Motorsåg och handhållet

En ny köprådstråd!

92 inlägg 24491 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

JensSkoog  
#524937 Det blir 6.380,- i Norge - :surp:
Det får man säga är ett bra pris på en proffsåg :wink:

På "Felleskjøpet" får man en Stihl MS261 för 8.490 N.kr. och
en Stihl MS 241 för 7.800 N.kr. här.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Forestboy  
#524941 Jag har en stihl 241 och kan varmt rekomendera den! Nästa blir med handtagsvärme.. [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

JensSkoog  
#524943
Forestboy skrev:Jag har en stihl 241 och kan varmt rekomendera den! Nästa blir med handtagsvärme.. [emoji4]

Kan skriva under på att det är skönt. Min 241 är min första såg med
handtagsvärme, och på regniga dagar eller när det är snö som
gör handskar våta, så skulle jag inte vara förutan. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hepo  
#524956 Hej angående stihl så väger en 40 cc farmare nästan som proffs 261 50 cc samma gäller 50 cc farmare och proffs 362 60 cc . farmarna är nog mera tåliga att kubba ved med tror jag.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Søren Fischer  
#525031 Stihl 261 c-m 4995 dkr. Samme pris som min jagtterrier og de larmer lige meget. Kan dog varmt anbefale 261
IMG_2290.JPG

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

axwell  
#525093 Tror att det här är ett OK pris för toppmodellen av Husq. 550 dvs XPG-varianten, 6950 kr inkl + fri frakt.
https://soderstroms.nu/produkt/550-xp-g ... gIB1fD_BwE

Hos Husqvarna kan man hitta en lite enklare modell som har ett märkbart lägre ordinarie pris.

Stihl 261 och 241 med handtagsvärme ligger för nära varandra i både vikt och pris men inte i prestanda.
Min stihlhandlare anser att MS261 ger mer för pengarna, kanske för att han inte självmant ville modifiera till .325 utrustning på MS241.

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hema  
#525098 Vad kunde se på Stihls hemsida. 0,3kg, 1hk mer till 261:an.

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

axwell  
#525111
Hema skrev:Vad kunde se på Stihls hemsida. 0,3kg, 1hk mer till 261:an.


Ja exakt, det var vad han menade och det visste jag ju betr. vikten.

Vilken effekt @jsn har på sin Echo har jag inte fått fram, hans modell verkar vara den äldre "elektronisk vibb dämp" som väger över 5 kg (11.2 lbs).

För egen del hoppas jag att min 43 cc Tanakan håller några år till.
Om det det blir en Shindaiwa 452 med värmehandtag https://www.samuelssons.nu/shop/product ... motorsagar , Husq, eller Stihl kommer nog slumpen med kampanjer att påverkas av.

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

jsn  
#525609 Det blev en Husqvarna 545!

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#532048 Jag har för mig att jag dryftat ämnet tidigare ,men är nog lite senil.
Har ett antal sågar nu ,dock saknas en viktig...
EN lätt såg till frugan!
En såg som oftast kommer användas till kvistning ,o fällning av lite träd.
Vi har kollat en del på Stihl MS193 ,samt 201 ,dock verkar 193 för klen ,o 201 är lite dyr....
Men så finns ju Husqvarna 439 med ,som hamnar lite mitt emellan.
Finns det fler lätta sågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532060 Tja, du har ju några lätta batterisågar också, som t.ex. Husqvarna 436 Li och 536 LiXP, liksom Stihl MSA 200. De lär ju om inte annat vara lagom lättstartade för ditt fruntimmer...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#532061 Har kollat lite batterisågar ,dock blir dom ganska dyra ,om man ska ha batteripack värda namnet.
Men det blir ju bättre helt klart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532062 Sant är att batterier + laddare kostar en del. Sant är också att dessa batterier också passar till flera olika elverktyg (av samma märke), som då kan köpas till för tool only-pris.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

JensSkoog  
#532063
DalslandsAnders skrev:Jag har för mig att jag dryftat ämnet tidigare ,men är nog lite senil.
Har ett antal sågar nu ,dock saknas en viktig...
EN lätt såg till frugan!
En såg som oftast kommer användas till kvistning ,o fällning av lite träd.
Vi har kollat en del på Stihl MS193 ,samt 201 ,dock verkar 193 för klen ,o 201 är lite dyr....
Men så finns ju Husqvarna 439 med ,som hamnar lite mitt emellan.
Finns det fler lätta sågar?

Håller med i att MS201 är rent för dyr om man inte jobbar hemskt mycket med såg,
Men jag skulle titta på MS193 igen var jag dig(och frun). Sist somras hade jag
ett gift par i skogen. Dom skulle ha lite extra uppläring i säker användelse av såg, och kom med var
sin gamla (uråldriga) HVA femtiokubiare. Genom dagen fick dom köra några av mina sågar, och
på hemväg, stannade de och köpte var sin MS193. Dom blev bara jätteförtjusta i den sågen. :lol:

Men jag har moddat den lite, och satt på 12", 1,3 svärd och
kedja. Jobbar bättre då, enligt vad jag har erfart.

Senn är ju ochså HVA 439 en bra såg, som jag absolut
kan rekommendera som såg för din fru. :-bd

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hanatorp  
#535711 Impulsköpte en 193:a när jag var hos återförsäljaren. Jag har länge tänkt att man kanske skulle skaffa sig en mindre såg, men aldrig känt att min 260:a varit tung. De två första skogsturerna var jag besviken och tyckte att den krånglade mest hela tiden. Nu när jag kör förstagallring så bryr jag mig inte om att ta med 260:an eftersom 193:an går som en klocka. Jag är helnöjd och fattar inte hur jag kunnat dra omkring i skogen med betongklumpen 260.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).