Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23178 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Brozzlaren  
#531778 Men varför måste det markberedas överallt? Lars, du måste väl ändå se att det i stort sett bara kommer gräs ,björk och planta för det mesta gran här i Sjuhärad. Självföryngring med försiktighet eller helt utan markberedning med tre års vila och därefter stödplantering. Det är receptet för ett evigt fungerande skogsbruk. Ormbunkar, Lummer, stensöta, odon, ekorrbär för oss människor oansenliga helt utan ekonomiskt värde, bara några av alla de arter som lever på lånad tid. Tänk mindre ekonomi och fokusera på ekologi så kommer det att ordna sig.
Mvh Börje.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531785
Brozzlaren skrev:Men varför måste det markberedas överallt?

Det markbereds inte överallt...och jag tror inte att jag har läst att Lars har sagt att han är anhängare till det heller. Däremot har han beskrivit fördelar OCH nackdelar med det utan att blanda in några estetiska värderingar.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531790
SkogsBasse skrev:
Sillero skrev:Hur ska jag då tolka alla de rapporter från olika håll som entydigt kommit fram till att artdiversiteten i taigan minskat drastiskt?

Kritiskt? Se vem som har skapat/beställt dem och vilken agenda de har.

Detta är ett väldigt bra svar.
Ordklyverier? Nja, på ett forum där diskussionen förs med skrivna ord måste man vara noga med ordvalet. Det finns inga tonfall så du måste uttrycka dig så att du inte kan missförstås. Om du inte menar det du skriver så blir det helt omöjligt att diskutera.

Vad menar du exempelvis med "artdiversitet"? Har arter försvunnit eller minskat i antal eller finns inte lika frekvent i skogslandskapet som för 300 år sen eller exakt vad menar du?

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531808 Dessa diskussioner om vår miljö och hur vi ska rädda världen med tanke på klimatförändringar och annat är nog nödvändiga och att diskussioner kring skog förs här på skogsforum är ju inte konstigt, MEN vad är viktigast?
Är det att "allt"ska göras inom "alla" områden?
En fråga t.ex., äger Sillero egen skog?
Hur gör Sillero i denna skog?
Eller är det så att Sillero inte har egen skog och försöker påverka skogsägare till förändring enligt Silleros egna uppfattning?
Tja, med det "tonläget" Sillero har och den argumentation som förs fram så verkar det inte gå enligt Silleros önskan.

Sillero, i ett större sammanhang som gäller vad vi ska göra för att "rädda" vår värld till våra efterkommande så undrar jag om du kämpar enbart i denna fråga eller är du aktiv i andra frågor också?

Nåväl, jag saknar ofta en balanserad diskussion/samverkan med t.ex. Svenska Naturskyddsföreningen!
Kan Naturskyddsförening någon gång "hjälpa" till med lösningar på olika problem?
Nej, de verkar enbart kämpa efter egen agenda och stora polarisationer uppstår!

Debatt är bra men svårt, i synnerhet på nätet då man ska försöka beskriva vad man känner, föra fram argument, bekräfta till "motparten" att man förstått vad denne sagt och ändå föra diskussionen framåt.

Ibland kan man inte komma överens i en sakfråga men jag tycker det är viktigt att man kan respektera varandra trots olika uppfattningar.

Jag tycker Skogsforum har en mycket bra "nivå" och det modereras bra också.

Tills sist @Sillero för min del får du gärna fortsätta argumentera men lyssna gärna på de frågor du får och svara på ett sätt så du får respekt. Det ger en bra diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Erre  
#531819 Bra skrivet. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Grålle52  
#531820 Bra svarat.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Göt  
#531828 Ett bra inlägg

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#531847 Bra svarat! :-bd
Kanske på tiden att naturvårdsföreningar börjar bidra med lösningar och pengar för utveckling istället för att bara gapa om förbud och kräva att någon annan ska göra det?
Tycker att det är dags att de som kräver förändring också kommer med förslag på lösningar.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

husqvarna_med_sthil  
#531848
Davvi skrev:Bra svarat! :-bd
Kanske på tiden att naturvårdsföreningar börjar bidra med lösningar och pengar för utveckling istället för att bara gapa om förbud och kräva att någon annan ska göra det?
Tycker att det är dags att de som kräver förändring också kommer med förslag på lösningar.


Det här tycker jag är ett mycket bra förslag att sticka in i dylika debatter. Vill man vara med och förändra får man även vara med att satsa.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531856 Det vore mycket fint om de personer eller föreningar som vill påverka och "förhindra" negativ miljöpåverkan kan bidra till lösningar, men eftersom ex. Svenska Naturskyddsföreningen eller miljöenheterna på kommunerna inte hjälper till utan bara granskar inkomna ärenden och "slår ner" på felaktigheter och i största allmänhet är "begränsande" utan att föreslå hur vi ska förhålla oss till framtida samhällsutveckling så blir det svårare att göra rätt från början.

Jag har svårt att förstå att kommunernas miljöenheter eller Länsstyrelserna inte kan ge mer råd som hjälper kommuninvånarna.
Svenska Naturskyddsföreningen är ju dessutom remissinstans för miljörelaterade ärenden.
Då Svenska Naturskyddsföreningen har en i mitt tycke ganska "extrem" attityd till alla som vill arbeta ute i "naturen" så kommer vi ha mycket svårt att hitta en gemensam syn på hur vi går framtiden till mötes.

Som ni förstår är jag inte helt förtjust i hur iaf vissa miljöärenden behandlas av ex. kommuner eller Länsstyrelser, men jag vill samtidigt inte blunda för miljöfrågor!

Jag hoppas inte jag spårat ur och blivit för "off topic" men frågor om miljön tycker jag inte att vi ska blunda för men för att komma vidare måste diskussionen vara rimlig och skapa förutsättningar för att kunna göra förändringar.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Bosse1  
#531860 Lättar upp stämningen med med en låt.


Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531865
Brozzlaren skrev:Men varför måste det markberedas överallt? Lars, du måste väl ändå se att det i stort sett bara kommer gräs ,björk och planta för det mesta gran här i Sjuhärad. Självföryngring med försiktighet eller helt utan markberedning med tre års vila och därefter stödplantering. Det är receptet för ett evigt fungerande skogsbruk. Ormbunkar, Lummer, stensöta, odon, ekorrbär för oss människor oansenliga helt utan ekonomiskt värde, bara några av alla de arter som lever på lånad tid. Tänk mindre ekonomi och fokusera på ekologi så kommer det att ordna sig.
Mvh Börje.


I mina egna självföryngingar kommer det som sjutton där det är markberett, men inget däremellan. Så i mina trakter är en markberedning absolut nödvändig för en lyckad självföryngring.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 04 nov 2018, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531868 Markberedning ökar överlevnaden på planterade plantor och är, som Niking skriver, oftast helt nödvändigt för att få en bra föryngring under fröträd. Inte på torra lavhedar men på friska marker.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531881 Om man vill sätta en blomma i sin trädgård så sticker man den inte rakt ner i gräsmattan. Man tar sin spade och vänder upp jord att sätta den i. Konstigare är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Brozzlaren  
#532029 Jag sätter blommor i krukor. Gräsmattan sköter sig ganska bra själv, Gullviva vitklöver tusenskönor, tyvärr lite för många maskrosor, fibblor och ett gäng till som jag har glömt namnen på.
Mvh Börje.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).