Skördare

Hydraultemp Valmet 911

18 inlägg 4546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#531862 Tänkte kolla här ifall någon har en idé vart tempgivaren till hydrauloljan sitter på en valmet 911.1 (tror det är en 2001 ish)
Kanske borde förtydliga att det är den temperaturen som finns på skärmen i Maxi-datorn jag letar efter.
Tydligen har maskinen fått nytt styrsystem någon gång med åren och de sprängskisser jag har saknar information om tempgivaren, som enligt Maxi-manualen tillkom vid uppdateringen.
Just nu tjuter hela maskinen pga. för höga varv vid låg temp, och mätaren visar -7 grader när det inte ens varit så kallt i år... :-bd Har ärligt aldrig sett den över 22 grader heller.

Hoppas någon har en gissning, annars får jag uppsöka Komatsu nästa helg.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

kopparhultarn  
#531866 Hej, den sitter i botten på hydraultanken, åtminstone på min 901.1. Jag har precis samma fenomen, visar - 22 vid uppstart fast det är +10 grader ute. Jag har nog ett reservdel nr. hemma i katalogen som är ditskrivet med kulspetspenna men jag kommer inte åt det förrän i övermorgon så komatsu hjälper dig nog snabbare om du vill byta givare. Jag köpte en i-termometer för att stilla nyfikenheten å kör med min som den är.

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#531870 I botten säger du?
Det här är det enda som finns i min skiss...
1541281832_20181103_223720[1103].jpg

Ser ut som det är mycket pluggar, inte mycket annat,
Om du inte menar att den sitter i toppen, med ett rör ner, så som nr 17 gör? Jag bara tog för givet att det borde vara en nivågivare pga. dess planering. Men i beskrivningen står det "givare på både 17, och 37 (2st)
1541281832_20181103_224600[1105].jpg


Jag är inte jätteorolig för temeperaturen, men tyvärr behöver felet nog åtgärdas eftersom man annars får lyssna på konstant tjut av larmet när man kör. Jag gissa att en rengörning eller chock av värmepickan borde kunna få mig på rätt bana igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

kopparhultarn  
#531871 Nej det är ju störande om det inte ger sig. Det blir för grötigt att förstora bilden i telefonen, men det kan stå 4, (är det en plugg) å ett streck med ett handskrivet nummer i min pärm. Har det inte löst sig till måndag kväll så kan jag komma åt min pärm med reservdelsnummret. 👍

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#531874 2018 och ändå suddiga bilder, vart är världen påväg. Ajajaj...
Ska ner och gräva i morrn om jag ser en "plugg" med elanslutning där i botten, annars är det uppskattat med hjälp, om inte annat så spar det en extra resa till komatsu om jag slipper fråga var den sitter innan jag måste köpa en ny också. Tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#532041 Så jag kikade på maskinen igår och mycket rätt har en av pluggarna elanslutning. :lol: det ska vara nummer 4 på ritningen.
Men det såg inte jätteroligt ut att byta givaren, lär ju bli ett niagarafall av olja om man rycker ur den, eftersom det är trångt och jävligt.
Men det skulle vara uppskattat med artikelnummer till den.
Jag tänker att tekniskt sett borde det kanske gå att göra ett fäste separat och klicka fast det utanpå tanken med magneter. Bore leda värme bra nog. Så får den gamla sitta kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraultemp Valmet 911

skogsjan695xl  
#532085 Det sitter en tema koppling under tanken på ena sidan. Töm tanken i ett rent fat eller dunkar. Lika bra att göra det riktigt på en gång.

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

JoTh  
#532087 Montera först bara tempgivaren direkt på kablaget.
Då skall den ju visa omgivningstemperaturen.
Då är du helt säker på att det är givaren som är trasig.
Kör sedan vakumpumpen och var beredd med den nya tempgivaren.
Visst hinner det komma en skvätt men det blir inte mycket.
Har bytt flera med endast vakumpumpen.
När gängorna börjar att ta slut håll givaren kvar och låt systemet bygga upp lite undertryck i tanken, och sedan ett snabbt byte, så går det bra.

