Traktorn i skogen

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

61 inlägg 20043 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#533429 Nu börjar jag bli lite vissen på krånglet att hänga på vagnen och även om det fungerar i nån mening vill jag fortsätta utvecklas. Det blir som tråkigt att ha en hytt med värme i och samtidigt behöva ha rutan öppen och även att inte på ett smidigt och snabbt sätt kunna använda traktorn till plogning en kväll efter jobbet för att tidig morgon efter kunna ha vagnen på och skota utan att behöva gå vägen genom jobbet det är att få paketet på plats. Det blir mycket jobb för att få någonting gjort i det egentliga syftet, plogning/skotning. Dessutom kommer i samma veva att sätta frontlastaren åter och även om det inte är tungt så är det ytterligare ett moment.

De priser jag sett rör sig runt 25-40kkr för en elstyrning och arbetet klarar man själv men samtidigt blir jag osäker... har en traktor Zetor 5245 som inte går att vrida runt stolen i, det är för trångt och byggnationen för att få en hytt som tillåter detta anser jag inte låter sig göras utan att det blir väldigt omfattande och även efter detta kommer knäna att vara i brösthöjd. Nån sorts "hål" eller "strumpa" för benen är nog det närmast rimliga man kommer och det känns inte heller bra.

För övrigt så behöver jag nog en bukplåt och vikta ner traktorn på något sätt endera med vätska i hjulen eller vikter. Det slirar och det måste vara rätt bra före för att jag ska ta mig fram med lass. Problem att få på kedjor på bägge framhjulen då utrymmet här stryps av leden till sidan där styrningen sitter och kedjan vill "törna i den". En driven vagn vore mums men priserna där skenar ordentligt.

För att komma vidare nu blir det ganska kostsamt och en hel del arbete och jag sneglar på andra traktorer på blocket endast för skogen alternativt en äldre skotare men det känns som att servicen där på den senare kommer att slå negativt i resultatet efter leverans av virket och kostnaden är ju återkommande.

Som det känns nu är det omständligt och besvärligt samt tar mycket tid. Det är väl främst det jag vill komma förbi. Vimek 101ór osv känns som ett steg tillbaka och är inte aktuellt.

Hur mycket får man betala för en skotare som har tid kvar och vad kostar det att hålla en sådan gående..service osv.. ?

Tankar och ideér från andra självverksamma skogsägare vore tacksamt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Brorsan  
#533436 Det jag funderat på är radiostyrning men jag har inte koll på kostnaderna.
Har samma problem som du, Dessutom är det trångt i A95:an att svänga runt stolen helt, med radiostyrning kan man ju ha dosan i knät eller var man vill. Två slangar och en elkabel att koppla.
Det här gäller med många redskap man drar sig för att växla redskap innan man är riktigt färdig med arbetet.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Vardon  
#533438 Sitter i ungefär samma sits och så här gör jag

Har frontlastarn på i skogen, den är i vägen ja , men tvingar en att göra bättre vägar.

Har funderat på radiostyrning med men känns som jag hellre lägger pengarna på traktorn istället.

Jag står utanför just för att jag har för liten traktor. Nackdel är att det blir mycket i och ur. Fördelen är att de är snabbt att koppla till och från men även om man ska vinscha något eller kapa. Sen jag blev med hypro så försöker jag samla fler högar så jag får större men färre högar för att slippa i och ur.

Jag försöker göda spargrisen för att kunna köpa en till traktor för skogen. Får den "nya" gå i skogen med vikter, hypro och vagn och den andra får sköta frontlastarsysslor och gårdsarbete.

Har naturligtvis även funderat på skotare men är lite orolig att den kommer stå still i skogen, inte gå och flytta och så några dyra reparationer. En traktor kan jag ialla fall bogsera hem. Fast samtidigt skulle jag behöva en längre kran och då behöver spargrisen gödas mer och då kanske inte skotare inte är så dumt och så håller det på :)

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Seb macahan  
#533439 Det var ju ingen lätt uppgift.
Men känner igen mig ganska mycket i det du skriver.
Till att börja med så måste du bryta ner det lite, för som det låter vill du ha en skogsombygd traktor med el-servo och driven vagn. Lastar fäste med multidoc. O visst kan man ha det :wink: men det är dyrt.
Jag förstår inte riktigt varför du inte kan ha kedjor på Zetorn. Du bör väl kunna ha på något av hjulparen?
Begagnad skogstraktorer dräller det inte av men ett bra budget alternativ är antingen Same Explorer som är förberedd för vändbar stol (och i vissa fall dubbelkommando) eller Ursus lite större 4wd c385, 1204. Dessa har gott om plats bakom stolen att man lätt får plats med benen (många av dessa har sitt "instruktörs sits" bakom förarstolen). Dessa traktorer är oömma, driftsäkra och du får utan problem på kedjor på alla 4 hjulen.
Att koppla av och på lastare och ventilpaketet har du ju delvis lösningar på. Till lastare köper du en multidoc koppling, kostar mellan 8-12tsk beroende på modell och antal slangar. Ehc (el-servo) är du ju redan inne på och vet på ett ungefär vad det kostar. Vill du "lyxa" till det eftermonterar du en frontlyft och sätter snöbladet i den (även den kopplad via multidoc).
För oss som äger endast 1 traktor är just ställtider viktigt. När jag beställde både förra och min nya var det bland det viktigaste att kunna ställa om snabbt, snösäsongen och skogssäsongen är oftast samtidigt i Blekinge. Jag byter från snöblad i frontlyft eller lastare på till skogsvagn utan lastare/snöblad på ca 15min. Multidoc med tryckreducering och Ehc är stora vinster i både tid och arbete. På den senaste är multidoc delen i traktorn kopplad via 3/2 ventiler så jag med ett vred i instrumentpanelen kan välja lastare, frontlyft, yttre hydraulik. Kostar några tusenlappar men o andra sidan en multidoc handske mindre.
Nu har jag splitter nya grejer men det är av andra anledningar än bara smidigheten. Allt detta går o bygga på vilken begagnad äldre traktor som helst,och är faktiskt inte super dyrt. Man kan ju ta lite i sänder.
Sen kanske man vill ha en ny traktor, men då måste man först erkänna det för sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533441 Jag har bara en traktor igång, men en till vore såklart oerhört smidigt och dessutom perfekt den dag
man måste bogsera lös den andra.
Min vagn har servospakar så jag kopplar av vagnen utan att blinka.
Så i detta fall är frågan om du ska skaffa en till traktor eller byta vagn helt enkelt?
Jag lutar åt att rekommendera en till traktor med tanke på att det finns flera fördelar med det
jmfr med att bara ha en finare vagn.

