Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Jämnförelse trakt och blädning?

46 inlägg 28445 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531468 Satt och tittade på 2 kandidat arbeten från Siljansfors, Speer har ju gjort en uträkning på rutor som funnits från 1923, i hennes arbete visas att plantering ger hög tillväxt 5m3 i genomsnitt, mot 3,1 i blädning.
Om man sedan kollar i Knutssons och Näsens arbete med en blädning som verkar ha skötts bättre. så får jag ett genomsnitt på 53 år på ca 6.6m3,
Där är alltså uttaget på 53 år ca 350m3 med en medel dia på ca 27cm kvarvarande virkesförråd ca 210m3.

Lars, vet du vad medel dia ligger på i slutaverkning uppe i Siljansfors, motsvarande mark?
Kan man med dessa rapporter se vilket som är mest ekonomiskt gynnsamt för en självverksam?

https://stud.epsilon.slu.se/6550/7/knut ... 140325.pdf
https://stud.epsilon.slu.se/1074/1/Spreer_S_100420.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531542 Vad som är mest ekonomiskt lönsamt för en självverksam styrs varken av den långsiktiga tillväxten eller av medeldimensionen utan av hur din skog ser ut.

Blädningsbruk förutsätter att du har en fullskiktad skog som du kan bläda. Men om du har det, hur stor är den? Är det ett enstaka litet bestånd på en stor fastighet eller är det en stor andel av fastigheten?

Vid blädningsbruk är omdrevet 10-20 år så du ska bläda 5-10% av skogen varje år eller hela skogen vart 10-20:e år.
Vid trakthyggesbruk är omloppstiden ca 100 år så du ska slutavverka 1% av skogen varje år eller hela skogen vart 100:e år (och sen ska du naturligtvis markbereda, plantera, röja och gallra också varje år på yttrligare lika stor areal).
Det är utifrån de här principerna du måste börja räkna.

Om man jämför samma areal så blir det helt bakvänt. Det är alltid lönsammare att slutavverka 1 ha än att bläda 1 ha, men det kan vara lönsammare att bläda 5-10 ha än att slutavverka 1 ha, och det är så jämförelsen ska göras.

Hur ser din skog ut?

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531548 Ok så har jag 100ha som växer dåligt eller växer bra spelar ingen roll?
Spelar heller ingen roll om jag averkar med en medelstam på 15cm eller 27cm?
Om jag har 100ha fullskiktad skog och kan hugga med en medelstam på 27cm borde väl det bli mera pengar än om jag slutaverkar och får en medelstam på 20cm? Om tillväxten är lika?
Eller hur ska jag tänka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531557 Allt handlar om hur din skog ser ut, idag. Skogen blir inte annorlunda beroende på vad du vill göra, eller hur? Skogen är som den är och ditt beslut måste utgå från det, inte från nåt fiktivt påhittat läge eller nån förhoppning om hur den kanske kan komma att bli om 100 år.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531613 Ok då försöker jag själv och hoppas någon som är bra på skog hjälper till med räkningen.
Har tagit ytan i Siljansfors, den är ca 0.53 ha.

Om man slutaverkat den 59 har man fått ca 220 m3 med en medelstamm på ca 17.2cm (tror jag)
Minus på detta är markberedning och plantsättning, röjning och gallring är väl också ett minus.
Efter 100 år kan man möjligen ta ut 300m3. (bättre plant?)
Om man blädar får man en medelstamm på ca 27cm.
År 59 tar man ut ca 80m3, år 69=55m3, år 79 = 40m3, år 90 = 30m3, år 00 = 65m3, år 12 = 80m3, år 22 = 70m3, år 32 = 70m3, år 42 = 70m3, år 52 = 70m3, år 62 = 70m3 totalt ca 700m3 på 100 år.

Vilket skulle då vara bäst ekonomiskt om man räknar med att få in en slant direkt vid slutaverkning istället för att få lite i taget vid blädning?

Eller tänker jag helt fel? :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531639 Historiken på yta 9082 ser ut såhär plus att jag gissat några decennier, och sen har jag lagt dit en gissning vad som förmodligen hade hänt om man istället hade planterat (siffrorna är kubikmeter per ha, inte volymen på ytan) baserat på hur annan skog i närheten växer:

1959 blädn 89 — slutavv 213, markberedn+plantering
1969 blädn 57 — röjning
1979 blädn 39
1990 blädn 23
2000 blädn 54 — gallr 50
2012 blädn 94 — gallr 70
2022 blädn 60
2032 blädn 60
2042 blädn 60
2052 blädn 60 slutavv 530

I din jämförelse gissar du att den planterade skogen skulle växa mindre än hälften av den blädade vilket är fullständigt orimligt.
Virkesnettot vid blädning blir lägre räknat per m3 trots att det är grövre träd. Nu är det stor dimensionsspridning vid den första slutavverkningen men du kanske bara får 250 kr/m3 netto (fast troligen mer) men bara 200 kr/m3 vid blädningen. Så den första blädningen ger 17 800 kr och den första slutavverkningen 53 250. Sen får du 11400 vid nästa blädning och 7800 för nästa, osv. Fast de 48000 du har över från slutavverkningen placerar du ju på ett aktie- eller fondsparande så de växer ju med tiden och ger ju avkastning med tiden och det måste du ju också räkna in.

