Skogsvagn (Huggarvagnar)

Källefall huggarevagn

5 inlägg 2551 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Källefall huggarevagn

mikols  
#531779 Har en huggarvagn -99 med en Källefall 4,8m kran på. Står i instruktionsboken att det ska vara SAE140 i tornet. Kanske finns att köpa någonstans :)

Nu till frågan, hur byter man oljan, förstår att man måste suga upp den men hur kommer man till den?

Hittade någon som lossat en bult och hade sen ett hel.. med att det var någon låsning till krantornet.

Tacksam om någon vet :)

/micke



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Källefall huggarevagn

Granstorp  
#531813 Enda lösningen är nog att suga upp oljan då det inte finns någon avtappningsplugg! Har ägt en sådan kran och jag bytte aldrig oljan utan fick fylla på ny då det var en o-ring som läckte lite! Var även med om att det tryckte ut olja mellan kran och vridhuset, fick då byta kolvstångstätningarna i svängcylindrarna!

Användarvisningsbild

Re: Källefall huggarevagn

mikols  
#531823 Ok,

Kommer du ihåg vilen bult du lossade för att fylla på oljan?

Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Källefall huggarevagn

Granstorp  
#531851
mikols skrev:Ok,

Kommer du ihåg vilen bult du lossade för att fylla på oljan?

Micke


Vill minnas att det satt en plugg framtill på kranhuset ganska högt upp mot kranfoten! Häll på olja tills det rinner ut, då är oljenivån korrekt!

Användarvisningsbild

Re: Källefall huggarevagn

mikols  
#531861 Tack, ska prova och göra det. Tror jag vet vilken plugg du menar :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).