Avatar Fallback

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

källefall8  
#533450 Jag har samma problem trots att jag även har tillgång till farsans traktor. dvs vi har 2 fyrhjulsdrivna traktorer, problemet är bara att lastaren sitter på min traktor som är lämpligast för skogen med twintrac å turbin så blir ändå samma krångel som om jag bara hade en. Den andra har sämre hydraulik och är mindre lämplig som lastartraktor... lastare i skogen är inte aktuellt!

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Vilsten  
#533454 Funderat på annan maskin för snöröjning istället? Hjullastare tex? Jag tycker det verkar som hjullastare är billigare än skotare i motsvarande ålder/skick.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

stegmaster  
#533455 Jag sto inför samma problem sen några år tilbaka, då jag hadde en valmet med skogsvagn, men så tog jag på mig snöröjning och då blev det rörigt med bara en traktor.
Att stå ute i ur och skur om vintaren mitt natten och byta från skogvagn til schaktblad var inget som lokkade, så i mitt fall blev det 2 traktorer, och det er jag jädrans glad för i dag.
För en stund funderadet jag på att köpa en nyare traktor istället för 2 eldre, men kan bara konkludera med att 2 traktorer er absolut smidigast.
Istället för at byta på redskap er det numera bara byta traktor. 8)
Redan nu står min valmet 665 klar med kedjor och schaktblad om det kommer snö.
Sen kör jag forfarandet utan kedjor på min valmet 6400 med skogvagnen, då jag har en del vägkörning och vil hålla på så lenge det går före det kommer snö.
Båda går med lastare året rundt. 665`n brukar jag ochså til att köra hem vedpaller med på vintaren.
Så har du råd med 2 traktorer, då skulle jag rekommandera det, istället förr en dyr.
Dessutan ligger man bättre til om en skulle få haveri på en av dom, när man har två.
En nackdel er ju att blir en maskin mer att serva, men annars ser jag bara fördeler.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

källshult  
#533464
1542171103_img_20170719_193745.jpg
8
1542171103_img_20170719_193811.jpg
1542171101_img_20170719_193911.jpg
Jag har snabb kopplingar till min processor så behöver jag inte lyfta med hela Ventilpaketet och och skruvade fast det i traktorn så jag kan ha rutan helt stängd. Funkar bra och det är en billig lösning.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

stegmaster  
#533468 Enligt min erfarhet er det egentlig snabb kopplingar boven i dramaet, då dom fryser fast som helv,...… när det går från fuktig väder til - grader, och man får stå med en värmare för att ens lyckas röra på hylsan.
Spesielt illa blir detta om traktoren står utomhus. (vilket mina gör).
Men annars er ju snabbkopplinger fint.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

källshult  
#533473 Har aldrig haft dom problemen och det går att koppla när det är tryck i slangen
använder såna kopplingar

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533536 En sprayflaska med t-röd eller en burk 556 att hålla snabbkopplingarna rena och fina med kan vara helt avgörande i kallt väder.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

stegmaster  
#533546 Ja dom där skruvkopplingar funkar nog bättre, men vanliga ISO kopplingar er hopplösa i kyla tycker jag.
Det ena året (före jag köpte en valmet til) forsökte jag klara mig med endast 1 traktor, fick jag stå ute och varma med en hårtörrare 3 gånger mitt i natten för att loss slangerna til skogsvagnen, så innsåg snabbt att detta orkar jag inte hålla på med.
Dessutan var dragbommen ofta full av is/snö och hal som tusen att stå och balansera med en typ 40kg spakventil, för att lyfta den från kranen och över på vagnen.
Enklare enn med två traktorer kan det inte bli, even vid flere moment enn just snöröjning.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#533623
källshult skrev:
1542171103_img_20170719_193745.jpg
8
1542171103_img_20170719_193811.jpg
1542171101_img_20170719_193911.jpg
Jag har snabb kopplingar till min processor så behöver jag inte lyfta med hela Ventilpaketet och och skruvade fast det i traktorn så jag kan ha rutan helt stängd. Funkar bra och det är en billig lösning.


Det här är ju en frestande lösning helt klart men undrar just hur thight det blir att få dit snabbkopplingarna paketet ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Ingoberra  
#533706 Men fy för koppla alla slangar till kranen med snabbkopplingar. Det lär ju vara tryck i dom flesta slangarna när kranen stått ett tag. Samt att dom stryper flödet. Bättre bygga nån lyftanordning till paketet istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).