Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

19 inlägg 11823 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

339  
#532600 Någon som kör med Mowi parallellkranar P30, , P40 eller 400 och vill ge ett omdöme? Både ris och ros.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Seb macahan  
#532737 Jag hade tidigare en 400. Det var en bra kran, stark och robust med bra rörelseschema. Jag har ganska mycket gallring och gillar smala stickvägar och då tycker jag att vikarmskran passar bättre. Drömmen hade nog varit en pralellkran när jag kör med skördaraggregatet och en vikarmskran till o skota med. Eftersom jag har kranen på Jake-fäste som jag parkerar i en båge/kranstöd så är det nog bara vikarmskran som fungerar. Har aldrig sett den lösningen med en parallell kran.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

339  
#532748 Tack för svaret! 👍

Vad är det som gör att du tycker vikarmskran fungerar bättre i gallringar med smala stickvägar? Jag trodde parallellkranen hade fördel då med sitt in/ut rörelsemönster?

Blir mest vedkörning och gallringar för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Seb macahan  
#532776 Parallell kranen tar ganska mycket plats när man ska svänga runt, du måste ha fritt i höjd om du ska in o plocka, tar du nära vägen blir det att "knäcken" blir långt ut, dvs man är ofta o raspar av bark på vägträd.
Vikarmskran kan man sticka rakt upp och nå i marknivå med utskjutet. Jag säger inte nu att parallell är värdelösa men detta ovan är min åsikt. Skotare har nästan alltid vikarmskran och skördare har ofta parallell kran. Borde varit någon som tänkt till lite tycker man.

Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Kallkällene  
#532784 Håller helt med seb, kör med movi 4567 kran, den kräver utrymme, blir utskjut på nästa, men brodern som var med i denna affär var oenig...

Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

JohannesG  
#532821 Kör själv Mowi 3060. Snabb och lättkörd kran. Men håller helt med Seb, att de är de största nackdelarna att den tar mycket plats. Nu finns ju utskjutet på Mowi, så det kanske blivit något bättre där. Pratar man med en säljare för Mowi så existerar inte dessa problem, bara massa fel på vikarmar, försäljarprat.

Lågt oljeflöde brukar de skryta med. Och det stämmer ju för in och ut när kranen är i rätt höjd. Full parallellföring erhålls när kranspetsen är i höjd med krantornet. Och som skotarkran så är det ju mycket upp ner. Och när man kört ett tag börjar man köra 3-4 funktioner samtidigt, och då krävs det plötsligt olja igen. Lyftcylindern är ju lika stor som en vanlig vikarm. 25-30l/min rekommenderas till vår kran. Ligger väl på 30-35l/min när jag kör. Största begränsningen är ventilpaketet och 3/8" slangar. Har flödesdelar så det inte blir för mycket olja till kranventilen.

Mowi är en fantastisk kran, men om den egentligen är det bästa för skotning är jag fortsatt skeptisk till.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

339  
#532839 Tack för alla svar grabbar!

Kanske bäst satsa på en vikarmskran med egen pump och tank på vagnen då. Jag har ju en liten traktor där hydraulpumpen är i minsta laget. Läste att parallellkranar kräver mindre oljeflöde.

Har en Farma 6,3 kran nu på en 9 ton vagn men skulle vilja ha drift på ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532842 Kör P30 och är mycket nöjd. Starkt och bra rörelsemönster som ger mjuka rörelser för en hobbyskogsägare som inte sitter i traktor varje dag:-). Passar bra med vår gamla 650 som inte har det högst hydraulflödet. Skulle aldrig byta även om jag har samma upplevelse som ovan att det är svårt att lägga ner kranen vi halvfullt lass.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

550  
#532859
Seb macahan skrev:Parallell kranen tar ganska mycket plats när man ska svänga runt, du måste ha fritt i höjd om du ska in o plocka, tar du nära vägen blir det att "knäcken" blir långt ut, dvs man är ofta o raspar av bark på vägträd.
Vikarmskran kan man sticka rakt upp och nå i marknivå med utskjutet. Jag säger inte nu att parallell är värdelösa men detta ovan är min åsikt. Skotare har nästan alltid vikarmskran och skördare har ofta parallell kran. Borde varit någon som tänkt till lite tycker man.


Fast det beror väl mest på att du jämför med en utskjutskran. De nya Mowikranarna med utskjut borde ta lika stor plats som en vikarmskran med utskjut. Jämför man två kranar som har lika lång bom och vipparm så måste ju geometrin bli lika?

