Föryngring

Tall på sankmark: markberedning, sådd,

12 inlägg 5719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#532773 Under året blev jag med drygt 200 ha skog i Götaland. Är utbo och har några tiotals mil till skogen och har mycket att ta tag i. Avverkade just det klassiska, lite större förstaårshygget och håller nu på att planera föryngringen.

Bland det avverkade finns ett par hektar dikad torvmark. Inte fantastisk skogsmark, men tall har funkat ganska bra där. På den fasta marken tänker vi markbereda på traditionellt sätt, men vi har sett sån markberedning utförd på sankmark och oftast slutar det bara med djupa vattenfyllda fåror. Dessutom är väl poängen med vanlig markberedning att man skall få upp mineraljorden och här på torvmarken finns ju ingen mineraljord, så det verkar meningslöst att gå särskilt djupt.

Planen nu är att låta en grävmaskin riva ytligt fläckvis för att öppna upp marken. Ingen högläggning. Just nu lutar jag åt att sedan fröså tall i mitten av hygget (nästan inga frötallar, tyvärr) och hoppas på självsådd längs kanterna. Och sen hjälpplantering om ett eller två år där det behövs. Lyssnar tacksamt på alla kommentarer. Säg gärna om ni tycker att det låter idiotiskt eller opraktiskt... Kan naturligtvis fröså hela hygget för en jämnare återväxt.

Jag har också funderat på viltbehandling av det frösådda: Ni som kör Trico hur tidigt börjar ni behandling på frösådd tall? Som jag har förstått det behöver man inte alls oroa sig för att hindra tillväxten när man använder trico.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Lars Lundqvist SLU  
#532806 Dikad torvmark med tall var troligast tallbevuxen redan före dikningen och genom dikningen kom den igång någorlunda. Hur bra eller dålig marken är kan du se på markfloran.

När du ska föryngra dikad torvmark efter slutavverkning är första åtgärden nästan alltid att återställa dikena. I och med att träden är borta så stiger vattennivån så för att få upp ny skog måste du trycka ner vattennivån plus att högläggning förmodligen är enda alternativet. Att så i den torkande torven är ingen bra idé utan det är bättre att plantera direkt, innan markvegetationen tar över.

Vad menar du med "riva ytligt fläckvis för att öppna upp marken"? Vad är det du vill riva bort med en grävare? Och hur undviker du att det blir vatten i de gropar som skapas?

Om du lägger upp några foton kan du antagligen få fler råd.

Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#532828 Tack för ditt svar Lars.

Vi har planerat återställande av diken. Jag har redan pratat med entreprenören, jag glömde att nämna det här, men det är en självklar prioritering. Flera av dikena har inte rensats sedan 50- el. 60-talet (det största har vi (eller rättare min far) faktiskt kommit åt att rensa på 00-talet).
Vi har en bit dikad torvmark i anslutning till det nu huggna som huggdes för några år sedan och där planterade vi gran utan högläggning, vilket verkar gå ganska bra. Högläggning har vi testat på ett ännu blötare ställe, intill ett vattendrag (kantzon lämnat såklart) där det inte fanns någon annan möjlighet, men vi tänkte att det inte skulle behövas på den nya fällan.

Jag har nu sett att andra har misslyckats med frösådd på torvmark, så det är möjligt att vi får tänka plantering. Förmodligen både gran och tall då, för jag vill inte bara har gran här. Vi har själva aldrig frösått på den typen av mark, så vi får tacka för varningen.

Lars:
"Vad menar du med "riva ytligt fläckvis för att öppna upp marken"? Vad är det du vill riva bort med en grävare? Och hur undviker du att det blir vatten i de gropar som skapas?"

Vi har sett detta göras i närområdet på sankmark. Man tar då ock krafsar bort bara 4-6cm av ytlagret för att öppna upp marklagret och ta bort vegetationen. Detta skulle på denna mark inte leda till vidare vattenansamlingar. Vi har sett det göras på några ställen för att få upp självsådd och har sett bra resultat, fast det har varit på lite mindre ytor. Eftersom vi inte har mycket frötallar tror jag inte att självsådd kommer räcka alls. Vore intressant om det fanns någon mer som har erfarenhet av en liknande metod.

