Motorsåg och handhållet

Livstid på en motorsåg

10 inlägg 3188 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Livstid på en motorsåg

plax  
#533360 Ska uppgradera motorsågen nu inför vintern och funderar på begagnat eller nytt :?:

Det krav jag har är HANDTAGSVÄRME: Den såg jag har är hqv 445 e-series

Hur många driftstimmar håller en proffssåg typ hqv 550 :?: Hur mycket är kvar av sågen om den är körd 200h?

Ös på med förslag: Har ju en viss förkärlek till hqv och väldigt trevlig ÅF



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Livstid på en motorsåg

jannee  
#533361 2 000 till 2 500 timmar bör motorn gå innan den blivit märkbart svagare, obs min högst personliga uppfattning.
Du kan dock lätt döda en såg med för tunn oljeinblandning eller för magert med bränsle (övervarvning).

Användarvisningsbild

Re: Livstid på en motorsåg

anersimyra  
#533365 Angående handtagsvärme, jag har två 550 där värmen efter ett tag blir minst sagt effektiv vid hård körning, med tunna handskar blir det bakre handtaget brännhett. Häromdagen köpte jag en Stihl 261 där värmen verkar vara av det beskedligare slaget jämfört med Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Livstid på en motorsåg

M Nilsson  
#533368 Kan bara kommentera handtagsvärmen på HVA 550XPG och där är iaf mitt främre handtag varmare än det bakre. Generatorn verkar funka bäst vid långa gaspådrag, så betydligt mindre vid kvistning.
Precis efter avstängning av värmen verkar det blir än varmare, men det kan vara inbillning.
Oavsett en helt nödvändig funktion, väl värt de extra 0,2 kg det blir på en 550.
Oklart hur mycket mer bränsle det drar?

Användarvisningsbild

Re: Livstid på en motorsåg

plax  
#533407 Det låter nog bra med 550xpg då med tanke på min raunolds syndrom i höger hand. Kanske man ska ta en tur på 900km och hämta hem en för halva priset som bara är inkörd 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Livstid på en motorsåg

M Nilsson  
#533426
plax skrev:Det låter nog bra med 550xpg då med tanke på min raunolds syndrom i höger hand. Kanske man ska ta en tur på 900km och hämta hem en för halva priset som bara är inkörd 😀


En rekad försändelse med posten kanske kan vara något? :wink:

Avatar Fallback

Re: Livstid på en motorsåg

Hema  
#533442
anersimyra skrev:Angående handtagsvärme, jag har två 550 där värmen efter ett tag blir minst sagt effektiv vid hård körning, med tunna handskar blir det bakre handtaget brännhett. Häromdagen köpte jag en Stihl 261 där värmen verkar vara av det beskedligare slaget jämfört med Husqvarna.

Nu har jag ingen 550, men det är lite av och på med mina. Annars blir det för varmt.

Användarvisningsbild

Re: Livstid på en motorsåg

anersimyra  
#533444 Jo, på 550 får man ibland slå av värmen då det verkligen bränns, men både Dolmar och Stihl har en beskedligare värme som dock är fullt tillräcklig..👍

Avatar Fallback

Re: Livstid på en motorsåg

r93  
#533524 Underbart med riktig värme när man har blöta handskar!!!!

Användarvisningsbild

Re: Livstid på en motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533636 2000 drift timmar ska det vara på en proffs såg.
Ovanligt sågar går det idag. Oftast inte ens hälften.
445 är en billig såg. Får du ut 3-400 timmar ska du veta att de flesta inte får hundra här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).