Min åsikt är att man slipper problem om man köper en kran utan utskjut. Tycker att det är oftast utskjutet som verkar ge sig först på skogsvagnar om man går efter vad folk säger. Det blir extra slangar som är lätta att klämma också. Mowi har inte särskilt imponerande slangdragning till utskjutet (åtminstone på Elmia när de introducerades). Det är i och för sig inget unikt för de flesta tillverkare har väldigt utsatta slangar till utskjutet.

Kör själv med P30/850 som har väldigt skyddad slangdragning. Överlag är kranen är riktigt bra, men visst får man ha lite koll på var knäcken är så man inte slår i träd i gallring. Det smidigaste är att det går att dra in gripen långt utifrån genom att bara använda en spak i början. Från marken jobbar kranen snett uppåt, ungefär som ett utskjut. När gripen har kommit närmare vagnen får man börja lyfta för att komma över målstakarna. Jag tycker att det underlättar att kunna köra lite med bara en spak istället för två samtidigt. Åtminstone när man använder flerspaksventil, har man elpropventil så kanske den nyttan minskar.

Jag skulle inte vilja ha längre parallellkran, för den tar plats uppåt när man börjar få lass. Behöver man längre kran skulle jag välja vikarmskran eller P30T. Har man mycket ledningar i luften ska man också välja en kran som är lägre på lasset. På tom vagn är det inget problem.

Överlag mycket nöjd med P30, skulle inte vilja byta. Den är stark också, lyfter det mesta om man är försiktig. Jämför man Moheda K35 så lyfter P30 mer enligt broschyrerna. P30 har också den större gripen som standard, vilket är jättebra när man tar ved eller massaved. Hade varit många gånger man hade fått göra två lyft för att ta en hög med den mindre gripen. Full grip med 3 m massaved är inget problem.

850-vagnen håller inte samma klass som P30-kranen, välj hellre den större 1050. Visst det går bra att köra 850, men den är lite för ostabil olastad i mitt tycke. Förutom att 1050 är bredare har den lite kraftigare utförande på vagnstyrning och ramen, så jag tror att den är betydligt stabilare. Ett tips är att beställa med förvaringslådor på båda sidor, det är skönt att slippa ha utrustning i traktorhytten. Har man tre motorsågar ibland är det bra med dubbla såghållare också.

Slutsats: Kör man inte så mycket timmer är en vagn med P30 kran ett riktigt bra alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

JohannesG  
#532870 Mowikranarna med utskjut har full parallellföring lite ute. Så i hopdraget läge kanske de blir ett par decimeter kortare, ingen avgörande skillnad. Mindre plats vid plock nära maskinen är dock fullt möjligt.

Klart att utskjutet bidrar med fler utsatta slangar, inte mycket att göra åt det om man inte vill betala för exempelvis en Cranab med invändig slangdragning, och det blir nog jobbigare när de väl krånglar. Är man medveten om slangarna tror jag inte att det i praktiken är så stort problem, dock finns flera olika modeller av skydd, de helt utan är nog inget vidare.

Kan inte minnas sist jag i skogen drog i enbart en spak åt gången vid skotning. Kör också med flerspak. Används nog nästan alltid minst två gärna tre, fyra funktioner samtidigt. Speciellt efter att vagnen fick ett eget hydraulsystem med tillräckligt flöde (se tidigare i tråden). Inget jag egentligen tänker på, sitter i fingrarna. Se slutet av video, detta var innan det egna hydraulsystemet, här används bara ca 22l/min.


Kör som sagt med 3060, i princip samma kran som P30, bara några decimeter längre. Trevlig kran, men kan inte hålla med om att den är stark, tycker ofta den är väldigt svag. Men vi kör nog mer grövre sortiment än vad du brukar. Mowi 3060 är ju ett monster jämfört med Kranmans 30-60, allt beror på arbetsuppgift.

Generellt är det väl så att de flesta vagnar under 10tons klassen är ganska klena och vingliga, men vätska i hjulen kan säkert lösa detta om man vill ha ett litet smidigt ekipage.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

550  
#532888 Med dåligt flöde och vipparmskran blev det ofta att man lyfte kranen en bit, och sedan doppade gripen ner i backen när man skulle dra in vippan. Det hjälper inte att dra i många spakar samtidigt om en funktion tar all olja. Tycker Mowikranen är mer förlåtande och enklare att köra på så sätt.

På skotare börjar kranspetsstyrning komma, där man på elektronisk väg programmerar kranstyrningen till att bli parallellförd, dvs en spak för horisontell riktning och en för vertikal riktning på gripklon. Har inte testat någon sådan själv, men det borde vara överlägset en riktig parallellkran. Förmodligen kostar ett sådant styrpaket mer än en hel Mowikran. En nackdel med parallellkran som inte nämns så ofta är att det blir fler leder att smörja i kranen. Vissa blir dolda, så man måste smörja både i indraget och fullt utsträckt läge för att komma åt alla nipplar.

