Skogsnyheter

Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

19 inlägg 6326 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533306 Södra skogsägarna köper all skog som ägs av Bergvik Skog i Lettland. Det handlar om 111.100 hektar och totalt 10,6 miljoner skogskubikmeter. Södra betalar ca 3,3 miljarder SEK för skogen.

Affären är ett sätt att säkra råvaruflödet till Södras industri.

– Lettland är i dag och framåt en viktig del av Södras råvaruförsörjning. Med förvärvet av ny skogsmark har vi en unik chans att stärka vår ställning på den lettiska marknaden. Vi fortsätter också den inriktning som Bergvik Skog har haft, med att utveckla ett hållbart skogsbruk med höga skogsvårdsambitioner, säger Olof Hansson, affärsområdeschef Södra Skog.


Mer info kommer...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533308 Cirka 80.000 hektar är produktiv skogsmark. Södra köper aktierna i bolaget som driver skogen i Lettland. Med detta torde då följa 24 anställda i Lettland och 17.700 hektar jordbruksmark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533310 Elisabeth Salander Björklund, VD för Bergvik Skog är nöjd med affären och konstaterar att det är i linje med Bergvik Skogs ägares önskan om omstrukturering.

https://www.bergvikskog.se/10560/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533323 Jag sökte lite information om skogen som är föremålet i denna tråd och tror jag hittat en fördelning av skogsinnehavet på karta.

Om det stämmer (jag tror det) så är det många små skiften som totalt bildar totalarealen. Nästan 10.500 skogsskiften med fokus mot östra Lettland med gränsen mot Ryssland, men också ansenliga delar i västra kustdelarna av Lettland. Via hamnstaden Ventspils så skulle Södra kunna skicka massaved till Mönsterås och avståndet skulle bli ~30 mil sjövägen.
Rött är skogsinnehavet som ingår i affären mellan Bergvik Skog och Södra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533326 Eftersom Södra äger skog sedan tidigare i Lettland så torde denna affär göra att Södra äger nästan 3% av all skog i Lettland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

T Landström  
#533381 En fundering... Gynnar detta deras medlemmar?

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Hema  
#533383 Om det ger utdelning.. Men det är nog dagens vanligaste fråga för medlemmarna.
Frågan jag ställer mig är om det är rätt tidpunkt, konjukturmässigt. Säljaren är nog nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533389 Tror att det hade gynnat medlemmarna mer om Södra istället hade höjt massavedspriset med säg 50 kr/m3fub.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

DenimDude  
#533412 Frågan är vad medlemmarna tjänar mest på? Att Södra får tag i billig massaved i Baltikum och kan hålla nere priserna i Sverige och därmed får lite bättre rörelseresultat -> utdelning till medlemmarna. Eller att Södra inte har tillgång till billig massaved och tvingas betala medlemmarna bättre för den råvara de levererar? Rent spontant hade jag (om jag var medlem) föredragit det sistnämnda...

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

M Nilsson  
#533425 Östra Lettland är nästa östra Ukraina. Stor andel av befolkningen ser sig som rysk och Putin har antytt att området borde tillhöra Ryssland.
Risker:
- Krigszon (Natos frontlinje, dessutom glest befolkad och "godkänd" för stridigheter)
- Konfiskation
- Avverkningsförbud/svårigheter i händelse av ofred/hybridkrigföring
- De flesta är väl överens om att konjunkturtoppen är nådd?
- Borde inte medlemmarna rådfrågats?
- Konkurrens om virket likt vid den ryska importen under Gudrun
- Utvecklingen av fastighetspriserna i Baltikum?
Är man lite konspiratorisk ser man lätt att Bergviks ägare Stora Enso lämpat över alla dessa problem på en medlemsorganisation där ledningen uppenbarligen inte behöver fråga någon innan de betalar 3,3 mdr av andras pengar. Lite som när staten beordrade Telia att köpa sorgebarnet TV4 som ju ingen ville ha som förlustmaskin.
Summa summarum har jag svårt att se att detta gynnar mig som medlem. Vill de ha massavirke kan de väl köpa in ett gäng Terrimaskiner och gallra Kronobergs torvmossar.

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Hema  
#533431 Är det nu man förväntar sig att någon från Södra snart får en hög tjänst inom Stora Enso?

Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Fredrik Reuter  
#533491 Stora Enso meddelade igår att de genom affären gör en reavinst på nästan en halv miljard kronor. Eftersom de äger hälften av Bergvik Skog så gjorde Bergvik Skog en vinst på nästan 1 miljard SEK på affären. Södra anser att de gjort en bra affär genom att betalat 275 kr/m3sk för sydsvenska boniteter.

Ifjol hade Bergvik en årsavverkning på nästan 250.000 kubikmeter i Lettland.

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/ ... 1027719460

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Hema  
#533521 Man får för Södra del hoppas att skogen skötts bra, så det inte kommer en surdeg framöver.

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533637 Föreningsstämma utser styrelsen. Förvaltningsrådet skall förankra viktiga frågor hos medlemmarna. Frågan kanske är om medlemmarna (=delägarna) är aktiva nog?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533639
Morgan Nordin skrev:Föreningsstämma utser styrelsen. Förvaltningsrådet skall förankra viktiga frågor hos medlemmarna. Frågan kanske är om medlemmarna (=delägarna) är aktiva nog?

MVH
Morgan

Sällan någon på allvar går upp och ifrågasätter styrelsens affärer på en föreningsstämma, knappt de händer på sbo årsmötena så medlemmarna borde vara mer aktiva

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).