Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

6 inlägg 2859 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Hema  
#532844 Hej.

Jag har idag Fiskars takrännerensare med teleskopskaft och enligt en googling ska det vara på 4m. Har även kompletterat med grensåg.
Bild

Bild

Byggmax verkar ha teleskopskaftet med rensaren för 329:-
https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/tr%C3%A4dg%C3%A5rdssk%C3%B6tsel/tr%C3%A4dg%C3%A5rdsredskap/fiskars-takr%C3%A4nnerensare-p2879001

Anledningen till tråden är att jag fått nys om Husqvarnas batteridrivna stångsåg pt5 (5m), så frågan är om man inte har så mycket att "takrensa" längs vägen, kan motivera ett inköp eller man alltid kommer ha en meter för kort teleskopskaft eller när batterimodellen vinner i längden framför den manuella lösningen? Vad för volymer/arealer pratar man om då?

För lite mer information om batteristångsågen finns denna länk
https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=26062



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532858 Hur bra Fiskars teleskopstång är, eller hur bra Fiskars sågblad är, vet jag ej.

Däremot har jag själv testat 3 olika manuella stångsågar:
Stihl Turbocut, Bahco 5800 och Silky Hayauchi. Nu kör jag bara Silky Hayauchi, dyr men bra. Finns bl.a. på Skogma. Se Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Angående Husqvarna LiPT5, så är den ca 2.7 meter lång i hopfällbart läge och 3.7 meter lång i utsträckt läge. Ganska framtung och klumpig, då motorn hamnar framme vid kedjan. Så den använder jag inte mer än absolut nödvändigt. Däremot är lillebror LiP4 en rätt trevlig bekantskap.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Hema  
#532861
Niking skrev:Hur bra Fiskars teleskopstång är, eller hur bra Fiskars sågblad är, vet jag ej.

Däremot har jag själv testat 3 olika manuella stångsågar:
Stihl Turbocut, Bahco 5800 och Silky Hayauchi. Nu kör jag bara Silky Hayauchi, dyr men bra. Finns bl.a. på Skogma. Se Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Angående Husqvarna LiPT5, så är den ca 2.7 meter lång i hopfällbart läge och 3.7 meter lång i utsträckt läge. Ganska framtung och klumpig, då motorn hamnar framme vid kedjan. Så den använder jag inte mer än absolut nödvändigt. Däremot är lillebror LiP4 en rätt trevlig bekantskap.
/Niklas

När eller var går gränsen, när du går från manuell stångsåg till en med batteridrift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532869 Det beror ju mycket på hur mycket grenar som ska sågas bort, grovlek etc.

Är det mycket och/eller grovt som ska bort, så blir det gärna motordrivet för min del, ty motordrivet avverkar betydligt snabbare. (Jämför med när du väljer mellan att kvista med en motorsåg och kvista med en bra handsåg).

Är det lite som ska tas, så blir det oftast manuellt för min del (bl.a. för att slippa en massa efterföljande arbete med filning och rengöring av motordriven stångsåg).

Sedan beror det ju också på om objektet ligger nära väg, eller om det blir långt att bära sågen. En manuell stångsåg väger ju klart mindre än motordriven dito och är allmänt betydligt mer lätthanterlig.

Slutligen är det även en ljudfråga, då även batteridrivna stångsågar kräver fullgoda hörselskydd på hjälmen. Med en manuell såg, kan du däremot lyssna på fåglarna om du vill.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 12 nov 2018, 01:04, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Hema  
#532871 Mina logiska tankar går i samma spår, bara köpdj#vulen som viskar i örat.. Bra o ha o lite kul osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPT5 vs. Fiskars teleskopskaft på 4m.

Vilsten  
#532883
Niking skrev:Hur bra Fiskars teleskopstång är, eller hur bra Fiskars sågblad är, vet jag ej.

Jag har använt fiskars stångsåg för att ta ner grenar längs med 2 km reservat gräns i ett jobb åt länsstyrelsen. Det gick bra men så mycket längre än så kan bli tungt. Speciellt om det är mycket stor gran. Jag hade ca 400m fullvuxen gran och det tog längre tid än hela resten av sträckan som var mest tall och lövträd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).