Motorsåg och handhållet

Alkylatbränsle

80 inlägg 14240 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

Vilsten  
#533355 Lånar den här tråden för en fråga. Kan jag på något sätt testa om det är aspen 2T eller aspen 4T jag har i dunken? Köpte på pump senast och har blivit lite osäker om jag tog rätt sort...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

totte  
#533356 Nej, det är inte en skröna att alkylatet löser upp föroreningar. Sen är det helt rätt att mackbensinen är mycket mer aggressiv mot diverse gummi- och plastgrejor. Men beläggningar inne i sågen och beläggningar i bensintank, slangar och förgasare löses av alkylatet, fråga mig inte varför, men det är konstaterat av många. Har själv sett hur beläggningarna inne i bensinslangen löstes upp och totalt satte igen förgasaren. Har man gamla slangar byter man dom. Har sågen gått väldigt mycket på handelsbensin bör den plockas ner och rengöras från sot och koks.

Men har man väl fått rent så är alkylat klart mycket bättre för både motor och människa. Och sen är det en justeringsfråga också, sågen behöver oftast justeras om när man byter bränsle.

Julas alkylat var vid någon tid blandat med utombordsolja för vattenkylda motorer sades det. Jag tror inte det är fallet nu längre.

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

jannee  
#533359 Maskinaffären i Nybro (försäljare av Stihl och Husqvarna) avråder från det bestämdaste att byta bränsle, från bensin till Aspen på gamla motorer som tidigare bara gått på bensin.
Däremot förordnar de att NYA sågar från början ENDAST körs på Aspen.
Själv håller jag mig till högoktanig (98) bensin - alla mina bensinmotorer är mer eller mindre från Hedenhös tid :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

JensSkoog  
#533362 Jag har testat Julas tvåtakts alkylat när grannen köpte den
för att kapa ved, och den imponerade inte.
Faktiskt så dog sågen efter en tid, och ville inte starta igen.
Skölde ur tanken och tankade upp med Aspen, och efter några
drag startade den och gick perfekt. :-bd

Kan ju självklart ha varit annat än Jula-alkylaten som var fel, men
jag kommer hålla mig till Aspen eller Stihls motomix som jag
användt länge och som jag vet duger mycket bra :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

anersimyra  
#533364 Moderna tvåtaktsoljor är väl i många fall anpassade för både luft och vattenkylda motorer, om då någon slutar läsa specifikationen efter ordet vattenkylda kan ju ryktesspridningen på flaschback vara ett faktum.. :d Sen tänker jag på alla dessa ” rengöringsprodukter ” som ska blandas i bränslet för att rengöra t.e.x en förgasare, fungerar de som påstås så borde ju dessa ställa till samma problem som alkylaten sägs åstadkomma, och som sagt, jag hade själv fyra gamla ” uvar ” till sågar, två röjsågar, lövblås, elverk och kompressor vars bränsleslangar och membran inte alls påverkades av bytet till alkylat.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

axwell  
#533371 Tror att förklaringen är att på Julas hemsida anges bara godkännandet för vattenkylda motorer. Jula förstår inte skillnaden och har inte uppdaterat det som står på förpackningen.
"Starta" säljs även under ett annat namn, då av fackhandlare inom bla. motorsågar.

Nej jag har aldrig köpt någon dunk/flaska Starta. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Sne4  
#533374 Enligt Julias hemsida så är deras olja i alkylatsoppan TC-W3 godkänd. Såg inga andra godkännanden.
- Vill ni köra det i sågarna?

Detta kommer upp till och från här på forumet, kolla gärna lite i gamla trådar.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

Hema  
#533380
Vilsten skrev:Lånar den här tråden för en fråga. Kan jag på något sätt testa om det är aspen 2T eller aspen 4T jag har i dunken? Köpte på pump senast och har blivit lite osäker om jag tog rätt sort...

Bra fråga. Du kan testa den i en 4T-maskin typ gräsklippare om om det ryker mer än vanligt är det troligt att det är 2T, annars ej. Dock inte 100%-igt test.

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Seb macahan  
#533387
Hema skrev:
Vilsten skrev:Lånar den här tråden för en fråga. Kan jag på något sätt testa om det är aspen 2T eller aspen 4T jag har i dunken? Köpte på pump senast och har blivit lite osäker om jag tog rätt sort...

Bra fråga. Du kan testa den i en 4T-maskin typ gräsklippare om om det ryker mer än vanligt är det troligt att det är 2T, annars ej. Dock inte 100%-igt test.


Detta knep funkar inte på min Klippo med Honda motor iallafall. Har vid flera tillfällen hällt i 2t när 4t varit slut. Absolut ingen skillnad alls mer än att man svär lite extra när man nästa gång ska tanka sågen och har glömt o köpa 2t.... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

anersimyra  
#533388 Häll ut en liten skvätt på en plan yta och känn efter om det blir någon oljefilm kvar när soppan dunstat.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Sne4  
#533391
anersimyra skrev:https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/tillbehor-for-tradgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624026/ :-bd

Hoppsan, det fanns visst flera varianter....
-Den hade ju lite fler godkännanden på oljan, inkl API TC+.

Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

Hema  
#533394
anersimyra skrev:Häll ut en liten skvätt på en plan yta och känn efter om det blir någon oljefilm kvar när soppan dunstat.. :-bd

Har du använt dig av den metoden?

Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

Hema  
#533395
Seb macahan skrev:
Hema skrev:
Vilsten skrev:Lånar den här tråden för en fråga. Kan jag på något sätt testa om det är aspen 2T eller aspen 4T jag har i dunken? Köpte på pump senast och har blivit lite osäker om jag tog rätt sort...

Bra fråga. Du kan testa den i en 4T-maskin typ gräsklippare om om det ryker mer än vanligt är det troligt att det är 2T, annars ej. Dock inte 100%-igt test.


Detta knep funkar inte på min Klippo med Honda motor iallafall. Har vid flera tillfällen hällt i 2t när 4t varit slut. Absolut ingen skillnad alls mer än att man svär lite extra när man nästa gång ska tanka sågen och har glömt o köpa 2t.... :oops:

Ahh bra o veta. Man får väl va noga med uppmärkning på både dunk och maskin. 👍

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

anersimyra  
#533409
Hema skrev:
anersimyra skrev:Häll ut en liten skvätt på en plan yta och känn efter om det blir någon oljefilm kvar när soppan dunstat.. :-bd

Har du använt dig av den metoden?
japp, när jag fyller från stordunken till kombidunken brukar jag ibland spilla på förrådsgolvet, när det sen har dunstat blir en tunn oljefilm kvar som jag strör över med sågspån.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).