ATV och UTV i skogen

timmersax till atv

29 inlägg 10124 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

Ent  
#531885 Själv har jag en vanlig sax redan så det är inte aktuellt, men denna ser annars vettig ut. En reflektion dock: Är öppningarna i handtagsbyglarna så stora att man får in handen även när man har stora och tjocka tumhandskar på? Om inte kan man fundera på att göra hålet större så att man slipper ta av handsken. Eller rationalisera bort öppningen och göra en vanlig timmersax. Om msn vill ha den extra handtagsbygeln kan man svetsa på en väldigt smäcker sådan i efterhand.
Senast redigerad av Ent tis 26 nov 2019, 01:07, redigerad totalt 1 gång.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Camaro1969  
#531898 Jag har en vanlig sax jag med nu, modell stor men den blir ju krokig hela tin..

Man har nog sällan tjocka tumhandskar när man kör vinchen med fjärren?
Men tror hålet är stort nog, om man har behov av större kan man gö som du säger, svetsa på ett handtag, inget som hindrar det ju:)

   TS
Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

Ent  
#531915 Man kan ju exempelvis ha handtaget till kombidunken som referens. Om bygeln är mindre så är den för liten som handtag betraktat. Däremot så gör bygeln förstås nytta för att styva upp shänklarna (heter det så?).

Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

Hema  
#531917
Camaro1969 skrev:Fick saxen nu ikväll, såhär ser den ut:)

IMG_0813.JPG

Jämfört med kranman, vad har er för mått?
Bild

Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Camaro1969  
#531921 Öppningsmåtter är ca 430 enligt ritningen, kan mäta båda vid tillfälle

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Camaro1969  
#531922 Bar in den i garaget, och handtaget är nog lite större än en kombidunk, men man kan nog inte ha hur tjocka handskar man vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Måttsund  
#592739 Är väl ca 1 år efter i svar i detta forum.
Finns ff denna timmersax kvar till försäljning. Tänkte om det blev till övers vid tillverkningen.

Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Camaro1969  
#592855 hej!

fick 2 saxar tillverkade, och konstruktionen fungerar mycket bra, den kommer hålla hela livet känns det som.

dock var de inte så sugna på att göra för att sälja tyvärr=(

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Måttsund  
#592890 TACK för ditt svar.
Jag får lösa det på annat sätt.
Ha en trevlig höst i skogen :-bd
/ Anders

Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

lidköping  
#592901
Camaro1969 skrev:hej!

fick 2 saxar tillverkade, och konstruktionen fungerar mycket bra, den kommer hålla hela livet känns det som.

dock var de inte så sugna på att göra för att sälja tyvärr=(


Hej! Ja undrar om du vill rita av saxen och skicka en mall till mej?

Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

Ent  
#592907
Måttsund skrev:TACK för ditt svar.
Jag får lösa det på annat sätt.
Ha en trevlig höst i skogen :-bd
/ Anders


Jag köpte en identisk som denna för ett antal år sedan. Den fanns tidigare i Yamahas svenska tillbehörskatalog. Rekommenderas! Fjädrande, bra gripvidd, robust och så har den extra taggar eller hullingar uppe på sidorna som greppar lite extra. Bra pris dessutom. https://www.toddtimber.se/produkt/timme ... gIqLvD_BwE

Bara ett tips om man nu inte absolut vill göra eget eller behöver special.
Senast redigerad av Ent mån 28 okt 2019, 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: timmersax till atv

enbhen  
#592911
Camaro1969 skrev:hej!

fick 2 saxar tillverkade, och konstruktionen fungerar mycket bra, den kommer hålla hela livet känns det som.

dock var de inte så sugna på att göra för att sälja tyvärr=(



Vad är det för dimension på skruvarna? M12? Funderar på att tillverka en jag också och gillade designen👍

Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Camaro1969  
#592920 tror det var M12 =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmersax till atv

Anton_Johansson  
#604922 Finns det möjlighet att få cad fil till denna sax? Har möjlighet för skärning och vore kul och sätta ihop en egen :)
Jag kan hantera ex: .dxf .geo .stp .catpart

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).