Skogsröjning

Röjsåg

9 inlägg 4548 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg

caton  
#530136 Hej! Har nog läst alla inlägg om röjsågar men blir inte smartare för de. Har tagit över föräldrahemet och har en del eftersatt röjning att ta i kapp.
Måste köpa röjsåg men vet inte vad.
Så lite frågor..varför är Stihl dyrare än Husqvarna?
Vad jag får fram så verkar dom vara de iaf.
Hur stor röjsåg tror ni skulle passa mig..178cm
84 kg..har ett fysiskt jobb till vardags så är väl inte helt utan fysik.
Kommer ju bli både eftersatt röjning och även "fin" röjning när jag kommer ikapp. Eller är de 2sågar jag måste ha??
Va hos Stihl återförsäljare n och han sa att proffsen använder 225 på Stihl 460 utan problem.
Har velat i säkert 1månad nu så snälla hjälp mig.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

jannee  
#530137 Denna såg kommer du att bli nöjd med och den räcker mer än väl för ditt behov, dessutom fungerar den bra till ALLT.
Klarar mer än väl en 225 Strandklinga men även bra till att trimma gräs/sly med Strands treudd.
https://www.prisjakt.nu/redirect.php?pr ... tem=851185

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

anersimyra  
#530143
jannee skrev:Denna såg kommer du att bli nöjd med och den räcker mer än väl för ditt behov, dessutom fungerar den bra till ALLT.
Klarar mer än väl en 225 Strandklinga men även bra till att trimma gräs/sly med Strands treudd.
https://www.prisjakt.nu/redirect.php?pr ... tem=851185

Och ett riktigt bra pris är det också. Jag använder själv just denna modell och är hittils nöjd med sågen, hantagsvärmen är guld värd, sågen går relativt tyst och har god bränsleekonomi. Och monterar man en strandklinga ( ej varianten med hårdmetallskär ) så närmar sig accelerationen en äldre 250 RX med 200 EIA klinga.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

caton  
#530282 Tack för tipsen! Nån med fler tankar och idéer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Vilsten  
#530287 Nej, Husqvarna 545 eller Sthil 460 båda med 225mm strandklinga är de bästa valen.

Har själv Husqvarna 555 och önskar att jag hade köpt en storlek mindre. Släpar runt på ca 1kg i onödan hela dagen.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

caton  
#530516 Pris på Stihl 460 med värme och den nya selen ca 10000:-
Huskvarna 545 med värme och balance xt 8000:-
Husqvarna har även kampanj 2000:- för gammal röjsåg..har en gammal partner som samlar damm...

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532886 Har inget att jämföra med, men tror det är en 545 jag köpte våren-10, skönt med värme är det, inte kört med annat än vanlig klinga

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

caton  
#532887 Har beställt en Husqvarna 545 fxt auto tune ..väntan är lång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Santalas  
#533001
caton skrev:Har beställt en Husqvarna 545 fxt auto tune ..väntan är lång
Bra val!! Röjer på "proffsnivå" åt Södra Skogsägarna, vi köpte in 2 st nya 545fxt autotune för 2 månader sedan. Har kört den ena av dessa varje dag i 8h nu utan några som helst problem🤩

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).