Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven skogsvagn

54 inlägg 22385 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533736
gnisten83 skrev:Flödet varierar med varvtal på vanliga pumpar men trycket har du istort sett från tomgång


Ok. Ska höra med Farma om vilken extra pto pump de rekommenderar. Ser att som extrautrustning finns kugghjulspumpar på 51 eller 68 l/min. 540 rpm. Men står inget om arbetstryck?

Med nya 6,7 G3 kranen tror jag Farma 10F 4wd blir ett fint ekipage utan att man ruinerar sig som hobbykörare.

http://www.forsmw.se/skogsvagnar-med-kran/ct-67-10f-4wd

FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Seb macahan  
#533744 Nu vill jag inte vara någon besserwisser men, kör inte era vagnar med drift utan att ha fri retur till tank, detta gäller alla hydraulmotorer. Motorn tar skada av att jobba med mottryck på retursidan. Något enstaka tillfälle gör nog inte så mycket och lågvarviga (lågt flöde) motorer är mindre känsliga.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533748 Är hastigheten ställbar vid kranspakerna hade jag valt den stora pumpen utan att tveka, annars hade de var bra att veta vilken hastighet vagnen har vid ett givet flöde o varvtal och sen jämföra vilken hastighet o växel de ger på traktorn, om kombon stämmer.
Inte bra om vagnen blir för snabb i dålig terräng

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533757
gnisten83 skrev:Är hastigheten ställbar vid kranspakerna hade jag valt den stora pumpen utan att tveka, annars hade de var bra att veta vilken hastighet vagnen har vid ett givet flöde o varvtal och sen jämföra vilken hastighet o växel de ger på traktorn, om kombon stämmer.
Inte bra om vagnen blir för snabb i dålig terräng


Nu är jag inte så insatt i detta men om deras lilla pto pump ger 51 L/min vid 540 varv på kraftuttaget så är jag väl över 2000 varv på motorn? Och vid det varvtalet ger väl traktorns egen oljepump också över 50 L/min? Jag tror det endast finns 540 kraftuttag på min traktor. Men har en spak som kan flyttas så kraftuttaget blir drivhjulsberoende istället för varvtalsstyrt.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533764 Ja då är de kanske inte så mkt att tveka på, själv har jag drygt 50min/lit vidd 1000rpm o hade velat ha mer 😉

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#533772 Men om traktorns pump som i mitt fall enligt specifikationerna i hanboken ger max 59 L/min och 190 bars arbetstryck kan man väl inte förvänta sig få det flödet ut genom hydrauluttaget och slangen ut till vagnen/kranen? Beroende på slangdimension blir det väl oftas lägre? Eller hur fasen blir det?

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533790 Med 1/2” kopplingar borde de inte va nåt problem.
Sen kan de finnas flödesdelare som snor en liten del till tex styrning

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Bert1  
#533840 Såg nån stanns att dom hade fått ut 180-200L/M ur 1/2" uttag vid provmätning av hydralflöde och tryck på en traktor

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

JohannesG  
#533907 Att få ut 200l/min genom ett 1/2" uttag är nog inte så svårt. Men att få det användbart blir värre. Blir ett stort tryckfall och en massa värme som resultat.

Vad är egentligen rekommenderat max flöde för en standard 1/2" lantbrukskoppling? Utan att få nämnvärd tryckförlust eller värmeutveckling.
Exempelvis denna: Snabbkopplingssats ISO A 1/2"

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Fredi  
#533939 Vid 40 l/min och 190 bars tryck är rekommenderad rördimension min 12mm. Detta är ganska lika grovt som en 1/2 tums slang så över 40l/min genom 1/2 tums kopplingar och slangar vid konstant bruk är väl inte att rekommendera utan att få mycket tryckförluster och värmeutveckling.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

ÅsaNisse  
#534021 Tryck och flödesförluster är också beroende av ledningens längd och tiden som den utnyttjas. Stor skillnad på om den ska försörja konstant till en hydraulmotor eller en snabb rörelse till en kolv. En snabbkoppling är väldigt kort och klara då mera än en rörledning på flera meter i samma dimension. Finns tabeller på detta om man googlar lite på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Driven skogsvagn

Seb macahan  
#534033 Nu tror jag ni gör det mer avancerat än vad som behövs i dessa termer. Traktor hydraulik är låga tryck och flöden. Betydligt mer av det angivna flödet går åt till Servo och bromsar växlar etc än vad man tror. På nyare traktorer sitter det just därför ofta en tandempump. Inte att förglömma är ramstyrningen (om man kör på intern hydraulik) oljan går lättaste vägen så köra man drift och ramstyrningen så blir det en kompromiss. På min har jag 115m/l 280bar ls på yttre hydraulik. Och har för mig att det sitter en pump till Servo,broms och växellåda på 50m/l. Kör jag med min skogsvagni 3km/h ligger jag på ca 1000rpm på motorn (intern hydraulik) ganska lagom. Jag uppskattar att skulle jag hållt samma hastighet med en 50m/l pto pump, får man nog hålla ett ganska högt motorvarvtal. Och om ni kör driften mot Pto pump, är det nog vettigt o sätta en överstömningsventil på 150-250bar. Annars är nog risken stor att man kör sönder hydraulmotorerna (om det inte sitter överströmmare/chocker i styrningen till driften.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#534059 Många bra inlägg!
Men i mitt fall som har en traktor med max 59 L/min pump. Räcker det till en driven Farma 9 eller 10 tonnare eller behöver jag en extra pto pump? Vad blir den bästa lösningen för mig? Har endast 540 krafttag på traktorn som jag skrivit tidigare.

Tacksam för lite hjälp så man har lite kött på benen innan man bestämmer något. Försäljarna är sällan några experter de heller så knappast något att lita 100 % på.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

olli  
#534064 Jag hade samma problem.
Jag köpte ett färdigt paket med pump, växellåda, tank och slangar från Weimer. Har funkat perfekt.

Avatar Fallback

Re: Driven skogsvagn

339  
#534070
olli skrev:Jag hade samma problem.
Jag köpte ett färdigt paket med pump, växellåda, tank och slangar från Weimer. Har funkat perfekt.


Vilken vagn och traktor har du? Vilken pump från Weimer blev det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).