Logistik, Transport

Metoder att sätta upp snökäppar ?

38 inlägg 57232 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

ÅsaNisse  
#531807 Varför inte slå en signal till den som kör de allmänna vägarna i området och få jobbet gjort för en överkomlig peng.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

stegmaster  
#531908
ÅsaNisse skrev:Varför inte slå en signal till den som kör de allmänna vägarna i området och få jobbet gjort för en överkomlig peng.

Möjlig det funkar i Sverige, men här i Norge er det kommunen som äger väger som inte er private, och dom får du inte til att göra nånting på en privatväg, samma va man betaler eller hotar med.
Har forsökt köpa 1000l säcker med klorkalcium av dom, men inte en sjans, samma svar om man frågor om dom kan ta grusspridaren i en brant väg, när dom kör forbi, på ca100m som er privat, samma va man erbjuder att betala.

Undrar om det kunne funka att svetsa en mineborr på ett flatstålbit med två bultar med gängor på andra sidean så man kunne skruva fast denna plattan i dom hål som redan finns på Keslan`s stödben, dessa er stärka som som tusan (kan inte jamföras med 8/9t vagner), dessutan mekanisk teleskop på dom, så man inte behöver köra så nära vägkanten med själva vagnen. (givetvis måste man ha lite lass på vagnen för att tynga ner)
Frågon er om en minborr skulle tåla detta, eller finns det annat stål i denna diameter (ca 20-25mm) som tål mer?
Annars skulle man kunna svetsa i hop en sådan pryl på kort tid.
Fördelen med vagnsvägnen er att man kan jukka lite fram och tilbaka om det tar imot.

1541327321_img_20181103_135244.jpg

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

jannee  
#531916 Absolut inget borr men ett ämnesrör. Ett borr bara klickar till så är det av.

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

ÅsaNisse  
#531928 Jag tänkte mera på de som sätter snöpinnar på allmänna vägar och då det är i Norge så säger vi Veidirektoratets vägar. Kommunerna är lika svåra även i Sverige. Veidirektoratet har ju entreprenörer som sköter jobben såsom Mesta, Veidekke och Svevia beroende var du bor. De kör ju ofta med Steinar Rise`s maskiner:https://www.youtube.com/watch?v=AmAC040zjGA
Din tanke på Keslan stödben bör fungera om ni är två för det blir mycket hoppande in och ut annars.

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Aleck  
#531929 Detta var inte rätt sätt att göra jobbet på i alla fall! Aldrig åka fram till på en maskin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On ... lastmaskin

Tankar till drabbade anhöriga.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Byggonomen  
#531931 Vi fick sätta upp flera käppar vid en snäv väg där flera bilar kört av när de genat och hamnat i diket. Två käppar med reflexer kan göra underverk 0ch sen vi satta upp dem är bil spåren tydligt medvetna om diket

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

stegmaster  
#531941
jannee skrev:Absolut inget borr men ett ämnesrör. Ett borr bara klickar till så är det av.

Flott, tack för det. :-bd

ÅsaNisse skrev:Jag tänkte mera på de som sätter snöpinnar på allmänna vägar och då det är i Norge så säger vi Veidirektoratets vägar.

Ok, jag då er jag med i leken, missuppfattade detta med allmänna väger. :oops:
Tyrvärr er dom väger jag er berörd av bara kommunala, inte ens tänkt på Risa, kanskje man kunna fråga dessa fast dom inte kör direkt i min närhet.
Själv er jag bara skuldig käppor til 500m väg, men det finns flera väger(ca 3km totalt) som jag röjar snö, som det er andra privata som får ordna, så kunne ju bjuda göra detta för dom med, om man hittadet et billigt och bra sätt att göra det. (så kunne jag knuffa upp fakturaen på snöröjningen lite ochså. :wink: )
Det brukar sluta med flera helt enkelt skitar i käppor, för dom gissar att jeg känner vägerna väl, sen jag kör mycket på dessa under året, men efter 30-40cm snö er det inte lätt att hitta igen alt fast man er känt med bar väg.
För vägarna er smala, vissa platser helt ner på 250cm, och med mycket sten, kantsten, stolpar, murar och all möjlig skit, så missar man en så er det tvärrstopp. :sad:
Jo givetvis er vi två, jag och min vedkompis.

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

bgl  
#531949 Sämsta metoden verkar ha använts i Dalarna.
Sorgesam händelse
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... d-pa-plats

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).