Föryngring

Plantering på ej markberett hygge

5 inlägg 3134 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering på ej markberett hygge

DrW  
#533756 Har ett litet hygge på 0,6ha som är avverkat nu i höst som jag tänker plantera till våren utan markberedning.
Befinner mig i södra norrlands kustland och tänkte mig stora täckrot av tall.
Vilken planteringsmetod brukar ni använda? Fläckmarkbereda med terracut och plantera med rör? Plantera med rör direkt? Smålandsborr eller dyl?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering på ej markberett hygge

Brannäs  
#533771 Vid mindre hyggen kör jag markberedning med Lundhagskängan, och planterar med rör. Har funkat bra i norra Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Plantering på ej markberett hygge

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533803 Plantera direkt med rör och använd behandlade plantor borde vara det helt klart effektivaste sättet...
På tallhedar fungerar en ellet ett par sparkar med kängan bra som mb-metod :)

Användarvisningsbild

Re: Plantering på ej markberett hygge

DrW  
#533819 Tack för er input!
Roligt att höra att fler med mer erfarenhet tycker att min idé är ok. Bara planterat på markberett tidigare och en del förståsigpåare har för mig hävdat att det alls inte går att plantera med rör utan markberedning...
Det är ett tämligen tunt ytskikt på platsen och jag tänkte att det borde ju gå!

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på ej markberett hygge

JoTh  
#533922 Många "förståsigpåare" anser att markberedning är det allra viktigaste vid beståndsföryngring.
Men.....
Det allra viktigaste lär ju vara att få ner plantorna fortast möjligt innan gräs, ormbunkar mm hinner starta konkurransen med plantorna.
Tiden känns för mig mer viktig än metoden, men markberedning gör skillnad.
Microklimatet för plantan blir dock gynnsammare med markberedningsinsatser.

Markbereder själv med grävmaskin, då det är enkelt att anpassa markberedningsmetod till olika markförhållandet.

Men har gjort mindre planteringar utan grävmaskin, och testat lite olika metoder.
Antingen räcker det med att sparka med stövlar och kängor, eller flåhacka, och sedan plantera med vanligt plantrör.

Det kan bli lite jobbigt att gå krökt och hacka en längre tid. Så med fördel är man två som hjälps åt och turas om att gå före med hacka eller gå efter med plantrör och ta det lungt. Det är ju även viktigt att få njuta lite när man är i skogen och jobbar. :-bd

TerraCut anses efter eget prov mer som en effektiv röjsågsdödare, och flåhackan som en effektivare metod vid handarbeten.

På gynnsamma boniteter går det faktiskt att bara släpa runt ett gammalt skogsmaskinsband efter traktorn,
och på det sättet skapa lite bättre förutsättningar för plantorna vid etableringen,
om grävmaskinen känns onödig eller brutal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).