Motorsåg och handhållet

Alkylatbränsle

80 inlägg 14253 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alkylatbränsle

Camaro1969  
#533312 funderar på testa akrylatbränsle till röjsågen då jag inte gillar avgaserna från vanlig.

duger julas starta akrylatbränsle 2T

och slipper man blanda i olja om man köper 2T versionen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

Vilsten  
#533313 2T bränsle är färdigblandat.

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533315 Fast bättre att köra 2-T alkylat än 2-T akrylat. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Camaro1969  
#533317 haha heter det alkylat? ?? a

aldrig reflekterat över, var säker att det hette akrylat samma som målarfärg... typ konstgjord )(

   TS
Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

ananders  
#533318
Camaro1969 skrev:haha heter det alkylat? ?? a

aldrig reflekterat över, var säker att det hette akrylat samma som målarfärg... typ konstgjord )(


Levde också i samma villfarelse länge. :grin:

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

halvproffs  
#533319 Akrylat är salter och estrar från akrylsyra.
Alkylat är en sorts renad bensin som innehåller mycket mindre mängder av farliga substanser tex bensen.
Så kör helst med alkylatbensin. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Camaro1969  
#533321 va bra! =)

är det värt att köra på alkylat ist för bensin?

gör ju inte av med många liter på ett år

   TS
Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

jannee  
#533325 Vid byte från "vanlig" bensin, 95 eller 98 oktan till alkylatbensin kan innebära problem. Vid byte i rakt motsatt ordning inga problem.
Alkylatet som ska vara renare innebär dock att det "kan" lösa upp partiklar i tank, ledningar som kan sätta sig i förgasaren.
Experter varnar från att byta om du har en gammal såg som du kört länge med, m.a.o var beredd på att du kan få problem, men för den sakens skull är inget huggit i sten.
Annars är hållbarheten betydligt längre på alkylat en vanlig bensin.

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

halvproffs  
#533327
Camaro1969 skrev:va bra! =)

är det värt att köra på alkylat ist för bensin?
gör ju inte av med många liter på ett år

Alkylat är bensin.
När jag för många år sedan bytte från mackbensin till alkylatbensin så uppstod inga problem varken med motor eller röjsåg.
Jag betalar gärna merpriset för alkylaten.

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Camaro1969  
#533329 tack för svar!

såg det fanns på pump hos okq8 för 22.90 nånting... kan va värt att testa tänker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

axwell  
#533330
Camaro1969 skrev:såg det fanns på pump hos okq8 för 22.90 nånting... kan va värt att testa tänker jag


Tveklöst ja, den bensinen från OKQ8 har jag använt under många år, inga problem.

Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

Lindveden  
#533338
axwell skrev:
Camaro1969 skrev:såg det fanns på pump hos okq8 för 22.90 nånting... kan va värt att testa tänker jag


Tveklöst ja, den bensinen från OKQ8 har jag använt under många år, inga problem.
Testa även aspen 2t. Kör med den dagligen utan några problem. Finns även att köpa som lösvikt på vissa ställen o e då lite billigare än o köpa färdigt på dunk

Avatar Fallback

Re: akrylatbränsle

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533345 Har läst skillnader så sent som idag, Julas alkylat 2T har fel olja för luftkyld motorer, som röjsåg och motorsåg, den har olja lämplig för utombordare som inte blir lika varma, STOR VARNING PÅ DEN

Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

Camaro1969  
#533347 vart har du läst det?

så här står det på julas sida...

Startas 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: akrylatbränsle

anersimyra  
#533351 När alkylaten blev vanligare på slutet av åttio och början av nittiotalet fick en del användare problem vid övergång till alkylat. Det uppstod då vad jag själv tror är mest en skröna om att alkylaten löste upp föroreningar i bränslesystemet som täpptes igen. Nu är det ju så att handelsbensinen vid en jämnförelse är ett kraftfullt lösningsmedel jämfört med alkylat, det kan man lätt testa med det s.k ” frigolitprovet.” Frigolit nedsänkt i alkylat ligger där fint och flyter på ytan, en frigolitbit nedsänkt i handelsbensin löses omgående upp i en kraftig bubblande reaktion. Själv är jag övertygad om att problemen i själva verket var en justeringsfråga då jag själv och många andra jag känner aldrig fick några bränslerelaterade problem vid övergången. Däremot så minns jag en kamrat som tjatade som en grälsjuk papegoja om alkylatets farlighet oavsett om maskinen tidigare gått på handelsbensin, eller inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).