Så nej, det går inte att räkna ut vad som är bäst. Det hänger på förutsättningarna och vad du tror om framtiden, förräntning på dina pengar (bank, aktier?), osv

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531650 ok, är virkesförrådet översatt till per Ha och stamantal och diameter per 0.53ha i Knutsson och Näsens rapport?
Eller blandar du ha och verkliga ytan?
Vore snällt om vi kan hålla oss till den verkliga ytan så jag har en möjlighet att hänga med, med hjälp av rapporterna.Har du möjlighet att göra om din uträkning till denna yta så jag förstår?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531653 Man anger nästan alltid per ha, aldrig per nån udda ytstorlek för då går det ju inte att jämföra.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531702 Tittade på Speers uppgifter och där var slutavverkningen ca 340m3, men det kanske är bättre plantor 1956?
Kostar det så mycket mer att bläda än att slutaverka, trots att man får hugga mer än dubbelt så många träd för att få samma kubik?
+ Att man får 27cm i stället för 17cm i medel, vilket för mig ger betydligt mer betalt.
Men det är klart, får ju åka en längre sträcka för att hämta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Vedproducent  
#531723 Största problemet är väl ändå att det bara är ett par procent av all areal som kan mäta sig i volymproduktion jämfört med trakthyggesbruk. För att få ned kostnaderna för maskintransporter krävs ju lite mer volym än att bläda något hektar här och där. Blir många och dyra transporter då.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531765 Frågan jag ville ha reda på gäller ju en som är självverksam, och eftersom jag har den lilla skogsbit jag har samlad på ett ställe, så kanske det inte blir så mycket mera körande om jag blädar och får virke som betalas, eller om jag gallrar och knappt får något alls.
Tycker det ser ut som blädning ger mycket, både som tillväxt och som grovt virke, trots allt. (om man nu kan lära sig det)
Sen är ju frågan om det går att få det att fungera, men har ju sett att tex blädningsskogen i Siljansfors inte var perfekt från början heller.
Men har ju tallmark också, så där blir det nog skärmhuggning i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531792
sveakatten skrev:Tittade på Speers uppgifter och där var slutavverkningen ca 340m3, men det kanske är bättre plantor 1956?
Kostar det så mycket mer att bläda än att slutaverka, trots att man får hugga mer än dubbelt så många träd för att få samma kubik?
+ Att man får 27cm i stället för 17cm i medel, vilket för mig ger betydligt mer betalt.
Men det är klart, får ju åka en längre sträcka för att hämta.


Slutavverkningen på knappa 350 m3/ha var gjord 2008, 85 år efter föregående slutavverkning som gjordes 1923 när försöket anlades.

Varför kostar det mer att bläda? Det är mer körning per avverkad m3 för både skördaren och skotaren. Fältförsöket på Leksberget, det som redovisas i Spreers exjobb, hade ungefär samma medelstam i blädning och trakthyggebruk. Med bättre skötsel på den blädade ytan räknar vi med att få upp trädstorleken en bra bit, men det blir fortfarande väldigt liten volym som blädas per hektar och därför blir det mycket körtid utan arbete för maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531793
sveakatten skrev:Frågan jag ville ha reda på gäller ju en som är självverksam,

Det beror dels på hur du värderar din arbetstid men också på hur skogen ser ut. Och det är fortfarande så att om du funderar på att bläda eller slutavverka ett enskilt bestånd så blir det en konstig jämförelse eftersom du måste väga in alla andra åtgärder på din fastighet, hur du placerar intäkten från slutavverkningen, om du kan ersätta lån med intäkter från skogen, osv.
Det går inte att ge ett generellt svar som gäller för alla situationer.

Avatar Fallback

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

sveakatten  
#531816 Lars skrev:
Slutavverkningen på knappa 350 m3/ha var gjord 2008, 85 år efter föregående slutavverkning som gjordes 1923 när försöket anlades.
Ja, du hade en gissning på 93 år och 530m3, så om det var 350 efter 85år, så skulle alltså skogen växa med 22.5m3 per ha och år i 8år? låter mycket.
Lars skrev:
men det blir fortfarande väldigt liten volym som blädas per hektar

Ja, det beror väl på vilken tid vi räknar på, i ditt exempel på 93 år så blir det ju 596m3 vid blädning, är väl inte så tokigt, till och med lika eller mer än trakthygge, + att träden är bra mycket grövre, och vad jag förstår var tillväxten nästan 10m3 per ha sista åren på 9082.
Kunde jag få till det så jag kunde ta ut 60-80m3 per ha vart 10år så skulle jag vara glad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämnförelse trakt och blädning?

Lars Lundqvist SLU  
#531832 "Det är svårt att sia, särskilt om framtiden" sa någon en gång.
Mina siffror efter 2012 är rena gissningar och samma gäller om man hade planterat där 9082 ligger. Vi lär få se om npgra år hur det gått med tillväxten nästa blädningsintervall. Långsiktigt gissar jag att den ytan borde kunna leverera 6-7 m3/ha&år, men frågan är ju vad planteringarna i närheten ger.
Men visst är det en lyckad yta! Jag argumenterade hårt för att man skulle öka virkesförrådet efter blädning och det har ju gett resultat. :)
Tyvärr hann man hugga sönder två andra försöksytor alldeles nära innan min argument hann få fäste. De gallrades för hårt 1982 och blåste sen delvis sönder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).