Föryngring

Plastflärp som komplement till trico?

24 inlägg 11484 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Torbjörn Johnsen  
#528856 Det är nog precis samma princip med frystejp som med det mekaniska tallskyddet av plåt. (Tallskydd - Smart plantskydd i plåt)
Att det är synintrycket som skrämmer/gör att viltet inte betar just toppskottet. Men de fortsätter att beta sidoskott och blir förhoppningsvis mätta utan att förstöra föryngringen. Det verkar ju fungera med plåten och även med frystejpen. Fast frystejpen måste ju vara billigare men å andra sidan går plåt skydden att återanvända och jag tror det går ganska snabbt att flytta upp dem när de väl är monterade en gång. Dela gärna med dig av mer bilder och info om du testar frystejpen.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

morco  
#528882 Har inga bilder men jag har använt det nu i fyra år och när jag var ute nu i augusti så hittade jag ett flertal tallar där tejpen från ett par år sedan sitter kvar, hittar även en hel del tall som är flitigt betad på sidoskotten men toppen ratad. Inte säker på att det är synintrycket då jag ibland ser toppar kirurgiskt avbitna precis över tejpen, inbilar mig då att den suttit för lågt. Jag är rätt stärkt i min tro att det gör nytta, sedan sprutar jag en del med trico med men jag upplever den som ojämn, fjolårets dusch ser jag fortfarande på stammen medans det jag sprutade nu i slutat aug i perfekta förhållanden redan knapps syns, får se om det bara är pigmentet som saknas och att det fortfrarande luktar tillräkligt illa...

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sörlänningen  
#532308 Vi har länge använt frystejp på granplantor för att hindra rådjuren från att beta. Det har visat sig fungera väl under alla år. Men det har alltid varit en sanning i vår familj att det är meningslöst på tall och mot älgbetning. Så det var väldigt intressant att höra motsatt åsikt. Skall testa.

Vore intressant att ta del av fler erfarenheter om detta!

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532315 Jag tejpade mycket på 90talet för rådjuren men har inte hunnit med efter typ Gudrun, tyvärr syns de de i mina föryngringar 😢
Mataffären brukade undra lite när jag rensade hyllan med frystejp... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#532317 Frystejpen fungerade bra på tall, så prova gärna det. Jag köpte även en annan variant i plast som liknar den i plåt som diskuterats här på forumet. Den har faktiskt fungerat riktig bra till träden intill gården och sitter på en del lövträd som jag vill få upp samt på några tallar. Just nu håller jag dock tummana för tricon, som ju är smidig att applicera och för vanliga dödliga som saknar bra inköpsavtal på frystejp(maskeringstejp 38mm) billigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

morco  
#532318 Varning för maskeringstejp, sitter inte kvar! Frystejpen skall tryckas ihop lim mot lim och hugger då riktigt bra. Jag har tallar där tejpen sitter kvar ett par tre grenvarv ner om än lite blekt och torr. Får man upp tekniken att hela tiden hålla en bit tejp utdragen när man rivet av går det faktiskt tiktigt snabbt.

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sörlänningen  
#596405
Sörlänningen skrev:Vi har länge använt frystejp på granplantor för att hindra rådjuren från att beta. Det har visat sig fungera väl under alla år. Men det har alltid varit en sanning i vår familj att det är meningslöst på tall och mot älgbetning. Så det var väldigt intressant att höra motsatt åsikt. Skall testa.

Vore intressant att ta del av fler erfarenheter om detta!



Tänkte jag kunde kommentera och uppdatera min egen kommentar från förra året. Förra hösten sprutade vi Trico på tall och gran. Tallen har i princip fått stå orörd, men på granen hade vi ett område som var ordentligt betat, trots trico. Min känsla var att det var sommarbetning, men jag är inte säker.

På en annan granplantering hade jag satt tejp. Där hade de flesta granar torkat ihjäl, så det var svårt att avgöra hur tejpen hjälpte. Känslan var att några av granarna hade skadats av tejpen, men jag är inte säker.

Gick i gamla spår i år: Sprutade trico på mina tallar. På mina dyraste granar (sticklingar) sprutade jag trico på hälften och satte tejp på hälften. Det var här som det bitvis var väldigt betat, rakt ner i tricon.

Någon säger i tråden ovan att trico skulle vara billigare än tejp! Det begriper jag inte alls. Trico är ju svindyrt, och tejpen kostar väl en hundradel av tricons kostnad. Eller använder ni någon lyxtejp?

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Hanatorp  
#596483 Jag använder maskeringstejp. Det enda man gör är att riva av en lagom tejpning och sätta den runt barren längst upp vid toppen. Man får göra om det varje år. När jag inte längre når toppen använder jag fårull som jag tänker ut till ca 50cm. Sedan kastar jag remsorna upp till toppskottet så ullen fastnar i toppen.

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#596520 Efter diverse experimenterande så gör jag numera så här: hyggen - Trico samt ett gäng plastskydd tas med. Plastskydden används till t.ex rönn och liknande PLUS en dusch Trico. Barrträd endast Trico.

Plastskydden fungerar bra i sig, men oftast går det åt något som blir söndertuggat innan det djuret fattar att det inte var gott. Av de nära huset jag satt så här jag hittat söndertuggade skydd - och oskadade träd. Bara att sätta tillbaks skyddet igen så går det igen.
Nere i skogen är det ju fler djur som rör sig och jag är inte där lika ofta -därav hängslen och livrem.
Frystejp, klippta lakansbitar osv fungerar lika bra ungefär som plastskydden. Frstejpen försvinner på ett par år, de andra sitter kvar på träden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar