Motorsåg och handhållet

Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

40 inlägg 13592 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532814
TottLy skrev:Det här multiverktyget för stockhantering är mycket populärt i USA. Som ett kinderägg 3 önskningar i en.
Undrar just vilken återförsäljare som blir först i Sverige. Finns en i Norge nu ser jag.

https://www.thelogox.com/products/logox-complete-set


En svensk snubbe som testar just denna...


Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Hema  
#532836 Kul o se att det finns fler med sämre kondis, så slipper man skämmas. En sak som är viktig för mig är att ha så skrammelfria verktyg som möjligt, så den som pickare går bort för mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Ent  
#533155 Allt ska väl CE-märkas förstås innan det får säljas inom EU. Antar att det kostar en slant så vi kanske inte ännu på ett tag får se dessa i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533202 Har inte Skogma en variant (låt vara utan draghake, som säljs separat).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533209
Niking skrev:Har inte Skogma en variant (låt vara utan draghake, som säljs separat).
/Niklas


Denna??

https://skogma.se/log-jacx-sagbock-vand ... =723003355

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Hema  
#533216 Oj kostade den så mycket? Då gjorde jag ett fynd. Kollade på min idag faktiskt med tanke på denna tråd. Stod på min max 60cm och ca max 320kg.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533230
Zixten skrev:
Niking skrev:Har inte Skogma en variant (låt vara utan draghake, som säljs separat).
/Niklas


Denna??

https://skogma.se/log-jacx-sagbock-vand ... =723003355


Japp! Just den jag tänkte på.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Norrtälje  
#539250
volvo_per skrev:Hej! Vill ha tag på en riktigt stor stockvändare, eller cant hook som det heter på engelska. Har hittat en på Logrite som jag bifogat bild på men måste väll finnas liknande att hitta på någon svensk firma? Tacksam för tips.


Jag har också kikat efter Log-Rite på den här sidan atlanten inom EU men bara hittat en ÅF i UK som säljer.
http://www.orionforestry.co.uk/logrite/

Nu bor du lite för långt bort men är det någon annan runt Stockholm som är sugen på att splitta på fraktkostnaden så för kännedom är jag nära att lägga en beställning.

Tittar själv på:

1pc Pickaroon/Hookaroon HR030 30"/76cm £55.34 inc. VAT
1pc Canthook CH060 60" 152cm £116.02 inc. VAT
1pc log-rite log stand £34.53 inc. VAT
Frakt till Stockholm 55GBP

Mycket pengar såhär i juletider så vi får se vad tomten säger.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Björn T  
#539270 Sätt på en vajerkran på trakton så kan du rulla runt dom flesta stockarna. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Norrtälje  
#539296
Björn T skrev:Sätt på en vajerkran på trakton så kan du rulla runt dom flesta stockarna. :-bd


Tro't eller ej men alla har inte egen traktor :shock:

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Blivande snickare  
#539297
Norrtälje skrev:
Björn T skrev:Sätt på en vajerkran på trakton så kan du rulla runt dom flesta stockarna. :-bd


Tro't eller ej men alla har inte egen traktor :shock:

Stackars människa vad har du gjort för illa i ett tidigare liv?! :surp:

:grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539320 Ett liv utan traktor? Jag har hört om att det finns elände i världen men detta var grymt. Svårt o föreställa sig.
Jag beklagar du hamnat i en så svår sits men det finns hopp även om det ser mörkt ut.
Jag förstår det är tufft, men ge inte upp. Du kan bli med traktor en dag, det är ju snart hjul.
Tomten kommer med roliga paket med ibland o inte bara strumpor Ipads o annan skit.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Björn T  
#539332 När man läser rubriken står det, vart köper man en riktigt stor stockvändare? En traktor med vajerkran var den största jag kom att tänka på. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539376
Björn T skrev:När man läser rubriken står det, vart köper man en riktigt stor stockvändare? En traktor med vajerkran var den största jag kom att tänka på. :-bd

Beror på åt vilket håll man vill vända :geek: . En skotare byter ju rot- och toppända enklare och mycket fortare :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Björn T  
#539537
th skrev:
Björn T skrev:När man läser rubriken står det, vart köper man en riktigt stor stockvändare? En traktor med vajerkran var den största jag kom att tänka på. :-bd

Beror på åt vilket håll man vill vända :geek: . En skotare byter ju rot- och toppända enklare och mycket fortare :grin:


Min vajerkran har betydligt bättre räckvidd än en skotare :-bd men jag är säker på att den stockvändaren som pratas om i tråden ska användas för att rulla på stocken för att kvista undersidan. Jag brukar använda mitt långa brytjärn eller spara en rejäl gren som jag kan lyfta i, i nödfall en massakubbe som jag spänner fast med ett spännband. Går inte detta tar jag traktor och kran till hjälp. Jag tror att det är svårt att hitta rejäla grejer som håller. Det bästa är nog att bygga en skälv, då får man den som man vill :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).