En till nackdel med utskjut är att det blir en extra spak att sträcka fingrarna till om man kör med flerspak. Enkelt och funktionssäkert är ju flerspak, men inte är det särskilt ergonomiskt. Särskilt när det är kallt får jag ibland stanna upp och stretcha på fingrarna en stund. Hade hjälpt om traktortillverkarna hade lagt in en luftslang till bakrutan, men när gjordes en traktor som passade till skogbruk senast...

Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

JohannesG  
#532892 Det var en bra beskrivning. Mer förlåtande mot för lågt flöde! 👍

Utskjut blir en spak till, absolut. Finns det plats skulle man kunna dra ner ett stag till en pedal på golvet om man vill. Eller varför inte lägga både grip och utskjut på pedaler och sedan mekanisk tvåspak på det. Men som sagt gäller det att man har plats för en sådan konstruktion, det har ju långt ifrån alla.

Däremot av det jag testat tycker jag ändå att flerspak är det mest ergonomiska mekaniska alternativet. Händerna går att någorlunda vila på spakarna armbågarna kan även de avlastas på armstöd om man så vill. Detta upplever jag svårare med diverse tvåspaksmodeller. För att inte tala om renhornen som frestar handlederna. I alla fall i mitt tycke. Flerspak blir som ett tangentbord eller piano. Medans diverse tvåspak i alla fall för mig upplevs mer som två slevar i en gryta där armbågarna inte riktigt kan vilas om inte spakarna är korta nog eller monterade i armstöd, Lågtrycksservo eller helst någon form av elspak. Sedan är det säkerligen nyttigt att sträcka på kroppen oavsett reglage.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Jckssn  
#532896
Seb macahan skrev:Jag hade tidigare en 400. Det var en bra kran, stark och robust med bra rörelseschema. Jag har ganska mycket gallring och gillar smala stickvägar och då tycker jag att vikarmskran passar bättre. Drömmen hade nog varit en pralellkran när jag kör med skördaraggregatet och en vikarmskran till o skota med. Eftersom jag har kranen på Jake-fäste som jag parkerar i en båge/kranstöd så är det nog bara vikarmskran som fungerar. Har aldrig sett den lösningen med en parallell kran.


Nisula gör ju skördarbyggen på valtra med parallellkran, så den lösningen finns ju.
Besök hos Nisula Forest Oy

Användarvisningsbild

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Seb macahan  
#532940
Jckssn skrev:
Seb macahan skrev:Jag hade tidigare en 400. Det var en bra kran, stark och robust med bra rörelseschema. Jag har ganska mycket gallring och gillar smala stickvägar och då tycker jag att vikarmskran passar bättre. Drömmen hade nog varit en pralellkran när jag kör med skördaraggregatet och en vikarmskran till o skota med. Eftersom jag har kranen på Jake-fäste som jag parkerar i en båge/kranstöd så är det nog bara vikarmskran som fungerar. Har aldrig sett den lösningen med en parallell kran.


Nisula gör ju skördarbyggen på valtra med parallellkran, så den lösningen finns ju.
Besök hos Nisula Forest Oy


Absolut, men det blir ju extremt högt ovanför hytten. Jag är redan idag uppe på 3,3m. Denna lösning skulle ge minst 30cm till. Men du har rätt, jag hade faktiskt glömt att Nisula hade kranatöd fram.

Avatar Fallback

Re: Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?

Jckssn  
#533092
Seb macahan skrev:
Jckssn skrev:
Seb macahan skrev:Jag hade tidigare en 400. Det var en bra kran, stark och robust med bra rörelseschema. Jag har ganska mycket gallring och gillar smala stickvägar och då tycker jag att vikarmskran passar bättre. Drömmen hade nog varit en pralellkran när jag kör med skördaraggregatet och en vikarmskran till o skota med. Eftersom jag har kranen på Jake-fäste som jag parkerar i en båge/kranstöd så är det nog bara vikarmskran som fungerar. Har aldrig sett den lösningen med en parallell kran.


Nisula gör ju skördarbyggen på valtra med parallellkran, så den lösningen finns ju.
Besök hos Nisula Forest Oy


Absolut, men det blir ju extremt högt ovanför hytten. Jag är redan idag uppe på 3,3m. Denna lösning skulle ge minst 30cm till. Men du har rätt, jag hade faktiskt glömt att Nisula hade kranatöd fram.



Jag skulle vilja montera min Mowi 400 på min Valmet, höjden vid transport-läget skulle inte störa mig något för det är ändå lägre än när man har halvlass på skogsvagnen och lägger på kranen.

Det som tar emot är kostnaden för Jake + ergostick som tyvärr blir på fel sida om 100.000kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).