Verkstan

Svetsa hydraulrör

19 inlägg 17199 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetsa hydraulrör

mattias  
#49112 Ett hydraulrör på traktorgrävaren (volvo 646) började läcka igen, det har varit svetsat en gång tidigare för många år sen. Det är ett ca 1 tums rör, godset är ca 2mm och det var en liten spricka som ville j-vlas. Det svetsades först med mig-svetsen men det blev ej tätt, så det revs ner igen och svetsades om. Sen värmdes svetsen upp så det glödde, tanken var att det skulle smälta ihopa och täta sprickan. Det verkar hålla tätt men det var kanske bara tur. Det brukar ju vara omöjligt att få sådant tätt igen. Vad tror ni, kommer det hålla tätt eller har ni några andra knep? Hur brukar ni göra? Det är väl någon här på forumet som sitter inne med denna livsviktiga kunskap :lol: :lol:

Hälsningar Mattias


Senast redigerad av mattias ons 28 jan 2009, 19:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49113 TIG är väl att föredra till sånt.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

GremoNiclas  
#49121 Gräv ner röret och sätt ditt en slang istället.
Kom ihåg att sätta dit slangen INNAN du gräver ner röret bara... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

skogsjan695xl  
#49123 om problemet fortsätter så är det bättre med en hydraulslang, så gjorde vi på gamla skogsjanén, tryckröret på kran till agg gick sönder titt som tätt, la dig en slang ist, höll hur länge som helst.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49124 Tig går ja.
El svets men tunna elektrodetr i så fall och stadig på hand.
Gas och slaglöda det är väl det enklaste och som är smidigast å göra.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

lson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49158 Det går bra med elsvetsen och tunna elektroder ,,,
men man måste se till så man inte får några porer i svetsen för då läcker det olja ,,

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

orre  
#49168 Tig eller helt enkelt byta rör och kopplingar.
Har på jobbet svetsat en del hydraulrör men då med diameter på 60-150 mm och 6-15 mm i godstjocklek och där funkar det fint att fasa ur och börja med 2.0 elektroder.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49203 Vi brände ihop ett med Migen, funkade fint!

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

Rickard Eklund  
#49272 Brukar använda tig eller gas till hydradrör, brukar funka bäst tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

Jönsson  
#50955 Vi har mig svetsat innan, men sen började vi använda silverlod å löda istället.. det funkar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53301
Jönsson skrev:Vi har mig svetsat innan, men sen började vi använda silverlod å löda istället.. det funkar perfekt.



Skulle det fungera med mässinglod?

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

Mickev  
#53388 Vi har svetsat en del hydralrör genom åren. Pinne har vi kört med och faktiskt så har det hållit bra hitills. Vi har kört från stora tryckrör till mindre rör som går ut på kranbommen. Det viktiga är att man gör rent innan man börjar svetsa.

Sedanär frågan, är det en spricka eller por som jävlas? En por är betydligt lättare att laga än en spricka iom att sprickan gärna går vidare med tiden. Är sprickan "längsled" så kan det vara väldigt svårt eftersom trycket i röret vill att det expanderar igen.

Min lyftcylinder på förra kranen började spricka längsled nere strax ovanför kopplingsanslutningen. Den svetsades några gånger av oss och "svetsfirma" fick prova att svetsa också, men det gick inte alls. Det höga trycket gjorde att sprickan expanderade vilket gjorde att det började spricka ovanför svetsen hela tiden. Byte var det enda som funkade då.

Men jag skulle säga att de lättaste för dig vore nog att bara byta röret till en hydralslang.

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53521 Som ovanstående skriver så håller jag väl med, vill du laga röret så löda det isf, annars sätt dit en slang bara.

Att löda är väl att rekommendera, slaglöda, eller hårdlöda som jag säger, har väl för mig att det är samma sak?

