Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23168 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531721
isteskog skrev:Hur kan en skog vara steril? :???:


Jo, ta en titt på markfloran i de "trädplantager" som beskogar stora delar av vårt skogslandskap i dag, särskilt norrut. Ser du någon markflora, annat än mossa. Mängder av skogsarter har försvunnit, eller blivit sällsynta, sedan det "moderna" skogsbruket började praktiseras. Då talar jag inte bara om växter, utan även om lägre och högre stående djurarter. Googla till exempel på "Skogsbrukets inverkan på artdiversiteten".

   TS
Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vilsten  
#531728 Vet inte vad du räknar som "moderna" skogsbruket, men jag ser mängder med bärris, svamp och blommor i första gallringsskogar även en hel del spår av skogsfågel och större däggdjur.
Senast redigerad av Vilsten lör 03 nov 2018, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#531729 Nå, vistas själv en del i Pessinki naturreservat som är väldigt stort och aldrig har avverkats någonsin och det som skiljer sig från brukade skogar utanför reservatet, vad en vanlig naturintresserad kan se är stambredden och trädens ålder. Då har ändå praktiskt taget all skog utanför reservatet avverkats någon gång under 1900-talet.
Kan inte heller komma på vart TS sett dessa enorma hyggen, jag har då inte sett något mellan Treriksröset och Smygehuk under 2000-talet.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#531730 Sitter på älgpass idag och har detta framför
mig.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

isteskog  
#531733 Mina planteringar är då inte sterila! Och i de äldre planteringar som far gjorde på 50-60 talen på gammal åkermark finns det förvånansvärt mycket växter och djurliv, men det är på de ställen där det är röjt och gallrat, där ingen åtgärd gjorts är det däremot knappt mossa!

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531738
Vilsten skrev:Vet inte vad du räknar som "moderna" skogsbruket, men jag ser mängder med bärris, svamp och blommor i första gallringsskogar även en hel del spår av skogsfågel och större däggdjur.


Jag talar om kalhyggen och efterföljande markberedning, som medför en utslagning av många skogsarter. Därom är alla som undersökt problemet eniga. Googla! Gallring av skogar, som inte varit utsatta för det jag nämner här ovan, kan faktiskt gynna skogsarterna, åtminstone vissa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531739
Sillero skrev:Mängder av skogsarter har försvunnit, eller blivit sällsynta, sedan det "moderna" skogsbruket började praktiseras.

Nej, inga arter har försvunnit pga skogsbruket. Däremot är det så att arter som inte tål störningar blir ovanligare eftersom arealen "ostörd" skog minskar. Men en hel del av dessa arter klarar inte ens den störning som gallring innebär så de överlever inte ens ett "hyggesfritt" skogsbruk.

Markfloran påverkas av många olika faktorer. Om du går in i en riktigt gammal granskog så finns det ofta bara mossa på marken därför att de stora gamla granarna dominerar helt. Så blir det öven i många granurskogar. I gamla tallurskogar kan man tvärtom hamna i ett läge där det bara finns lavar under de stora tallarna, framförallt på svagare marker. På bördiga marker blir det tvärtom oftast en riklig markflora.

Kalhuggning är en stark störning och den missgynnar en del arter, men andra arter gynnas. Samma sak gäller för markberdning men eftersom markberedning berör såpass liten andel av markytan så är markberedning inte ett problem ur artsynpunkt. Och nej, riktigt störningskänsliga arter klarar som sagt inte ens att man gallrar.

En del arter gynnas av skogsbruk, andra missgynnas, och så ser det ut oavsett hur skogsbruket bedrivs. En del arter gynnas av skogsbrand, andra missgynnas, och trots att en hel del skogsarter gynnas av skogsbrand så satsar samhället stora resurser på att förhindra skogsbränder.

Så jag upprepar: Om du vill påverka skogsbruket så är steg ett att du läser på och lär dig mycket mer om hur skogsbruk och skogsekosystem fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531746
halvproffs skrev:
Sillero skrev:
Göt skrev:Jag bor också i Dalarna och jag har inte sett något sådant hygge sedan 60 talet så du får gärna redovisa var jag ska åka och titta....

och där det hygget var växer det väldigt fin skog nu så förött är det inte alls...


