanske tar fart om björken bildar skärm så jag får se hur det blir….

För att dra det ännu längre, hade det enligt SS varit ok att bara markbereda och skitit i att plantera gran?

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#533824 Ja det tror jag, man får dock räkna med att den här typen av skog är betydligt mer skötselkrävande än en ren granplantering.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#533848 Svar till morco. Enligt skogsvårdsstyrelsen spelar det INGEN roll vilket trädslag du väljer, bara du har 2 000 A-stammar/ha 5 år efter avverkningen.
Kan vara en fördel att köra en generation björk där det tidigare endast varit gran.
Varför inte helt satsa på björken för att sedan låta granen komma självmant, det är det naturliga växtsättet.
Det sägs att björken är granens moder för att senare blir dess styvmoder, ligger nog mycket i det.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

morco  
#533850 Är just de funderingar jag har, planteringen var det första jag gjorde som skogsägare så en dryg ha är ju planterad med gran och växer fint men däremot gynnar jag gärna en generation björk där de verkar trivas.

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

morco  
#533852 I samband med nästkommande gallring kommer jag ta ner en knapp ha med blandskog där granen till synes är kraftigt rötad, många kraftigt koniska rotben och gott med hål som spillkråkan gjort, det är lämplig granmark med ful och grovkvistig tall och del grovt löv.

Det skulle alltså vara helt ok att inte plantera utan försöka få till en självföryngring björk? Måste man markbereda god granmark eller slåt björken i ändå?

Avatar Fallback

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

jannee  
#533854 Samvetsfråga, markbereder du ökar det möjligen för självsådd av både björk men även gran.
I vilket fall som helst tjänar du tid på att markbereda, tid är pengar, å andra sidan lär du aldrig få skörda frukterna av vad du planterat eller ej planterat.
Desto fuktigare mark desto mindre mening med markberedning.
Å andra sidan kan bräken förstöra all självföryngring.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#533861
morco skrev:I samband med nästkommande gallring kommer jag ta ner en knapp ha med blandskog där granen till synes är kraftigt rötad, många kraftigt koniska rotben och gott med hål som spillkråkan gjort, det är lämplig granmark med ful och grovkvistig tall och del grovt löv.

Det skulle alltså vara helt ok att inte plantera utan försöka få till en självföryngring björk? Måste man markbereda god granmark eller slåt björken i ändå?

Där jag har markberett på bra granmark har jag fått ett stort uppslag av björk. På nästa mark ganska nära som jag markberett och granplanterat har jag fått väldigt mycke rönn. Så.det är nog svårt att generellt avge rätt svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

Brozzlaren  
#533888 Det gäller att det finns fröbärande träd i närheten, annars får man nog plantera.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad plant kontra självsådda.?

halvproffs  
#533923 Nja, jag undrar det jag. Frön kan blåsa iväg långa vägar och det finns säkert en hel del frön i marken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).