Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

116 inlägg 43656 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Bosse1  
#532054
Sillero skrev:
1540901685_markberedning.jpg
1540901663_avverkning_005.jpg
Med risk för att bli skriftligt lynchad laddar jag upp några bilder från norra Värmland. Ena bilden är fotograferad på ett markberett kalhygge, andra bilden visar körskador i anslutning till en avverkning; körskador som aldrig åtgärdades. Kan någon enda människa, som har något att tänka med, tycka att vi har rätt att bete oss så här mot vår jord. Jag anser att detta är våldtäkt på ”moder jord”. Inget annat.


Jag tycker Sillero kan fota detta om tio år samma plats och se så fin föryngring som kommit,ta gärna med polaren kirp. Blir en bra #tb10

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532333
Sillero skrev:Men Niklas, jag tror nog att naturturismen på sikt kan vara bra för en glesbygd i utdöende, även om inte intäkterna från den kommer direkt mark-/skogsägarna till del.


Sillero! Du har ju själv släppt ditt namn och din bostadsort här på skogsforum. Enligt bl.a. Hitta.se så är du 76 år och bor i en lägenhet. Alltså rimligtvis ålderspensionär.

Skulle det göra något om din pension istället fördelades på andra behövande pensionärer, socialbidragstagare etc. i din stadsdel (var på du blev helt utan pensionsinkomst)? För det skulle väl även gynna dig, om dina grannar fick mer köpkraft...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#532339 Hej Niklas! Vad jag menade är att naturturismen kan få en glesbygd att leva vidare. Några kan få jobb och stanna kvar i bygden. Du vill väl att landsbygden skall finnas kvar? Du vill väl inte bli ensam där ute?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vilsten  
#532340
Sillero skrev:Hej Niklas! Vad jag menade är att naturturismen kan få en glesbygd att leva vidare. Några kan få jobb och stanna kvar i bygden. Du vill väl att landsbygden skall finnas kvar? Du vill väl inte bli ensam där ute?

Vad Niklas försöker illustrera är att dina ideer innebär att skogsägare får avstå sin inkomst för att ge någon annan en möjlighet till inkomst. Känns inte speciellt schysst... Varför måste naturturism ske på min bekostnad? Vore det inte bättre om de som är intresserad av naturturism betalar för den?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

DrW  
#532342
Sillero skrev:Hej Niklas! Vad jag menade är att naturturismen kan få en glesbygd att leva vidare. Några kan få jobb och stanna kvar i bygden. Du vill väl att landsbygden skall finnas kvar? Du vill väl inte bli ensam där ute?


Allting kostar men helst vill inte folk betala. Någonannan-inställningen är tyvärr allt för spridd.
Viss begränsad hänsyn till det ena och det andra tror jag inte att många skogsägare har invändningar mot men att om ingreppen blir allt för omfattande får det ekonomiska konsekvenser och att då inte den part som kräver hänsynen behagar betala gör att själva ägandet blir ifrågasatt.
Har man inte rådighet över sin egendom äger man den då? Har den då något värde ekonomiskt?
En lösning skulle kanske vara att staten fick lösa in all privat mark så fick vi väl se hur det skulle gå! (Sannolikt skulle allt lösa sig och alla bli lyckliga! (OBS ironi!))

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#532351 Det är självklart att naturturisterna skall betala för sig, och det grundligt. Särskilt turisterna från kontinenten. De är ofta välsituerade. Och de intäkterna skall ju, genom något rättvist system, komma markägarna till godo. Till sist igen, jag har aldrig menat att skogen inte ska brukas. Det jag efterlyser är metoder, som är skonsammare för miljön. Du kan, i sanningens namn, inte tycka att det markberedda hygget jag visade i trådens ingress är särskilt skonsamt mot naturen. Något för SLU att forska fram. Vid ett tillfälle hade jag en bekant från Kontinenten med på en skogstur. När han fick se det markbredda hygget jag visat i ingressen blev han helt förskräckt: "Är det resterna efter en tromb, eller jordskred, eller bombfält?". Han tog väl i, kan jag tycka. Men, det var vad han sa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