Användarvisningsbild

Re: Hydraultemp Valmet 911

hemhuggare  
#532088 Det bästa är ju att tömma om det är enkelt annars brukar det ju gå med en dammsugare på luftningen att få oljan att hänga kvar i tanken. Men hur som helst gör det riktigt med en gång "Har man inte tid att göra det riktigt med en gång får man fundera på när man får så mycket tid att man kan göra det en gång till"

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

kopparhultarn  
#532090 Hej.
Nu har jag kommit hem å slagit i boka,
Om det stämmer som det står här ska den ha nr. 5035453.
Å som sagt så går det nog å byta utan allt för mycket spill om man har en ny redo. 😎
😁💪. Du kan väl återkomma med hur det gick sen, om det hjälpte å pris på givare så kanske jag tar ställning till samma operation /Linus

Användarvisningsbild

Re: Hydraultemp Valmet 911

skogsjan695xl  
#532102
JoTh skrev:Montera först bara tempgivaren direkt på kablaget.
Då skall den ju visa omgivningstemperaturen.
Då är du helt säker på att det är givaren som är trasig.
Kör sedan vakumpumpen och var beredd med den nya tempgivaren.
Visst hinner det komma en skvätt men det blir inte mycket.
Har bytt flera med endast vakumpumpen.
När gängorna börjar att ta slut håll givaren kvar och låt systemet bygga upp lite undertryck i tanken, och sedan ett snabbt byte, så går det bra.
Vakumpumpen för ingen som helst nytta där. Vakumpumpen suger ju bara ur luften ur filterhuset uppe på tanken och funkar bara på retur och dränerings sidan av systemet.

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

JoTh  
#532111 Vakumpumpen sitter med en trevägs magnetstyrd elventil kopplad direkt mot hydraultanken och är i normalfallet i öppet läge öppen mot tankens avluftningsfilter, och blir påverkad till stängd avluftning vid aktivering av vakumpumpen.
Det går inte att lossa en sugledning eller annan större anslutning på tanken det är helt korrekt.
Beroende på att vakumpumpen inte är tillräckligt dimensionerad för det ändamålet,
utan mer för mindre servicearbeten vid normala slangbyten etc.
Men det kommer att bli tillräckligt högt vakum i själva hydraultanken på denna mindre anslutning vid aktivering av vakumpump.
Returfilterhuset håller annan nivå i tanken tackvare att diffusorhylsan och filterhuset är tätt,
men vakum byggs upp i hydraultanken.
Kolla gärna hur vakumpumpen sitter monterad för att förstå hur jag menar.

Att montera tempgivaren och kontrollera omgivningstemperatur, var mer menat under själva felsökningen.
Om temperaturvisningen då blir riktig skall den naturligt skruvas in på sin rätta plats.

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#532121 Tyvärr såg jag ingen avtappning i botten när jag kikade sist. Vacuumpump har jag ju på maskinen, är det switchen som sitter intill bränsletanken (har för mig det sitter en i hytten med?) Den switchen var i alla fall tillslagen av misstag när vi köpte maskinen och var på rätt länge innan vi hittade switchen. Och vem vet hur länge den va på innan. Jag har inte upplevt något vacuumtryck när den blivit tillslagen dock.
Det är svårt att veta när det är första skördaren man äger och ingen märkning finns kvar på mycket alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

JoTh  
#532129 Om reservdelsillustrationen stämmer med din maskin bör det vara pos.8 på den första bilden,
som är avtappningskopplingen i botten på tanken.
Kolla om du inte har en snabbkoppling där.
Det sitter bara en snabbkopplingshane,troligen med ett dammskydd i plast.
Passande slang att tappa ur med är påfyllningslangen till hydrauloljepåfyllningspumpen.

Vakumpumpen startas med en knapp i hytten, med oval elips och en pil, om jag minns symbolen rätt.
Det är felaktig logik på aktiveringen av vakumpumpen rent konstruktionsmässigt,
men inte helt förödande trots att det inte är en korrekt funktion!
Men se till att den är avstängd efter servicearbeten, för att inte åsamka onödig kavitation i hydraulsystemet vid varje uppstart.
Vakumpumpen går endast att starta då dieselmotorn är avstängd.
Men lämnas brytaren på kommer den att start direkt då maskinen stängs av och tändningen står i typ P.,
då det inte är en hållfunktion som släpper kretsen.
Har du instruktionsboken så kan du se hur knappen ser ut för att vara säker.
Kontrollera därefter att vakumpupen surrar och går.
Den sitter i nära anslutning till tankavluftningen uppe på hydrauloljetanken, och ser inte mycket ut för världen.
Kan närmast liknas med typ en svart liten spolarvätskepump!
Men slangarna från denna pump leder vidare till trevägs magnetventilen som har kontakt med tank och avluftningsfiltret också.

Avatar Fallback

Re: Hydraultemp Valmet 911

dreamtool  
#532387 Jag har nu inhandlat en givare, (priset kommer på fakturan så på återkommer med det.)
Ska iväg i morrn och kika ifall det sitter en avtappning där i botten också, annars låter det jävligt bra med pumpen.
Mycket osäker om knappen i hytten är bortkopplad dock, för jag tror inte jag har hört något liv från pumpen någon gång. Men det ska undersökas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).