Skogsmiljö och Trädlära

De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

17 inlägg 4169 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

holmesö  
#532386 Jag jobbade i räddningstjänsten i över 40 år. Skogsbrändernas storlek beror mer på dagens spariver än på typen av skogsbruk. Vid en brand i terräng kan man generellt säga att det behövs ett strålrör var hundrade meter vid flankerna och vid fronten 25 till 50 m mellan strålrören, beroende på vind och lutning.
Om man då tänker sig att man kommer fram till en brand som är 50 m bred och 100 m lång vilket var ganska vanligt så behövs det alltså minst tre strålrör. En förstabil med 1+4 klarar av detta med stöd av tankbil och rätt utrustning.
Många kommuner har minskat styrkorna till 1+2 som förstainsats. Då har man en styrkeledare, en pumpskötare och en strålförare.
Att ha rätt utrustning är också viktigt. När man ser bilder från skogsbränder ser man ofta personal med strålrör som ger 3-400 liter per minut spruta vatten på rök. Om man har bra förutsättningar har man 10 m3 vatten med sig ut. Med 3St 300l strålrör räcker vattnet i 11 minuter. De sista åren jag var med i räddningstjänsten hade vi skogsbrandsutrustning. 100 m 42mm stamledning + 50m 20 mm manöverslang och ett 75l strålrör per person. Det blir snabbt och effektivt och en person kan hantera manöverslangen. Dessutom räcker vattnet i 44 minuter.
Jag förstår att kommunerna vill lägga pengarna på annat än räddningstjänst men det är en fantastisk resurs som många aldrig bryr sig om förrän dom själv behöver den.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

axwell  
#533006
Flisaren skrev:I vilka frågor ligger C till höger om M menar du Vilsten?


Inte min fråga men: C är löntagarfientlig, flummig i miljöfrågor.
Däremot mer att lita på i skogliga äganderättsfrågor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).