jannee  
#532353 Nu lever troligtvis varken Sillero eller jag om 10 år, men då lär det knappt finnas några spår av denna s.k. katastrofala markberedning. Tvärtom lär det finns plantor som verkligen har fått en gynnsam start - just p.g.a. denna markberedning.
Folk som lever lite utanför verkligheten har en förmåga att överdriva - ondgöra sig över alla markberedningar eller över huvud taget all skogsskötsel.
Nää det ska vaa som det var när jag var ung eller som det var när mina farfars föräldrar levde i jordkulor, med en gris och några höns. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#532354
Sillero skrev:Du kan, i sanningens namn, inte tycka att det markberedda hygget jag visade i trådens ingress är särskilt skonsamt mot naturen.

... och som jag skrev redan från början så ser det här inte ut som ett vanligt markberett hygge utan som en torvmark. Det syns bara humus och rötter överallt och sånt bryts ner och jämnas till på några få år. Frågan är vad det är du sett för nått. Bilden visar inte vad man gjort så det tydligt syns vilka åtgärder som gjorts och vad de naturliga förutsättningarna var från början.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#532362 Bilden visar en markberedning i Västerdalarna. Dessa trakter har ovanligt hög humiditet (riklig nederbörd och liten avdunstning), som det så vackert heter. Detta förhållande gör att humuslagret blir torvartat. Resultatet av en markberedning blir faktiskt den som bilden visar. Och det på stora områden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#532367 Det är skillnad på torv och ett tjockt humuslager. Jag ser ingen mineraljord på bilden, därav gissningen på torvmark.
Om du är van att se marker med tjocka humuslager och grunda torvjordar så borde du veta att växtmeterialet bryts ner och att det är är ett snabbt övergående skede.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#532376 Jag ska följa upp det här hygget och se hur nedbrytningen fortskrider. Jag gissar att det tar tid. Innan det blev hygge fanns här ändå ganska hyfsad skog. Ingen kvalitetsskog precis, men ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#532382 ... och den skogen var garanterat skapad av tidihare generationer skogsskötare. Med tanke på hur det ser ut på bilden så finns det antagligen diken i närheten, dvs det hör var ursprungligen trädbevuxen myr som dikats för att få högre produktion.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532383
Sillero skrev:Hej Niklas! Vad jag menade är att naturturismen kan få en glesbygd att leva vidare. Några kan få jobb och stanna kvar i bygden. Du vill väl att landsbygden skall finnas kvar? Du vill väl inte bli ensam där ute?


Hej Sillero! Visst vill jag ha en levande landsbygd, men inte på bekostnad av min skog och mitt skogsbruk.

Jag misstänker f.ö. att du resonerar rätt lika när det gäller dina och andras pensionsinkomster också, eller?

Som flera här varit inne på, så är det pengarna som styr i skogen, på gott och ont. Den dagen jag tjänar mer på att göra min skog "vacker" och "besöksvänlig" än på traditionell virkesprpduktion, kommer jag också att prioritera en "vacker" och "besöksvänlig" skog. Men fram till dess är det virkesproduktion som gäller i min skog och därmed basta!

Så länge jag äger skogen, vill jag själv styra och ställa i min skog och därmed basta! Något påtvingat kommandoskogsbruk betackar jag mig för. Å så länge inte myndigheter och diverse miljöterrorister inte respekterar äganderätten, så blir det tyvärr till att röja bort potentiell naturvård i preventivt syfte innan det är för sent.

Skulle någon vilja betala mig en vettig ersättning för att jag ska göra min skog "vacker" och besöksvänlig", så är jag givetvis beredd att lyssna. Men det är jag och ingen annan som bestämmer om anbudet är gott nog! Marknaden ska styra!
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 09 nov 2018, 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#532392 Naturturismen i vårt land har en oerhört stor potential. Det har många utredningar kommit fram till. Men intäkterna måste ju komma berörda markägare till del, oavkortat. Skulle det kunna fungera om alla markägare i en bygd gemensamt drev turistanläggningarna? Jag vet inte. Det borde ändå gå att ordna på något sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532397 Sillero, köp egen skog och gör ett försök med det du pratar om...
Så kan du väl delge oss resultatet och ekonomiskt utfall med ditt försök.
Allt annat är bara tomt tyckande innan du har provat själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).