Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207548 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#531521
totte skrev:Genom att köpa eländet och reklamera och få nya grejor så understödjer vi det fullständigt vettlösa slöseriet med resurser och energi som produktion av undermåliga produkter och transport över halva klotet utgör.

Jag har också köpt billig smörja ibland :oops:

Det ligger mycket i det du säger helt klart. Men detsamma gäller för kläderna som bränns upp om de inte blir sålda, bilar som enkelt skulle kunna fixas men som skrotas, kontorsmöbler som slängs för att man vill byta stil på företaget osv osv. Träd sågas ner för att bli tidningspapper, och fjolårets IPhone som skrotas och blir en ny. Klokt är det inte, men det är så vi gör.

Sedan ska man komma ihåg att vår konsumtion lyft levnadsstandard och utbildningsnivå på många håll i världen, så allt är inte bara elände. Japanerna, och sedan koreanerna började med att tillverka lågprisskit, sedan blev de ledande.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531527
Ent skrev: ABAC-kompressorn från Jula köptes tidigt 2000-tal och den funkar klanderfritt

Runt 2000 hade Jula fortfarande en del bra prylar som t.ex. ESAB-svetsar, riktiga dragöglor och en tjeckisk klyvsåg. Nu är det mesta Meec, HardHead och Hamron, allt från Kina :sad:

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#531584
th skrev:
Ent skrev: ABAC-kompressorn från Jula köptes tidigt 2000-tal och den funkar klanderfritt

Runt 2000 hade Jula fortfarande en del bra prylar som t.ex. ESAB-svetsar, riktiga dragöglor och en tjeckisk klyvsåg. Nu är det mesta Meec, HardHead och Hamron, allt från Kina :sad:


Esab säljer de väl fortfarande, tex 210041 för 9800 kr? De har en hel del Bacho, tex 3 tons garagedomkraft 02532, fn på kampanj för 2500. Har en sådan själv, lägsta höjd är bara 90mm så den går in under det mesta. Och så vidare. Jula, BT mfl har inte alltid de lägsta priserna så man får allt vara en aktiv konsument.

Eller så går man till sin lokale leverantör och betalar 20- 50% mer för samma grejor bara för att gynna denne. Det har ju ett egenvärde att sådana finns, även om de också säljer Kina-grejor ofta.

Själv gör jag väl lite både och, dock aldrig utan att kolla runt först. Då vet jag åtminstone om jag köper till rätt pris eller om jag gör en välgärning gentemot det lokala näringslivet.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

totte  
#531694
Ent skrev:
totte skrev:Genom att köpa eländet och reklamera och få nya grejor så understödjer vi det fullständigt vettlösa slöseriet med resurser och energi som produktion av undermåliga produkter och transport över halva klotet utgör.

Jag har också köpt billig smörja ibland :oops:

Det ligger mycket i det du säger helt klart. Men detsamma gäller för kläderna som bränns upp om de inte blir sålda, bilar som enkelt skulle kunna fixas men som skrotas, kontorsmöbler som slängs för att man vill byta stil på företaget osv osv. Träd sågas ner för att bli tidningspapper, och fjolårets IPhone som skrotas och blir en ny. Klokt är det inte, men det är så vi gör.

Sedan ska man komma ihåg att vår konsumtion lyft levnadsstandard och utbildningsnivå på många håll i världen, så allt är inte bara elände. Japanerna, och sedan koreanerna började med att tillverka lågprisskit, sedan blev de ledande.


Jovisst!

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JörgenO  
#532629 Jag letade efter ett elverk på Blocket och snubblade över den här annonsen:
https://www.blocket.se/vastmanland/5st_ ... ?ca=11&w=3
Så ev entusiaster kan fynda både oanvända och lätt begagnade trots att de inte längre finns på Jula.
Jag har inget med annonsen att göra, kom bara att tänka på denna tråd när jag såg den

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#532631 Ha ha, då har man livstidsförbrukningen säkrad😄👍.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Hema  
#532792 Eller inte ens årsförbrukningen, det som gör det hela så spännande. :) Ne låt honom få behålla sågarna.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#532807
Hema skrev:Eller inte ens årsförbrukningen, det som gör det hela så spännande. :) Ne låt honom få behålla sågarna.


Jag har ju redan en som fungerar perfekt så jag kanske nöjer mig, lämnar fältet fritt för andra behövande 😀

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532932 Lite dyrare än i affären, inga garantier, inget återbetalningsskydd eller retur möjlighet.
Oavsett produkt är det nog klokt att avstå.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Peppebus  
#704907 Jag köpte denna såg för ca tio år sedan för att spara min gamla husqvarna 242 på vedbacken, jag gör av med 15-20m3 om året. Jag var väldigt skeptisk och hade väl räknat med att den skulle haverera första året, men än så länge funkar den bra och då har jag inte varit snäll mot den jag har varit hemma hos kompisar och sågat ner häckar o stubbar ca 150-200m3 ved har jag sågat upp med den, ett år glömde jag den ute en hel höst, jag har kört på alla möjliga sorters bensin, Aspen mest men även Julas alkylat som har fått så mycket skäll vid några tillfällen Biltemas alkylat och någon gång hemmablandad mackbensin. Den har bara puttrat på och startat lika fint varje år på andra rycket, förmodligen har jag haft rejäl tur hade jag tagit kartongen jämte så hade den väl inte ens startat men denna har betalat av sin 695kr många gånger om.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#704911 Ha ha, det där stämmer precis med mina erfarenheter av Meec👍👍👍. Den har mest gått som backup men oavsett hur länge den legat så är det bara tanka och rycka igång. Varmstartar bättre än 550XPn. Jag betalade också 6-700 på kampanj för minst 15 år sen så det har varit en lysande affär😊

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JensSkoog  
#704915 Självklart kan man hitta prylar som är undantag från
regelen och då har man tur :-bd
Har haft kunder som har varit tillbaka på Jula och BilTema med
sina sågar båda en och två gånger innan de fick en såg som
funkade, men ochså andra som nöjda har användt en sådan såg
i många år och bara behöver lite slipning och rengörning av
luftfilter och kåpor.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#704918 Det är precis som du säger, Jens. Allmänt när det gäller billigaste billiga Kina-prylar så gäller det att testa dem ordentligt direkt efter köp. Felaktigheter brukar visa sig ganska snabbt och då får man lämna tillbaka mot pengar eller en ny tills man får en som funkar. Sedan kan grejorna hänga med i många år och duga för sällan-användning. Som jag sagt tidigare, jag skulle inte hänga upp min försörjning på Kina - junket men som hemmapulare tycker jag att det mesta funkat förvånansvärt bra.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Peppebus  
#704947 Ska jag ut i skogen eller fälla något besvärligt träd nånstans så blir det alltid min gamla trotjänare Husqvarna 242. Meectoolsen har använts till all skitsågning, det har den funkat bra till och kraften i den är det inget fel på men som sagt det gäller nog att ha tur!

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Williamm  
#704970
Peppebus skrev:Ska jag ut i skogen eller fälla något besvärligt träd nånstans så blir det alltid min gamla trotjänare Husqvarna 242. Meectoolsen har använts till all skitsågning, det har den funkat bra till och kraften i den är det inget fel på men som sagt det gäller nog att ha tur!

Överlag är jag emot billighetssågar.. Men...
När någon använder den för att bespara en 242:a (eller annan gammal fin såg) från fulsågning så tycker jag att det är jättebra. Även om jag har en Partner510 som "fulsåg" i stället. (Vilket en del säkert tycker är synd på en sådan...)
i stället.
👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).