Motorsåg och handhållet

Kedjeslip einhell cs 235

13 inlägg 5310 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeslip einhell cs 235

E-Bagge  
#532641 Som rubriken lyder undrar jag om einhells
Kedjeslip är något att ha?

Kostar runt en tusing om ingen vet vart den finns billigare.

Så, erfarenheter eller tips på andra slipar i samma prisklass önskas.

Slipar endast ett fåtal kedjor för eget bruk.
Tröttnat på att handfila nu dock.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

sveakatten  
#532647 Jag har en sådan slip + en oregon, tycker einhell är lika bra som oregon, finns alla inställningar man behöver.Tycker dock att diamant klingan är att föredra, slipper att fixa sten klingan då.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

MDin  
#532665 CS235 är säkert bättre än Biltemas, jag köpte en och ångrade köpet efter några kedjor. Nu har jag en Oregon, den utan hydraulisk låsning av kedjan. Helnöjd efter att modifierat kedjelåsningen. Spåret var lite för brett. 3mm blev 2mm så den nyper till bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip einhell cs 235

JensSkoog  
#532706
sveakatten skrev:Jag har en sådan slip + en oregon, tycker einhell är lika bra som oregon, finns alla inställningar man behöver.Tycker dock att diamant klingan är att föredra, slipper att fixa sten klingan då.

Vilken diamantklinga har du till den, @sveakatten?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

sveakatten  
#532938 Vet inte vad det är för sort, men så här står det på den.
1541928076_20181111_092922.jpg

Men finns att köpa på Logosol.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip einhell cs 235

JensSkoog  
#532948
sveakatten skrev:Vet inte vad det är för sort, men så här står det på den.
Men finns att köpa på Logosol.

Tackar, "sveakatten" :-bd

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

MDin  
#533028 Tittade på Logosol:s hemsida på diamantskivan. Där står att den håller c:a 100 kedjor. Det betyder att kostnaden är ungefär 15kr/kedja. Är det värt kostnaden att satsa på en diamantskiva?
Vad är vinsten i resultat gentemot en vanlig skiva?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip einhell cs 235

stegmaster  
#533041 Ja, den er absolut värd pengerna tycker jag.
Fördeler er at man inte behöver rena skivan eller justera krummingen efter mall, och den minskar inte i diam, som en vanlig skiva som man får rengjöra med sten, och med tiden får man göra om lite på innställingarna på slipmaskinen, när diam, minskar.
Men skärpen skulle jag säga blir samma, men altså mer bekvämt.
Om den håller för 100 kedjor, kommer jag inte behöva byta skiva före jeg lägger av.
Vedmaskinen forbrukar 1-2 kedjor pr sesong, sen blir det några kedjor på motorsågarna, men knappast mer enn totalt 5-7 kedjor pr. år, så jag kommer ha min diamantskiva ut hela mitt liv om den håller för 100 kedjor.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

MDin  
#533049 Att slippa stenen är kanske värt investeringen. Tar mig en funderare. Har en Logosol F2 så det blir en hel del slipande. Så har jag den egenheten att vara för forcerad när jag sågar i skogen, många stenar är det som smyger i mossan och lurar på min kedja. Då blir det lite mer slipande. Har funderat på hur många jag slipat i år, kommer inte fram till något vettigt svar. Har sex olika svärd till tre sågar å tre kedjor till varje, alltså 18 st som går runt. När sista slipade sätts på blir det en slipningsdag på de som har bytts. Ok, jag har inte så många år kvar heller men på dig Stegmaster verkar det vara en god investering. PS. stenkört i dag på Fars dag. Lär mig aldrig att se den dolda stenen[emoji37]

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip einhell cs 235

JensSkoog  
#533053 100 kedjor eller 100 slip??

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

MDin  
#533063
JensSkoog skrev:100 kedjor eller 100 slip??

Enligt Logosol 100 kedjor, hur många länkar på kedjan framgår inte. Det är ju viss skillnad på en 13” och en 25”.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

sveakatten  
#533083 Jag tycker den inte bränner tänderna så lätt som sten, upplever att gör man det håller skärpan väldigt dåligt.
Såg att Skogma hade en som ser lite annorlunda ut och är lite billigare.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip einhell cs 235

MDin  
#533146
sveakatten skrev:Jag tycker den inte bränner tänderna så lätt som sten, upplever att gör man det håller skärpan väldigt dåligt.
Såg att Skogma hade en som ser lite annorlunda ut och är lite billigare.
Tack, kollar upp skogma. Är man ”för på” bränns det, lite lugnare blir det ok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).