Traktorn i skogen

Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

25 inlägg 10066 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#532533 Funderar på att ev byta traktor. Har en Valmet 855 som gått nästan 14000h, om den ska orka leva vidare behöver den komma till ett nytt hem. Jag har egentligen varken tid, kunskap eller utrustning för att renovera den och lämna bort jobbet blir alldeles för dyrt.

Hoppas kunna få ut 80-100 ex moms vid en ev försäljningen och kan tänka mig att lägga till ca 150 000 på nästa maskin.

Letar en fyrhjulsdriven lastar traktor ca 70-90hk. Ca 10 år och 6-7000h. Vändbar förarplats inte ett måste men bukplåt eller budget utrymme för en. Hoppas jag för mycket om jag tror att jag kan hitta en sådan för ca 220-250 000 kr? Tycker de flesta annonseras alldeles för dyrt.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Ängagärdet  
#532558 Men du tycker inte priset på din utsletna traktor är högt?

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#532566
Ängagärdet skrev:Men du tycker inte priset på din utsletna traktor är högt?

Jo kanske. Lägre pris är nog mer realistiskt. Fundering var egentligen mest om jag hoppas få för mycket för ca 250 000kr. Begagnad priser är rätt knasiga, för 10 år sedan kunde man få en ny kampanj traktor för 250-300k och den traktorn kostar idag det samma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Seb macahan  
#532571 Vad kostade en ny 855:a då? Du kan nog nästan få det den kostade ny. Problemet är ju inte beg. priser. Utan att ny priserna stiger för varje år.
Men du ska utan problem hitta en 4wd lastar traktor för 200k. Bukplåt får du nog eftermontera. Vändbar förarplats, hittar du för 250k men den har då gått 8-12000tim. Har den inte gjort det och du ser den på blocket är den antingen alldeles för dyr eller var du först o ringa på annonsen. De som läggs ut är borta snabbt om priset och timmarna är rätt.
Sen kan man inte jämföra "kampanj maskiner" som tex Valtra a75 med 6000-serie. A75-95 är budget maskiner som är basic på det mesta. Det räcker med o gå upp till A93 så är priserna något helt annat än de kampanjpris som du sett. En traktor med vändbar förarplats är Valtra 6000 och dess motsvarighet idag är Valtra N-serie och de billigaste av dem kostar nog 6-700tsk idag utan någon lastare och twintrac, ren maskin. Ska du ha lite utrustning och inte minsta motorn är du snabbt uppe i 1-1.5milj. Därför betalar folk gladeligen 250-350 för en 6000serie med dubbelkommando. Det stora huvubryt för min del är traktorns "faktiska värde" overheadkostnaden på dagens maskiner är nog betydligt högre än vad vi vill veta (säljare, marknadsföring, bolagsvins, småchefer, och styrelsearvoden men det gäller samhället i stort). En Valtra säljare här hemma hade flera år en årsinkomst på 1-1,5milj brutto. Det blir en bra slant på varje såld traktor.

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#532572
Seb macahan skrev:Problemet är ju inte beg. priser. Utan att ny priserna stiger för varje år.

Men är det inte så att traktorer har stigit mer i ny pris än inflationen och även jämfört med andra sällanköpsvaror? Har iof inte räknat på det.

Någon som har tips om specefika modeller man ska hålla utkik efter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Seb macahan  
#532584 Det är ju just det jag menar. Att traktorn blir dyrare och dyrare för varje år. Leta efter andra märken än bara Valtra. Förutom Valtra 6000 serien är de andra som vilken annat märke som helst. Speciellt de nyare. Enligt mig helt enormt övervärderde ibland. Har en vän som har en Same Explorer 70 från 1981. Han var sugen på o byta till en Valtra a95 från 2006 för 150k. Nästan dubbelt så mycket pengar som för Samen men Valtra'n är hälften så bra :lol:
Slurfi la upp
ett tips i tråden: köptips vad som helst Köptips vadsomhelst

En NH Tl 70 för 229+m. Bra pris, vettig traktor.

Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Seb macahan  
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532590
Seb macahan skrev:Det är ju just det jag menar. Att traktorn blir dyrare och dyrare för varje år. Leta efter andra märken än bara Valtra. Förutom Valtra 6000 serien är de andra som vilken annat märke som helst. Speciellt de nyare. Enligt mig helt enormt övervärderde ibland. Har en vän som har en Same Explorer 70 från 1981. Han var sugen på o byta till en Valtra a95 från 2006 för 150k. Nästan dubbelt så mycket pengar som för Samen men Valtra'n är hälften så bra :lol:
Slurfi la upp
ett tips i tråden: köptips vad som helst Köptips vadsomhelst

En NH Tl 70 för 229+m. Bra pris, vettig traktor.

Just en A75 från 2006 för 150k får dock ses som ett kap om den inte gått orimligt långt eller var sönderkörd.

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#532596 Tack för alla tips. Nu vet jag lite mer vad jag ska rikta in mig på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532738 Du har inte kollat vad en utbytesmotor kostar, ingen skruvkunnig granne som hjälper dig att renovera, egentligen en lättrenoverad motor.

Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

stegmaster  
#532891 Lastertraktor med 80hk, 2008 modell, 2700timer, pris 179.000kr+mva


https://www.finn.no/b2b/agriculturetrac ... =133543802

Användarvisningsbild

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532893 Den var billig

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Vilsten  
#532899
bengt.a skrev:Du har inte kollat vad en utbytesmotor kostar, ingen skruvkunnig granne som hjälper dig att renovera, egentligen en lättrenoverad motor.

Är både turbinkoppling och motor som börjar sjunga på sista versen. Men, ja det finns tankar på det också. Har mycket fräscha däck på traktorn.

Håller på att väga för och nackdelar med ny köp kontra renovering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

Blivande snickare  
#532905 Klara plus för renovering är bekant maskin, du vet vad du har och att alla grejer du har passar utan modd.
Att köpa en annan gammal är inte nödvändigtvis guld å gröna skogar, fastän timmarna skulle vara bara hälften.

Dessutom renoverar du en hel del för 150" förutsatt att du inte kör tills den själv stannar.

Avatar Fallback

Re: Har jag orimliga förväntningar i mitt traktor letande?

TheJo  
#534134 Har funderat på lite samma sak efter många timmars scrollande på Blocket osv.

Tycker det är mycket bättre utbud i Norge. Men de har ju lite annan typ av jordbruk.
Känns inte som att det säljs så många "gårdstraktorer" i Sverige, utom ett gäng till hästgårdar.
Är väl mest större traktorer, för maskinstationer och entreprenad.

Nu är jag mer inställd på en enklare 4wd utan lastare, endast till skogskärran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).