Det handlar ju lite om att det finns en viss aversion mot markberedning. Vissa släktningar har helt slutat markbereda av estetiska skäl, men under en sommar som den vi har haft i år har det ju för dem betytt att nästan alla plantor dött. Min far brukar oftast markbereda (och så tänkte jag fortsätta), eftersom det gör skillnad, men eftersom man vet att det upprör många andra vill man inte göra mer än nödvändigt.

Den dikade torvmarken det nu är frågan om är indelad i tre avdelningar i skogsbruksplanen:
1. Den östra på 2.4 ha höggs för en 5 år sedan och angavs i planen som G26. Där är gran planterat. Den markbereddes faktiskt på traditionellt sätt, vilket jag finner lite märkligt. Men det gick hyfsat (problems: betesskador och snytbagge).
2. Till väster om den ligger en ännu något blötare T22:a på 1.3 ha med 107 år gammal skog. Av den höggs södra halvan nu p.g.a. att granarna höll på att dö. Vi tog tallarna med.
3. Direkt till väster om den låg ytterligare en G26:a med 1.1 ha 98 år gammal skog som vi högg hela. Delar av den ligger på fastmark, delar på dikad torvmark. På den fasta marken här tänkte vi harva.

Jag har inga riktigt bra bilder nu, när jag var ute och tittade var jag mest intresserad av att inventera diken. Men jag har ett par som ligger i 2. på gränsen mot 1. Måste dit relativt snart igen, så då kan jag ta lite bättre bilder.:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Lars Lundqvist SLU  
#532850 Om du kan läsa facklitteratur på engelska så finns det en heltäckande bok om skogsbruk på torvmark:

Peatland ecology and forestry : a sound approach / Juhani Päivänen, Björn Hånell

Annars finns det en del om skog på torvmark i skogsskötselseriens kapitel om naturlig föryngring men också i den som handlar om plantering av tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#532852 Tack för tipsen, Lars! Skall leta upp boken. Skötselserien har jag läst en del i, men sammanlagt en rätt liten andel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Gräsmark  
#532890 Du verkar vara bra insatt #Sörlänningen. Gör som du själv tycker känns rätt. Då blir det nog bra, om inte berikar det mångfalden.

Användarvisningsbild

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Björn T  
#544782 Hej. Hade jag haft din mark så hade jag satsat på högläggning när du ändå har grävmaskinen på plats och sedan planterat på den sura marken. Då finns det förutsättningar för plantan att få en bra start. :-bd det finns inget tråkigare än att behöva göra om och det kostar pengar.

Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#544815
Björn T skrev:Hej. Hade jag haft din mark så hade jag satsat på högläggning när du ändå har grävmaskinen på plats och sedan planterat på den sura marken. Då finns det förutsättningar för plantan att få en bra start. :-bd det finns inget tråkigare än att behöva göra om och det kostar pengar.


Det var ju också i princip vad Lars Lundqvist sade. Respekterar den åsikten, men det kommer inte bli så. Läst i lite enklare skogsbrukslitteratur (inte den mer avancerade Lars hänvisade till) och där tyckte de att man inte skulle markbereda alls på våtmarker. Men så blir det alltså inte heller denna gång.

Jag kommer att göra som jag sade ovan. Traktorn är beställd. Det är något av ett experiment. Det finns mer mark i anslutning på samma mark som skall avverkas inom sju år eller så, får ta med mig lärdomar. Går det åt helvete får jag bita i det sura äpplet och göra om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Björn T  
#544827 Ok. Då får jag önska lycka till. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#651528 Tänkte att det kunde vara värt att uppdatera här.

De smarta pengarna var ju på att mitt försök med tallsådd på vad som till stor del var dikad torvmark inte skulle fungera något vidare. Det gjorde det inte heller! Så nu vet även jag. Tallen har tagit sig bättre intill dikena, men annars inte jätteväl.

Får bli att hjälpplantera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651585 Snällt att du berättade hur det blev, har du händelsevis några bilder?

Avatar Fallback

Re: Tall på sankmark: markberedning, sådd,

Sörlänningen  
#651602 Nej, inte nu, men jag skall ditt och inventera noggrannare för planering av hjälpplantering om två veckor, så då skall jag posta här också. Jag bor ju tyvärr väldigt långt ifrån min skog, så jag är mycket mindre aktiv än vad jag skulle önska.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).