Avverkning (slutavverkning)

vad tjänar man som "skogshuggare"

10 inlägg 8845 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vad tjänar man som "skogshuggare"

rwt3t25r  
#532921 tjenare, jag undrar hur mycket man tjänar som manuell röjare eller avverkare eller vad det nu kallas när man röjer med motorsåg.

jag antar att det är ett säsongsjobb, så man arbetar bara på vintern om jag inte har fel iaf när man slutavverkar pga röta?

jag har ingen som helst utbildning, räcker det med motorsågkörkort? om jag senare vill bli maskinförare som kör skördare, är det möjligt att få företaget att betala utbildningen?

tack för mig :d



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

JensSkoog  
#532929 Det beror ju på många saker.
Fremst om du har tur att hitta något jobb som du är kvalifierad för. Har
ju sett att i Sverige är motorsågskort och röjkort ett måste, så
det är det första du får skaffa dig.

Vet att här jag bor i Norge, fakturerar dom som jobbar med kraftgateröjning 370 kr timmen
pluss moms som egenföretakare, och dom får betala sågar, kläder, bensin och annan
utrustning själv, ochså nödvändig uppläring.

Användarvisningsbild

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

anersimyra  
#532962 Du kan gå in på gsfackets hemsida och kolla avtalen. Å andra sidan har du i dagens läge ytterligt små möjligheter att som outbildad hitta en anställning som manuellhuggare eller röjare inom skogsproduktion. Och glöm ” utbildning ” inom den s.k gröna näringen med dess påstått enkla okvalificerade arbeten, dessa arbeten existerar helt enkelt inte inom skogsindustrin. De som är föremål för dessa arbetsmarknadspolitiska åtgärder får visserligen lära sig köra röjsåg, de får ett AB motorsågskörkort och arbeta med att höglägga ris, men någon kunskap som kvalificerar dem till att anställas som proffsröjare eller manuellhuggare kommer inte i fråga, dock finns möjligheten att börja arbeta som ” risnisse ” på något arboristföretag.

Avatar Fallback

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532965 #JensSkoog, är det 370 Nkr?

Avatar Fallback

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

jannee  
#532966 Har du alla kort som behövs kan du som egen företagare nog få arbete som röjare, manuell fällning av övergrovt och plantering fakturera runt 350 kr/tim.
Du överlever på denna lön men fet blir du inte :mrgreen:
Här har du ett typiskt sådant företag som sysslar med ALLT inom skogsvård.
http://www.grimslovsskogstjanst.se/

Användarvisningsbild

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

JensSkoog  
#532970
Flisaren skrev:#JensSkoog, är det 370 Nkr?

Ja, så det skulle bli ungefär 420 Svenska!

Användarvisningsbild

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

JensSkoog  
#532974
jannee skrev:.......ALLT inom skogsvård.
http://www.grimslovsskogstjanst.se/

Värd att märka sig vad dom skriver:

"Vi är ett ständigt expanderande företag och har alltid behov av kunnig personal."

Duger inte att bara att hiva på sig kängorna, hämta ut en såg och börja
jobba. Skogen behöver kunniga människor som har intress och som vill lära!

Avatar Fallback

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

tallen100  
#532993 Det är väl inte "ofta" någon skriver att dom har behov av gröna nybörjare :roll:
Däremot kan nya "gröna" få chansen ändå och bli upplärda, det är nog inte alltid så lätt att hitta "kunnig" personal.

Avatar Fallback

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

Jonashuggare  
#532994 Hej
Tror de flesta ligger mellan 350-390 kr, där är en magisk gräns vid 400 kr som marknaden inte är "mogen" för.
Sen får man inte köra på ett enskild firma, måste vara AB eller HB med fler än en deltagare, annars blir det ett anställningsförhållande enligt GS-facket.
mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: vad tjänar man som "skogshuggare"

jannee  
#533004 Under planteringssäsongen söker ofta Grimslöv personal, visar du då framfötterna är det inte alls omöjligt att de bekostar alla de kort och den utbildning du framleds kan vara i behov av.
Nu är INTE Grimslöv det enda skogstjänstbolaget, finns lite varstans i Sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).