Den skog som växer där är inte en levande skog, det är en steril plantage.


Planteringar på nedlagd åkermark med spikraka rader är väl liknade plantager men vid skogsmarkplanteringar är det definitivt inte så och lövträd kommer upp i luckor.


Du har inte talat om för oss var ett enda fult hygge är i Dalarna?


Jag brukar inte ta kort på kalhyggen, men om du googlar på "kalhygge", så finns där bilder jag ligger bakom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Blivande snickare  
#531748 Kalhygge har också en läsvärd blogg på forumet :D

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531753
Sillero skrev:Jag brukar inte ta kort på kalhyggen, men om du googlar på "kalhygge", så finns där bilder jag ligger bakom.

Hur kan vi hitta hyggesbilder tagna av dig om du inte fotograferar hyggen?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531760 Det har hänt tidigare, inte så ofta numera. Du ägnar dig åt ordklyverier vill jag mena. Hör det hemma här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531762
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sillero skrev:Mängder av skogsarter har försvunnit, eller blivit sällsynta, sedan det "moderna" skogsbruket började praktiseras.

Nej, inga arter har försvunnit pga skogsbruket. Däremot är det så att arter som inte tål störningar blir ovanligare eftersom arealen "ostörd" skog minskar. Men en hel del av dessa arter klarar inte ens den störning som gallring innebär så de överlever inte ens ett "hyggesfritt" skogsbruk.

Markfloran påverkas av många olika faktorer. Om du går in i en riktigt gammal granskog så finns det ofta bara mossa på marken därför att de stora gamla granarna dominerar helt. Så blir det öven i många granurskogar. I gamla tallurskogar kan man tvärtom hamna i ett läge där det bara finns lavar under de stora tallarna, framförallt på svagare marker. På bördiga marker blir det tvärtom oftast en riklig markflora.

Kalhuggning är en stark störning och den missgynnar en del arter, men andra arter gynnas. Samma sak gäller för markberdning men eftersom markberedning berör såpass liten andel av markytan så är markberedning inte ett problem ur artsynpunkt. Och nej, riktigt störningskänsliga arter klarar som sagt inte ens att man gallrar.

En del arter gynnas av skogsbruk, andra missgynnas, och så ser det ut oavsett hur skogsbruket bedrivs. En del arter gynnas av skogsbrand, andra missgynnas, och trots att en hel del skogsarter gynnas av skogsbrand så satsar samhället stora resurser på att förhindra skogsbränder.

Så jag upprepar: Om du vill påverka skogsbruket så är steg ett att du läser på och lär dig mycket mer om hur skogsbruk och skogsekosystem fungerar.


Hur ska jag då tolka alla de rapporter från olika håll som entydigt kommit fram till att artdiversiteten i taigan minskat drastiskt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vilsten  
#531763
Sillero skrev:
Vilsten skrev:Vet inte vad du räknar som "moderna" skogsbruket, men jag ser mängder med bärris, svamp och blommor i första gallringsskogar även en hel del spår av skogsfågel och större däggdjur.


Jag talar om kalhyggen och efterföljande markberedning, som medför en utslagning av många skogsarter. Därom är alla som undersökt problemet eniga. Googla! Gallring av skogar, som inte varit utsatta för det jag nämner här ovan, kan faktiskt gynna skogsarterna, åtminstone vissa.

Alla första gallringsskogar idag, har kalhuggits tidigare och många har också markberetts.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Göt  
#531774 Steril plantage nu får du väl ge dej, jag kan medge att hygget var stort, men om du inte förstår att skogen lever så lever du i en egen fantasivärld. När får vi bilder från den skog som du äger.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

SkogsBasse  
#531777
Sillero skrev:
Hur ska jag då tolka alla de rapporter från olika håll som entydigt kommit fram till att artdiversiteten i taigan minskat drastiskt?


Kritiskt? Se vem som har skapat/beställt dem och vilken agenda de har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).