Avatar Fallback

Re: Svetsa hydraulrör

per-erik  
#69868 Jag har svetsat några hydraulrör genom åren. Med (basisk självfallet) pinne men framförallt med gassvets. Jag har svetsat en del tig, men aldrig provat att laga rör med just tig. "Gubbarna" rekommendera förr "slaglödning", d.v.s hårdlödning med mässinglod eller silverlod. Jag har aldrig varit särskilt duktig på detta. Men jag har fått gassvetsningarna att funka bra. Minns nog egentligen bara ett "backjobb". Ska återkomma till detta.

Vad jag framförallt skulle vilja berätta är följande: Hydraulrör funkar riktigtigt bra så länge man INTE svetsar i dem. Rör med skärringskopplingar har mycket lång livslängd. Ingen värme tillförs materialet och själva skärringskopplingen är bra konstruerad, brukar vara en "flack" vinkel och rätt fina ytor (jämför gärna med en "vanligt" hydraulnippel där där tätningsytan ser ut som en nyplöjd åker). På exempelvis Valmet 996 kran däremot (tror det är rätt betäckning) som var en nästan outslitlig kran, hade man dock svetsat nipplar i rörändarna. Katastrof!

De allra flesta rör som jag svetsat (med gas) har som sagt hållit bra. Men jag minns att jag provade att svetsa ett bockat rör i 955-aggregatet. Höll ungefär 5 timmar i taget. Jag fick ge upp och köpa ett nytt: Material kan åldras och bli utmattade, och jag tror att jag råkade ut för detta fenomen på just detta rör. Så ibland är det nog riktigt smart att göra som GremoNicklas rekommenderade: Gräv ned det!

Sen är det ju faktiskt riktigt tveksamt att svetsa ett tryckrör över huvud taget. När man svetsar så bildas det på insidan (om man inte kör med rotgas) något som är ganska likt glödskal. Glödskal är liksom rost, om jag inte är helt fel ute, mycket hårdare än stål. När detta släpper och når komponenter i hydrauliken, slider, motorer o.s.v. Tja, då är det svårt att säga vad prislappen på skadan kan bli.

Att ersätta rör med slang är kanske inte alltid så lätt. Rören har ofta en rätt stor diameter invändigt varför det fordras en mycket grov slag, om samma flöde ska erhållas.

Har för mig att rör på metervara är riktigt billigt. Och skärringen är knappast ngn hög kostnad. Men att bocka ett rör så att det passar, tja då blir det förstås lite knökigare..
Menar en som vet bara lite vad det rör sig om, men som bockar,
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Svetsa hydraulrör

totte  
#69884 Stämmer, glödskal är oftast hårdare än stålet. Märker man om man filar på en bit plattjärn, de första tagen innan man kommit igenom skalet vill filen ofta "glätta". Glödskalet består av olika former av järnoxider och i legerade stål även andra ingredienser. Glödskal bildas alltid när stål värms upp över en viss temperatur. Skulle tro att du har en poäng där, att det är ytterst tveksamt om man bör svetsa rör. Hårlödning är nog att föredra, man använder inte lika hög temperatur då så glödskalsbildningen blir mindre.

Sen är det ju så att vad som sker med stålet vid uppvärmning beror mycket på vad för slags stål det är, vanligt låglegerat kolstål blir mjukare, men det finns även det som kallas austenitiska stål, som härdas även vid avsvalning i luft. Nu har jag ingen aning om vad man använder i hydraulrör, men man borde förmodligen inte svetsa rör utan att ha gedigen kunskap om materialet man jobbar med, det sker alltid förändringar i materialstrukturen. Även detta pekar mot att hårdlödning är bättre, ju mindre värme ju mindre förändingar.

Så är det det där med sprickor, när en spricka uppstått så finns det en synlig del, där det faktiskt har "gått hål". Men sprickan fortsätter ofta långt förbi änden av den synliga sprickan, i den meningen att en försvagning har redan skett i förlängningen av den synliga. Så om man faktiskt skall "utrota" en spricka kan man behöva skära upp kanske upp till halva längden ytterligare bortanför den synliga änden och svetsa/löda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).