Skogsnyheter

Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

10 inlägg 2467 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Fredrik Reuter  
#532610 190 miljoner kubikmeter, mer än dubbelt så mycket som Sverige, det var avverkningsvolymen i Ryssland 2017. Det är en ökning med över 6% jämfört med hur mycket som avverkades i Ryssland 2016. Anledningen till den ökade volymen stavas K-I-N-A.

Ryssland har ökat exporten rejält till Kina och på grund av detta så sker den ökade avverkningen enbart i Sibiren och provinser i östra Ryssland. Västra delarna av Ryssland har samma avverkningstempo som tidigare år och i de centrala delarna så sjunker avverkningstakten.

Majoriteten av den avverkade skogen är barrskog och de största förädlingsindustrierna är idag barrsågverk som står för 60% samt massabruk som står för 17%.

En trend enligt WoodPrices är att Kinesiska importörer importerar mer sågad vara från gran och tall från Ryssland. Tidigare har de minskat rundvirkesimporten från Ryssland till fördel för Nya Zeeland, men nu ses alltså en trend i att köpa mera av förädlade skogsprodukter från Ryssland. Trenden ser ut att hålla i sig framöver...

Informationen ovan kommer från: https://woodprices.com/
Bild från siberiantimes.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532702
Fredrik Reuter skrev:190 miljoner kubikmeter, mer än dubbelt så mycket som Sverige

Det låter konstigt med tanke på att tajgan är så mycket större än den svenska skogsarealen. Den utgör ju 29% av världens skogsareal enligt Wikipedia.

Användarvisningsbild

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

källshult  
#532725 Har hör att Ryssland hugger bara 1/3 av tillväxten. Det är därför det är sånt tryck på försäljningen av rottne ponsse och John Deere till export till Ryssland får man hoppas det håller i sig att kineserna fortsätta att handla virke

Avatar Fallback

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Blivande snickare  
#532769 Vilket timmer på bilden i första inlägget!! 😍😍

Avatar Fallback

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

träis  
#532837 Även jag funderar på samma sätt vilket timmer ser ut som tall timmer av högsta kvalite svårt att konkurrera med detta virke!.

Avatar Fallback

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Hema  
#532838
Blivande snickare skrev:Vilket timmer på bilden i första inlägget!! 😍😍

Ser jag fel eller består vissa tallstockar av 90% kärnved? Finns ens sådant talltimmer här?

Avatar Fallback

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Blivande snickare  
#532841
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:Vilket timmer på bilden i första inlägget!! 😍😍

Ser jag fel eller består vissa tallstockar av 90% kärnved? Finns ens sådant talltimmer här?

Det är nog lärk :-bd

Avatar Fallback

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Hema  
#532845 Ahh. Fint hursomhelst.

Användarvisningsbild

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Vedproducent  
#532853 Här är andra siffror som beskriver en liten minskning och total avverkningsvolym på 212 miljoner m3.http://www.skogsaktuellt.se/artikel/575 ... sland.html

Användarvisningsbild

Re: Rysslands avverkningsvolym 2017: 190 miljoner m3

Fredrik Reuter  
#533025 Spännande Vedproducent, det visar nog på att det inte är så lätt att estimera avverkningsvolymen i Ryssland. Siffrorna avser ju i båda fallen 2017?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).